וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גידול ברווחים של אקו"ם ב-2008

עינב שיף

17.2.2009 / 12:54

מנכ"ל העמותה לשמירה על זכויות היוצרים חשף עלייה בהיקף הרווחים והדגיש את המאבק בגופים שלא משלמים: "אומרים לנו 'שינינו ההתנהלות' כאילו אין לנו טלוויזיה"

אקו"ם, האגודה לשמירה על זכויות יוצרים בישראל, מדווחת על גידול של 28 אחוזים בתשלומים ליוצרים בשנת 2008. השנה חילקה אקו"ם ליוצרים 76 מיליון שקלים, שנכנסו לאקו"ם מתוך שידורי הטלוויזיה והרדיו, חברות הסלולר, מכירות התקליטים והביצועים הפומביים באולמות אירועים, בתי קפה וכדומה. בסך הכל מדווחת אקו"ם על גידול של 6.6 אחוזים בהכנסותיה, שעמדו בשנת 2008 על 99.4 מיליון שקלים.

במסיבת העיתונאים בה נמסרו הנתונים, אמר מנכ"ל אקו"ם, יוריק בן דוד כי "קיים עדיין פער גדול בין ישראל לעולם בכל הקשור לכיבוד זכויות יוצרים". בן דוד תיאר את שוק האינטרנט כ"ג'ונגל", אשר אכיפת זכויות היוצרים בו תוכל להיעשות רק באמצעי חקיקה. את מרבית הביקורת ספגו ערוצי הטלוויזיה השונים ותחנות הרדיו האזורי (מלבד תחנת רדיו "קול רגע" ורדיו "קול חי") כגורם הבעייתי ביותר בכל הקשור לגביית תמלוגים עבור שימוש ביצירות המוגנות באקו"ם.

לשאלת וואלה! תרבות, הדגיש בן דוד את ערוץ המוזיקה וקנייתו על ידי הזכיינית "קשת". "אני לא רוצה להשמיץ", אמר בן דוד בהתייחסו לנושא, "אבל יושבים מולנו משתמשים כבדים בזכויות יוצרים ואומרים לנו 'שינינו את ההתנהלות שלנו' כאילו שאין לנו טלוויזיה ואנחנו לא רואים מה הם עושים וכמה הם משלמים".

בן דוד הוסיף כי הסדר התשלומים בין ערוץ המוזיקה לאקו"ם נמצא כעת במשא ומתן מחודש, עקב רכישתה על ידי ערוץ המוזיקה. "בדיוק כשהתמלוגים היו אמורים להגיע למקום הראוי", אומר בן דוד, "הערוץ החליף בעלים וצריכים להתחיל הכל מהתחלה".

מערוץ 24 נמסר בתגובה: "ערוץ 24 פועל מיום היווסדו במסגרת החוק ומשלם תמלוגים לאקו"ם. הערוץ לא שינה דבר בהתנהלותו והוא ממשיך במו"מ ישיר עם אקו"ם ומקווה להמשך שיתוף פעולה עתידי".

הנתונים אותם חשף בן דוד מצביעים על כך שלראשונה, הכנסות התמלוגים מתחום הסלולר עלו על ההכנסות מתחום מכירת התקליטים, כתוצאה מהמשבר בענף והירידה במספר התקליטים הנמכרים כיום בישראל. בנושא הגבייה ממקומות בילוי, אולמות אירועים וכד', דיווח בן דוד על עלייה בהכנסות בהיקף של 18.9 אחוזים, המהווים 25 אחוזים מכלל ההכנסות של אקו"ם. עם זאת, הדגיש בן דוד את הקושי הרב שיש באכיפת הנושא בשל ריבוי המקומות העושים שימוש מסחרי במוזיקה והדגיש כי היעד של אקו"ם עומד על הגדלת היקף ההכנסות לכדי 50 אחוזים מכלל הכנסות אקו"ם. הגידול הושג לפי בן דוד, הודות למעבר לשיטת תשלום פרטנית, שבה ניתן תשלום עבור כל חתונה בנפרד. "מתוך 60,000 חתונות שנערכות בערך בשנה בישראל", אמר בן דוד, "נתנו אישורים לכ – 30,000 חתונות, דבר ששיפר משמעותית את אכיפת זכויות היוצרים במקומות פומביים".

משיקים מערכת דיווח דיגיטלית

בשנת 2009 מתכוונת אקו"ם להשיק מערכת דיווח דיגיטלית, אשר תשפר את היכולת לעקוב אחרי השמעות שירים ובכך לעמוד בצורה מדויקת יותר על מספר ההשמעות של היצירות המוגנות על ידי אקו"ם. בנוסף, הודיע בן דוד על קיומו של אירוע מיוחד ליוצרים וותיקים שעברו את גיל 80 בבית הנשיא.

אקו"ם, אגודת קומפוזיטורים מחברים ומו"לים למוסיקה בישראל, הוקמה בשנת 1936 על ידי כמה מהיוצרים המרכזיים של התקופה, כגון וילנסקי, פן ושלונסקי. האגודה היא עמותה ללא כוונות רווח , אשר משמשת כגוף המגן על זכויות היוצרים בישראל, כלומר כותבים, מלחינים, משוררים וכו', אך לא למבצעים. האגודה מייצגת כ- 6,000 יוצרים ישראלים והינה הגוף היחיד הפועל בישראל בנושא, בשל כך הכריז עליו הממונה על ההגבלים העסקיים בשנת 2004 כפועל תחת "הסדר כובל".

לאחר דיונים משפטיים בנושא, אישר הממונה לאקו"ם לפעול תחת רשיון המגביל חלק מפעולותיו, כגון הזכות המיידית לפנות לערכאה משפטית בנוגע להפרת זכויות היוצרים מול אקו"ם. כיום, אקו"ם מחוייבת בהוצאת שלושה מכתבי התראה לפני פנייה לערכאה משפטית, תהליך האורך 90 ימים לפחות. לאחר מכן יכולה אקו"ם לפנות לבית המשפט, אולם על פי בן דוד – רוב ההליכים, כגון זה המתנהל כרגע בין אקו"ם לחברת HOT, עוברים למסלול של בוררות.

לצד הנהלת אקו"ם, לארגון דירקטוריון בראשות היוצר אביהו מדינה ודירקטורים מתחום היצירה והמו"לות. בימים אלו נבחנת האפשרות למנות דירקטורים חיצוניים לחברה בעלי הכשרה מקצועית רלוונטית כראיית חשבון ועריכת דין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully