וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אכזבה: "עג'מי" לא זכה באוסקר

בפעם התשיעית, המועמד הישראלי לאוסקר לא זכה בפרס. האקדמיה האמריקאית לקולנוע בחרה בנציג הארגנטינאי, המותחן "הסוד שבעיניים", ושלחה את "עג'מי" הביתה בידיים ריקות

גם השנה האוסקר לא יגיע לארץ. לאחר שמונה הפסדים (ובהם שניים רצופים בשנתיים האחרונות), גם "עג'מי" לא הצליח לזכות בפסלון. בטקס שהתקיים הלילה בלוס אנג'לס, האקדמיה בחרה להעניק את הפרס לסרט הזר הטוב ביותר למותחן "הסוד שבעיניים", של חואן חוסה קמפנלה. את הפרס העניקו לו בצוותא פדרו אלמודובר וקוונטין טרנטינו.

בראיון לאסי עזר ויעל גולדמן מ-"Y בערב" סיפרו הבמאים ירון שני וסכנדר קובטי כי הם לא מאוכזבים וכי הם לא ציפו לזכות ואף לא באו לטקס בשביל לזכות. קובטי הוסיף ואמר: "אני לא מתחרט על מה שאמרתי ואם מדינת ישראל היתה מטפלת בתושבים שלה כמו שצריך, לא הייתי אומר דבר כזה"

"זו הייתה חוויה מעניינת, לא מצר על אף רגע", סיכם מוש דנון, מפיק "עג'מי" את החוויה. "זה היה צפוי, צפיתי את הזכייה של הסרט הארגנטינאי לפני הרבה זמן ואכן צדקתי. מבחינתי זה סוג של הקלה ואנחנו מבחינתנו, למרות כל הקלישאה, ניצחנו והגענו לאן שהגענו וזה נפלא. מפה אנחנו טסים הלאה לסרטים הבאים ולעבודה הבאה. אני מקווה שהכל יהיה רגוע בארץ. עם ישראל יכול לחזור לפרופורציות".

זו שמחה מהולה באכזבה קלה", אמר לוואלה! תרבות השחקן ערן נעים בשיחה לאחר הטקס. "אני שמח שהיה לי את הכבוד להגיע למעמד הזה והיה מרגש. אני מודה, היתה ציפייה ותקווה, היתה לי תחושה שאולי הפעם זה זה. גם רציתי להיות חלק ממישהו שיעשה היסטוריה בשביל המדינה, אבל לצערי ולצערם של רוב האנשים כאן זה לא יצא. עכשיו חוזרים לשגרה, מסתפקים בכך שהגענו למעמד מאד מאד יפה. אנחנו המועמדים התשיעיים שלא זכו? נקווה שהעשירי יזכה".

בטקס עצמו נכחו רק שני הבמאים קובטי ושני ומפיק הסרט, מוש דנון. שאר צוות הסרט התאסף במקום שנסגר מראש עבור הקונסוליה.

ביום שקדם לטקס עורר קובטי סערה ציבורית לאחר שהכריז כי הוא אינו מייצג את ישראל. שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, הביעה תרעומת על כך שקובטי "מתנער מהמדינה", אף שנתמך בכספיה, וקולות נוספים מהימין תקפו בחריפות את קובטי, דרשו להפעיל נגדו סנקציות אם לא יחזור בו וקראו לבדוק מיידית את נהלי התמיכה הציבורית בסרטים ישראליים.

"עג'מי" הוצג לראשונה בפסטיבל קאן 2009, שם דווקא לא זכה בפרסים משמעותיים אלא הסתפק בציון לשבח בתחרות מצלמת הזהב לסרט ביכורים. לאחר מכן קטף הסרט את פרס וולג'ין בתחרות הישראלית בפסטיבל הקולנוע הירושלמי וגם את פרס אופיר – זכייה שבעקבותיה נשלח לייצג את ישראל באוסקר.

"עג'מי" נהנה מהצלחה קופתית מרשימה בארץ, וקיבל שבחים רבים כשהוצג בשאר העולם. הוא גם היה מועמד לפרס תגלית השנה בטקס פרסי האקדמיה האירופאית לקולנוע. כל זה לא עזר לו הלילה.

ההפסד של עג'מי מצטרף לשורה ארוכה של מפחי נפש: הסרט הישראלי הראשון שקיבל מועמדות לאוסקר אך לא זכה בו היה "סאלח שבתי" ב-1964. הבאים בתור היו "השוטר אזולאי" ב-1971, "אני אוהב אותך רוזה" ב-1972, "הבית ברחוב שלוש" ב-1973, "מבצע יונתן" ב-1978, "מאחורי הסורגים" ב-1985 ולאחר הפסקה ארוכה - "בופור" ב-2008 ו"ואלס עם באשיר" ב-2009.

ב-16.5 תתחיל האקדמיה הישראלית לקולנוע את תהליך הבחירה בסרט הישראלי הטוב של השנה הבאה, שינסה להצליח באוסקר 2011 היכן ש"עג'מי" נכשל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully