וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במאים ישראלים: "ישראל משתיקה את מוחמד בכרי"

עינב שיף

18.2.2010 / 19:36

בעצומה, עליה חתומים בין השאר אודי אלוני, ערן קולירין והמועמד לאוסקר סכנדר קובטי, מוחים הבמאים על יחסה של המדינה לבכרי ומודיעים על זכייתו בפרס דב חופש הביטוי שיזמו

כמה מהקולנוענים הבכירים בישראל יעניקו מחר (שישי) בברלין את פרס "דב הפלטינה" לחופש הביטוי לבמאי והשחקן מוחמד בכרי. מאחורי היוזמה להענקת הפרס, שאיננו פרס רשמי של פסטיבל הסרטים שמתקיים בימים אלה בעיר ושיינעל בשבת הקרובה, עומד הבמאי אודי אלוני.

"כמחאה על היחס לבכרי", נכתב במכתב שיזם אלוני, "קבוצה של זוכי עבר בפסטיבל ברלין, משתתפים ושותפים הציעו את מועמדותו ... כזוכה הראשון של פרס 'דב חופש הביטוי'. ב-19 בפברואר נקרין את סרטו החדש של בכרי, 'זוהרה' ולאחריו נעניק לו את הפרס ונרים כוסית לחיי חופש הביטוי".

על המכתב חתומים בין השאר המועמדים לאוסקר אורן מוברמן ("השליח") וסכנדר קובטי ("עג'מי"), ולצדם ערן קולירין ("ביקור התזמורת"), ג'וליאנו מר-חמיס, האני אבו-אסעד ("גן עדן עכשיו"), יעל חרסונסקי ("שתיקת הארכיונים"), אייל סיון ("ג'אפה").

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
העצומה עליה חתמו הקולנוענים/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד נכתב במכתב כי "בעיני הממשל הישראלי, חטאו של מר בכרי הוא על העזתו להיות גם פלסטיני וגם פעיל שלום ביקורתי כלפי הכיבוש האכזרי בישראל. סרטו "ג'נין ג'נין", סרט תעודה מלא תשוקה על פעילות צה"ל בג'נין הוא מקור אחד מבין רבים לראיות שישראל ביצעה פשעי מלחמה בשנת 2002.

"דיווחים מפורטים על הנושא פורסמו על ידי משמרות זכויות אדם וארגון אמנסטי אינטרנשיונל, והחיילים הישראלים ששירתו בג'נין אמרו בפומבי שביצעו מעשים שהם למעשה פשעי מלחמה. השיטה המקארתיסטית בה מנסים להשתיק את בכרי מתנהלת ברקע של משבר הומניטרי: המצור המתמשך וכליאתם של 1.5 מיליון אנשים בכלוב קטן שנקרא עזה".

"אלו אנשים שפסטיבל ברלין מת עליהם", הסביר אלוני לוואלה! תרבות את המהלך בשיחה מברלין. "יש משא ומתן סביב הפסטיבל כדי שיאמץ את הפרס כפרס רשמי שלו, ממש עד הרגע האחרון. אני חושב שארגנו פה חבורה ממש מרשימה של אנשים ובמאים כמו ערן קולירין יצאו מדהימים כשהסכימו לחתום כדי לעמוד לצד קולגה. הדבר היותר מעניין הוא אלו שפחדו לחתום ואני יכול לומר בפירוש שהיו כאלו".

בכרי נמצא במוקד המחלוקת הקשה סביב הסרט "ג'נין ג'נין" שביים לאחר מבצע "חומת מגן" בג'נין בשנת 2002. הבמאי נתבע על ידי קבוצת חיילי מילואים שלחמו במבצע בטענה שבכרי הוציא את דיבתם. בית המשפט המחוזי דחה את תביעתם והם ערערו לעליון, ערעור אליו הצטרפה המדינה בהחלטה של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר מני מזוז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully