וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזר

עינב שיף

28.1.2010 / 8:35

ביום שלישי נדע אם יש לישראל ייצוג בטקס האוסקר הקרוב עם הסרט "עג'מי". עד אז, עינב שיף בודק את המתחרים

כבר עכשיו, עוד בטרם הוכרזו המועמדים הזרים הסופיים לפרס האקדמיה האמריקאית לקולנוע, "עג'מי" יכול להתגאות במסעו אל האוסקר. לא רבים ניבאו לסרטם של ירון שני וסכנדר קובטי את הכניסה לשורט-ליסט היוקרתית ממנה ייבחרו חמשת המועמדים לפרס האקדמיה לסרט הזר הטוב ביותר. אבל הודות לקמפיין שקט, סולידי ואיכותי, בראשות המפיק מוש דנון, "עג'מי" עשה מגיע ל-2 בפברואר, יום הכרזת המועמדים, עם סיכויים סבירים לחלוטין להיות הסרט השלישי ברציפות שמייצג את ישראל - עד לפני 10 שנים מדינה עם תעשיית קולנוע במצב אנוש – באוסקר.

ההישג מתעצם מול אחת השנים העמוסות בקולנוע זר איכותי שהפציץ את העולם. מסרט חדש של ג'וזפה טורנטורה האיטלקי ועד סרט מופת קוריאני בשם Mother"" של בונג ג'ון הו, שניהם נותרו מחוץ לתחרות. עם זאת, לצד עג'מי 8 מתמודדים המובילים את המרוץ ("נביא" הצרפתי של ז'אק אודיאר ו"סרט לבן" הגרמני של מיכאל האנקה) וגם כמה הפתעות מרעישות כמו נציג קזחסטן " Kelin".

היות ואנחנו לא ממש יכולים לחכות עד רגע ההכרזה, וואלה! תרבות מציגה בפניכם את המתחרים במדריך מקוצר לקראת יום ההכרזה בשבוע הבא.

"סרט לבן"

מתוך הסרט סרט לבן. imdb
מתוך הסרט סרט לבן/imdb

במאי: מיכאל האנקה

עלילה: סיפורו של כפר גרמני בימים שלפני מלחמת העולם הראשונה, בו מתרחשת סדרה של התעללויות מסתוריות, בעיקר בילדים.

ארץ מוצא: גרמניה, אבל לא בדיוק: הסרט אמור היה להיחשב אוסטרי, אך מכיוון שאוסטריה הייתה מועמדת בשנתיים האחרונות לפרס (כולל זכייה ב-2007 עם "הזייפנים" שגבר על "בופור"), נוצר חשש שלא תוענק למדינה מועמדות שלישית ברציפות, על אף שהאנקה נחשב לאחד הבמאים המובילים בעולם כרגע.

זכייה אחרונה של ארץ המוצא באוסקר: 2007, עם הסרט "חיים של אחרים".

מועמדות אחרונה בחמישייה: 2009, עם "כנופיית באדר-מיינהוף".

קבלת הסרט בעולם: רק תנקבו בשם הפסטיבל – "דקל הזהב" בפסטיבל קאן, הסרט הטוב ביותר באוסקר האירופאי וכמובן, גלובוס הזהב. אפילו באוסקר השוודי הוא ניצח את "ואלס עם באשיר".

סיכום: לאלו הנוהגים להמר בכסף – אף סוכן הימורים נורמלי לא ייתן לכם להרוויח בהימור על "סרט לבן", שלאחר קמפיין הפרסים המופלא שלו נחשב למועמד כמעט ודאי לזכייה. כמובן שסיכוייו להיכנס לחמישייה עצמה נושקים למושלמים והדחתו משם תיחשב סנסציה עצומה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"נביא"

A Prophet. imdb
A Prophet/imdb

במאי: ז'אק אודיאר

עלילה: מאליק הוא אסיר ממוצא מוסלמי המגיע לכלא לרצות עונש מאסר בן שש שנים כשהוא אינו יודע קרוא או כתוב וללא חסות של קבוצה כלשהי. תחת שלטונה של המאפיה הקורסיקאית בכלא, מאליק נשלח לבצע משימות נגד רצונו, משימות שמקשיחות את אופיו ומפתחות בו תודעת מנהיגות חדשה, במסגרתה הוא עתיד להפתיע את בית הכלא.

ארץ מוצא: צרפת

זכייה אחרונה של ארץ המוצא: 1993, "הודו סין".

מועמדות אחרונה בחמישייה: 2009, "בין הקירות".

קבלת הסרט בעולם: "דקל הכסף" בפסטיבל קאן, פרס ראשון בפסטיבל לונדון, פרס לשחקן הטוב ביותר באוסקר האירופאי, מועמד לגלובוס הזהב, פרס האוסקר האירופאי לשחקן הטוב ביותר (טאהר ראחים, המגלם את מאליק).

סיכום: מועמד כמעט ודאי לחמישייה והמתחרה הגדול ביותר של האנקה על הפרס עצמו. סיכוייו הגדולים נעוצים בעובדה שצרפת, תעשיית הקולנוע הגדולה בעולם אחרי זו של ארצות הברית, לא זכתה בפרס כבר 17 שנים.

"Samson and Delilah"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במאי: וורוויק ת'ורנטון

עלילה: סיפורם של נער ונערה בני 14 החיים בקהילה אבוריג'ינית ומחליטים לברוח מחייהם החונקים על ידי גניבת מכונית ונסיעה לאליס ספרינגס, אחת הערים הגדולות ביותר בצפון אוסטרליה. למרות תחושת החופש, מסע ההישרדות של השניים הולך להיות קשה מאי פעם.

ארץ מוצא: אוסטרליה

זכייה אחרונה: אין

מועמדות אחרונה בחמישיה: אוסטרליה, בשל היותה דוברת אנגלית, לרוב לא הייתה זכאית להגיש מועמדות לפרס, שכן הפרס מוענק לסרט בשפה זרה שאינה אנגלית. לכן, היבשת למעשה לא הייתה בחמישייה הסופית, אולם "Samson & Delilah" הוא סרט דובר ניב אבוריג'יני ולכן לאוסטרליה שנה יש סיכוי.

קבלת הסרט בעולם: "שמשון ודלילה" הוא הנמסיס של "עג'מי", מאז זכה הסרט בפרס "מצלמת הזהב" לסרט ביכורים בפסטיבל קאן. "עג'מי" הצליח לגבור עליו בקטגוריה המקבילה בפסטיבל לונדון היוקרתי, אך לא בקאן. הסרט זכה בפרס האוסקר האוסטרלי לסרט הטוב ביותר ובפרס Asian Pacific לסרט הטוב ביותר, הנחשב לפרס יוקרתי ביבשת.

סיכום: אם האקדמיה תעדיף גיוון לאומי על פני מועמדות שלישית רצופה לישראל, כל שירי ההלל על "עג'מי" לא יעזרו. מצד שני, אחרי כל כך הרבה שנים, מה יקרה לאוסטרלים עוד שנה בלי מועמדות לאוסקר?

"חלב הצער"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במאית: קלאודיה יוסה

עלילה: סיפורן הקשה של נשים שנאנסו על ידי הכוחות המאואיסטים בפרו במשך 12 שנות האלימות שעברו על המדינה בין השנים 1980-1992. הסרט מביא גם את סיפורו של הדור השני לאותן נשים מוכות טראומה, בטענה שהחוויה הקשה הועברה לילדי הדור הבא על ידי החלב אותו ינקו הילדים משדי אימם.

ארץ מוצא: פרו

זכייה אחרונה: אין. האוסטרלים לא לבד.

מועמדות אחרונה: ראו סעיף למעלה. תעשיית הקולנוע של פרו פשוט לא הצטיינה יותר מדי.

קבלת הסרט בעולם: פרס "דב הזהב" בפסטיבל ברלין וזכייה בפסטיבל גוודלחרה במקסיקו.

סיכום: סרט מוערך למדי שבשילוב הקבלה הטובה בעולם והעובדה כי פרו לא הייתה מועמדת לאוסקר מעולם מקנה לו יתרון קל על פני המועמדים שהם לא "סרט לבן" ו"נביא". אמנם פסטיבל ברלין הוא לא מה שהיה פעם וזכייה בו לא מבטיחה אפילו מועמדות לגלובוס הזהב, אך אם האקדמיה תרצה להעניק תנופה לתעשיית הקולנוע של פרו, ייתכן והסרט הזה הוא ההזדמנות.

"Kelin"

פוסטר הסרט "Kelin". imdb
פוסטר הסרט "Kelin"/imdb

במאי: ארמק טורסונוב

עלילה: סיפורה של אישה הנישאת בלחץ משפחתה לגבר שאינה מכירה ועוברת לגור בביתו יחד עם אמו ואחיו. למרות הכל, חייה עם הגבר עולים על מסלול חיובי, אך כיאה לסרט זר – הבעיות מתחילות לצוץ בהקדם.

ארץ מוצא: קזחסטן

זכייה אחרונה: אין

מועמדות אחרונה: "מונגול", 2008, שנחשב בעיני רבים גם לסרט חצי רוסי.

קבלת הסרט בעולם: אין זכיות מרשימות, רשם נוכחות יפה בפסטיבל טורונטו ופסטיבל פוסאן בדרום קוריאה.

סיכום: הפתעה לא קטנה ברשימה הסופית, בוודאי הפתעה יותר גדולה מ"עג'מי". בדומה למקרה של "חלב הצער", ייתכן וגם כאן תרצה האקדמיה לדחוף את תעשיית הקולנוע הקזחית ולהעניק לו מועמדות שמעשית, אין סיכוי ותסתיים בפרס.

El secreto de sus ojos" ("The Secret In Their Eyes") "

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במאי: חואן חוזה קמפנלה

עלילה: פרשיית רצח ואונס אכזרית בארגנטינה של אמצע שנות ה-70 הופכת לאובססיה של סוכן פדרלי אחד שנשבע לעשות צדק וכל זה על רקע האלימות הפוליטית הגוברת במדינה המסוכסכת.

ארץ מוצא: ארגנטינה

זכייה אחרונה: 1986, "הסיפור האמיתי".

מועמדות אחרונה: "הבן של הכלה", 2002, שבויים גם הוא על ידי קמפנלה.

קבלת הסרט בעולם: זכיות בפסטיבלים של הוואנה בקובה וסן סבסטיאן בספרד. בארגנטינה נחשב הסרט לשובר הקופות הגדול ביותר של השנה.

סיכום: סרטו של קמפנלה דומה יותר ל"נביא" מאשר ל"סרט לבן", כלומר יותר קרוב לסרט אמריקאי מאשר לארט-האוס האירופאי. ייתכן שבחמישייה שתאזן בין האמנותי למסחרי, יימצא לסרט מקום בחמישייה, אולם סיכוייו כרגע נראים טובים כמו של שאר הסרטים שאינם "סרט לבן" ו"נביא".

"העולם הוא גדול והישועה נמצאת מעבר לפינה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במאי: סטפן קומנדרב

עלילה: אלכס הוא ילד בולגרי שעובר תאונה קשה המוחקת את זיכרונותיו. סבו מגיע מגרמניה כדי לסייע לו בשחזור זהותו ובדרך מוציא אותו למסע ארוך ומרתק אל שורשיו האמיתיים, דרך מקומות עליהם לא ידע לפני התאונה.

ארץ מוצא: בולגריה

זכייה אחרונה: אין

מועמדות אחרונה: אין

קבלת הסרט בעולם: ללא נוכחות בפסטיבלים הגדולים. בפסטיבלים הקטנים הסרט בלט עם זכייה בפסטיבל סטורנו באיטליה, מינסק בבלארוס, בנדלמדה בספרד והשתתפות בעוד עשרות אירועים – כולל פסטיבל חיפה בשנת 2008.
סיכום: במאמרה המרתק של החוקרת דינה לורדנובה מסופר כי תור הזהב של הקולנוע הבולגרי התרחש דווקא בעידן הקומוניסטי של ברית המועצות ולאחריה חלה ירידה חדה באיכותו. סרט כמו "העולם הוא גדול והישועה נמצאת מעבר לפינה", לצד הסיוט של לחזור על שמו מספר פעמים עד האוסקר, יכול להיות נקודת התפנית של תעשייה בחיתוליה, שזו ככל הנראה המגמה של בחירת תשעת הסרטים שהגיעו לחצי הגמר בתחרות הזו.

"Winter in The Wartime"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במאי: מרטין קולהובן

עלילה: מיכאיל הוא ילד הולנדי החי בעיירה הכבושה על ידי הצבא נאצי בזמן מלחמת העולם השנייה ומגלה אהדה להתנגדות לכיבוש הגרמני. מאביו, ראש העיירה המנסה לשמור על יחסים סבירים עם הצבא הנאצי, הוא סולד ודודו, בן, הוא מושא הערצתו בשל היותו שותף אקטיבי לניסיונות המרד. באיזו דרך ילך מיכאיל בסופו של דבר? ואיזה מחיר הוא ישלם?

ארץ מוצא: הולנד

זכייה אחרונה: 1998, "שאלה של אופי".

מועמדות אחרונה: 2004, "תאומות".

קבלת הסרט בעולם: ללא זכיות בפסטיבלים גדולים אולם הצלחה גדולה בהולנד.

סיכום: שילוב של מלחמת העולם השנייה ודמות של ילד כגיבור ראשי מעולם לא הזיקה לסרט בקטגוריית הסרט הזר. כמו כן, הקולנוע ההולנדי נחשב לאורח קבע באוסקר, כך שסיכוייו של "Winter in The Wartime" להיכנס לחמישייה די גבוהים. למעשה, זכייה שלו תפתיע את המצדדים ב"סרט לבן" ו"נביא", אך לא את מי שמכיר את ההיסטוריה של קטגורית הסרט הזר באוסקר.

שורה תחתונה

לא סתם נחשבת קטגוריית הסרט הזר באוסקר לאחת הקטגוריות הקשות ביותר לתחזית מקדימה. הקונפליקטים בין טעם האקדמיה האמריקאית לקבלת הסרט באירופה ובין הצלחה מסחרית לאמירה אמנותית מתנגשים בכל שנה ויוצרים הפתעות רבות ואוסקר 2010 לא שונה בכך ואפילו להיפך – מדובר באחת השנים הקשות ביותר לתחזית. לראייה, כמה אנשים באמת האמינו ש"עג'מי" ייכלל ברשימה הזו? כמה האמינו שדווקא קזחסטן תייצג את הקולנוע האסייתי באוסקר? הצד החיובי הוא שבשנה של הפתעות, סיכוייו של הסרט הישראלי להיכנס לחמישייה היוקרתית טובים מתמיד. הצד השלילי הוא שבניגוד לשנה שעברה, בה לכל היה ברור ש"ואלס עם באשיר" יהיה מועמד סופי ואף מוביל, השנה אפילו השוטים לא ינסו לנבא את מועמדותו הסופית לאוסקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully