וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטיבל טורונטו נמשך, גם המחאה

עינב שיף

11.9.2009 / 9:28

קטגורית סרטי תל אביב ממשיכה להסעיר את העיר הקנדית עם פתיחת אירועי הפסטיבל ומחאת מפורסמים נגד ישראל. קרן הקולנוע הישראלי מתכננת תגובת נגד

פסטיבל טורונטו נפתח הלילה (ו') בצל המחאה החריפה של יוצרים קנדים פרו-פלסטינים נגד הקדשת קטגורית "City to City" לעיר תל אביב במלאת לה מאה שנים. ההוליווד ריפורטר מדווח כי היום (ו') תערוך ככל הנראה קבוצת היוצרים שהציתה את המחאה מסיבת עיתונאים ובה תודיע כי בידיה 1,000 חתימות חדשות של שחקנים ובמאים המצטרפים לעמדתם. בין המתנגדים החדשים – ג'ולי כריסטי, הארי בלפונטה, ויגו מורטנסון ומתנגד וותיק לפעולות ישראל – הבלשן היהודי נעם חומסקי.

לפני כן, הודיעה קבוצת המחאה כי הבמאים דיוויד קרוננברג, איוון רייטמן ונורמן ג'ואיסון מצטרפים למחאה, בשל הדחקת הנרטיב הפלסטיני בקטגוריה המוקדשת לתל אביב. לפני כן בלטו ברשימת המתנגדים גם הבמאי קן לואץ', השחקן דני גלובר והסופרת נעמי קליין.

השחקנית מיני דרייבר מחתה אף היא ופרסמה הצהרה הגורסת כי "קבוצות כוחניות של אנשים מחליטים אילו סיפורים יסופרו ואילו לא, מה שרק מזכיר לנו את הדיכוי שאין לו מקום ביצירת קולנוע". רייטמן הוסיף בהצהרה משלו כי "עקרונית, סרטים הם על סיפורים גלובליים, על חקירה של מורכבויות וסתירות במצב האנושי. כל ניסיון להשתיק את השיח, לחטוף את הפסטיבל למען אג'נדה פוליטית, רק משרת השתקת קולות אמנותיים".

מנגד, זוכה האוסקר מרווין הייר, נשיא מרכז שמעון ויזנטל, כינס מסיבת עיתונאים בה תקף את גל המחאה. "תל אביב היא אחת הערים החופשיות בעולם", הוא אמר. "היא מודל לגיוון, חופש הביטוי וסובלנות לערבים ויהודים. זהו שיא הצביעות לבודד כך את תל אביב. הפגנות אלו לא יכולות להחביא את שנאתם כלפי ישראל שכל כך מעוותת את השקפתם".

בחלק האמנותי, נפתח הפסטיבל עם "Creation", סרט בריטי שעצם בחירתו עוררה מחאה בקרב יוצרים קנדיים, שהתמרמרו על הבחירה בסרט זר לפתיחת הפסטיבל החשוב. קרן הקולנוע הישראלי התומכת בחלק מהסרטים שיוקרנו בפסטיבל, נערכת בצל הסערה למפגן תמיכה ביצירה הישראלית שייערך ביום א' הקרוב.

פסטיבל טורונטו 2009 יציג עשרות סרטים ישראלים במסגרות השונות מחוץ ל-"City to City". בין הסרטים שיוצגו נמצאים "עיניים פקוחות", "בנא", "קירות" בכיכובה של נינט טייב, "עג'מי", "לבנון" ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully