וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מכתב הסופרים הוא צביעות והתחסדות"

עינב שיף

23.12.2009 / 11:45

מנכ"ל צומת ספרים תקף בחריפות את המכתב ששלחו בכירי הסופרים בישראל לשרת התרבות בקריאה להגן על ענף הספרים. שומר אף כינה את הצעת החוק של ח"כ ניצן הורוביץ בנושא "בולשיט". יורם קניוק: "המכתב מרוכך מדי"

אבי שומר, מנכ"ל רשת צומת ספרים, הגיב היום (רביעי) למכתב ששלחו אתמול כמה מבכירי הסופרים בישראל – ביניהם עמוס עוז, א.ב. יהושע ודויד גרוסמן – לשרת התרבות והספורט לימור לבנת ובו קראו לרסן בחקיקה את התחרות "הפרועה", כלשונם, שקיימת בענף הספרים ושפוגעת ביצירה הספרותית, לדבריהם.

"מכתב הסופרים הוא צביעות והתחסדות", אמר שומר לוואלה! תרבות בכנס שקיימה היום הרשות להגבלים עסקיים ושעסק בין השאר במצב בשוק הספרים. "מדובר בסופרים הכי מתוגמלים במדינה, המיוצגים על ידי סוכן ורובם מונעים מאינטרסים אישיים".

בכנס הציג ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) את הצעת החוק שלו להגנת הספרים והסופרים. בין השאר מבקש הורוביץ לבטל את הבעלות הצולבת של מו"לים על רשתות למכירת ספרים ולהגביל בחוק את ההנחות הניתנות על ספרים חדשים. שומר כינה את הצעת החוק של הורוביץ "בולשיט" וטען כי בשיחותיו עם שרים הובטח לו כי החוק לא יעבור.

גם הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, הודיעה כי היא מתנגדת לחוק בטענה שהוא יגרום לעליית מחירים בשוק הספרים. "אנחנו מגינים על התחרות, לא על המתחרים", עקצה קן את המו"לים וטענה כי יש מקום לרגולציה בשוק אך חוק הורוביץ איננו הדרך.

לעומת זאת, הסופר יורם קניוק, מיוזמי החוק ואחד מחותמי המכתב, אמר לוואלה! תרבות כי "מדובר במכתב מרוכך מדי, שלא מדבר על החוק, לא עוסק בקרטל ובעצם לא בדברים החשובים. חתמתי עליו כי לא יכולתי שלא לחתום עליו, אחרי שבמשך שנה הייתי הסופר היחיד שנלחם בנושא. אני שמח שהם צעדו קדימה, אבל מדובר בנוסח חלש. אני הייתי כותב מכתב הרבה יותר חריף".

"אי אפשר להשאיר את הסופרים לשוק הפרוע"

במכתב ששלחו אמש לשרה לבנת, כתבו הסופרים כי "אווירת השוק השוררת כיום בענף הספרים פוגעת בסופו של דבר ביצירה הספרותית עצמה". עוד ציינו כי הם עדים לכך שלאחרונה אוהבי הספר מובלים על ידי הרשתות לרכוש את הספרים במבצעים, במקום לבחור את הספרים שהם באמת מבקשים לקרוא. "כך נפגע חופש הבחירה של קוראינו ואיתו נפגעת היצירה הספרותית שעליה אנו עמלים, ועמנו העורכים, המגיהים, אנשי הדפוס וכל העוסקים בהוצאה לאור".

הסופרים הוסיפו כי הם מחזקים את ידיה של לבנת במחויבותה להביא לתיקון המצב, זאת בעקבות דברים שאמרה בשבוע שעבר ולפיהם "אי אפשר להשאיר את הסופרים לשוק הפרוע. מחובתנו להביא למצב שבו שוק הספרים ימשיך לפעול, אך הסופרים לא ירעבו ללחם".

יחד עם זאת, לבנת טרם הביעה תמיכה בהצעת החוק של הורוביץ, ובפרט בסעיפים שמעוררים את התנגדותו של שומר: ביטול הבעלות הצולבת והגבלת ההנחות. ממשרדה נמסר כי הם פועלים בימים אלה לדבש מודל שיאפשר להגן על הסופרים והמו"לים".

צומת ספרים שייכת להוצאת כנרת זמורה-ביתן, שאינה מתנגדת, לדבריה, לחקיקה שתגן על הסופרים - זאת על אף התנגדותו העזה של מנכ"ל רשת חנויות הספרים לכל חקיקה בנושא. מנכ"ל ההוצאה, ערן זמורה, צוטט בעבר כמי שאומר כי "אנחנו בעד הגנה על הסופרים. אנחנו מוכנים להוביל את המחנה בהגנה על הסופרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully