וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התרבות לבג"ץ: "אמנות לעם - גוף לא תקין"

אייל דץ

6.4.2010 / 9:55

משרד התרבות משיב אש: בתשובה שהגיש המשרד לבג"ץ בעניין אמנות לעם, נטען כי מדובר בעמותה שפעלה באופן לא תקין ו"בזבזה כספי ציבור למטרות שאינן קשורות כלל להפצת תרבות בפריפריה". אמנות לעם: "משרד התרבות ממשיך בתרבות השקר"

שימוש בזבזני ולא יעיל בכספים, התנהלות ניהולית פסולה, העסקת עובדים ללא מכרז ודיווחים שגויים. אלו הן רק חלק מהאשמות הקשות שמטיחים במשרד התרבות כנגד אמנות לעם, זאת במסגרת תשובת המשרד לבג"ץ בנושא. בתשובה, שהגיעה לידי וואלה! תרבות, מפרטים במשרד התרבות את ההתנהלות אשר בגינה דחתה ועדת התמיכות של המשרד את בקשת העמותה לתמיכה לשנת 2009.

"העותרת מבקשת לקבל כספי תמיכות שאינם מגיעים לה כדין, ולאחר שהמידע בידי המשיבים העלה כי כספי תמיכות שקיבלה נוצלו למטרות זרות ובניגוד למבחני התמיכה, ולאחר שנמצא כי העמותה מתנהלת באופן בזבזני, לא יעיל ולא תקין, הכל בניגוד למבחני התמיכה הרלוונטים"", מנמק הדו"ח את ההחלטה.

בתשובת המשרד לבג"צ נכתב כי החלטת ועדת התמיכות של המשרד התבססה על דו"ח שכתב החשב המלווה שמונה לאמנות לעם. חשב מלווה שמונה ע"י משרד האוצר בעקבות חשד לאי סדרים בניהול העמותה, כבר במהלך שנת 2008. במקביל, רשם העמותות החליט שלא לתת לאמנות לעם "אישור ניהול תקין" לשנת 2010, דבר אשר אינו מאפשר תשלום לעמותה

בתשובת המשרד נכתב בין היתר, כי דו"ח החשב המלווה מצא כשלים ובעיות רבות, בניהם בביצוע פרויקטים במגזר הערבי, שימוש בכספי המשרד למימון פעילות שאין קשר בינה לבין תרבות, לדוגמא: אירועי פארק מים באשקלון ותחרויות גמלים. אי בחינת מחירים לאירועים והעסקת עובדים ללא מכרז. מימון פעילות שאיננה נכללת בפעילות הזכאית לתמיכה: כיבוד, רכישת חולצות, כובעים, זיקוקים ועוד.

עוד מוסיף הדו"ח התכתבויות בין חשבת משרד התרבות לחשב המלווה שמונה לעמותה, ובו היא קובלת על כך שהעמותה לא מסוגלת לספק דו"ח ביצוע תקין על הכספים שנמסרו לה ולאחר מכן על מסירת דו"חות בעלי נתונים סותרים. בנוסף נטען, כי לא ייתכן שאמיר עשבי, שהודיע כי הוא מתפטר מתפקיד מנכ"ל העמותה ממשיך למלא בה תפקיד פעיל. עוד מכחיש המשרד כי ניסה להתערב בדרך כלשהי במינוי חברי הנהלה לעמותה.

טענה נוספת של משרד התרבות היא שעתירת העמותה לבג"צ הוגשה ש"לא בניקיון כפיים" וכי לא הוצגו נתונים משמעותיים בפני בג"צ, כגון קיומה של ועדת נתן, שבחנה דרכים לפתרון המשבר בעמותה. לדברי המשרד, רק בשל כך יש לדחות את העתירה על הסף.

תשובת המשרד באה בעקבות הדיון שהתקיים בבג"ץ בחודש פברואר ובו דרשו אנשי אמנות לעם את המשך הזרמת הכספים ממשרד התרבות. בסיום הדיון חייבה השופטת דורית ביניש את המדינה לנמק תוך 30 יום מדוע לא יועברו הכספים שהובטחו לאמנות לעם, ובנוסף אסרה על המדינה לעשות כל שימוש אחר בכספים אלו.

"לא הסכימו להגיע להסכם"

במשרד גם הגיבו לטענה של חברי אמנות לעם הנוכחיים, לפיה אי הסדרים שעליהם מתלונן המשרד לא התרחשו כלל בתקופתם. לטענת המשרד, כל חברי הוועד המנהל הנוכחיים כיהנו בתפקידם, במרבית המחצית השניה של שנת 2008, אשר היא נשוא דו"ח הביקורת של החשב המלווה. "מהאמור לעיל עולה תמונה קשה של בזבוז כספי ציבור למטרות שאינן קשורות כלל להפצת תרבות בפריפריה, של ניהול שאינו תקין ואינו מקצועי, אשר פעל לקידום נושאים שאין בינם לבין הפעילות הנתמכת ולא כלום", נכתב בתשובה.

עוד נכתב בתשובת המשרד, כי "ביום בו פורסם דו"ח החשב המלווה, אמנות לעם הוציאה את כל עובדיה לחופשה והפסיקה לשלם את חובותיה, במיוחד למוסדות התרבות. עובדה זו הינה חמורה במיוחד, שכן בהתאם לנתונים שבידי המשרד, באותו הזמן שהיו בקופתה הסכומים הנדרשים לכך, בהיקף של מעל 3 מיליון שקלים".

לטענת משרד התרבות, "המשרד עשה מאמצים רבים כדי להגיע להסכם עם אמנות לעם, על בסיס המלצות ועדה בראשות אברהם נתן, ראש מדור תרבות בקהילה וחבר במועצה לתרבות ולאמנות ולשעבר נציב שירות המדינה. זאת במטרה להביא להבראת העמותה, להמשך הפעילות החשובה של הפצת תרבות בפריפריה ולהעברת תשלום החובות למוסדות התרבות. עם זאת, העמותה לא הסכימה להגיע להסכם עם המשרד וסיכלה באופן שיטתי את תהליך ההבראה".

נערכים ליום של אחרי אמנות לעם

במשרד התרבות מדגישים בתשובה את החשיבות שהם רואים בקיומם של אירועי תרבות בפריפריה וטוענים כי הם כבר נערכים לפעילות של אחרי אמנות לעם, כלומר דרכים אחרות להפיץ תרבות בפריפריה מבלי להזדקק לאמנות בעם.

לשם כך, כפי שנכתב בתשובת המשרד, הם מתכוונים לעודד סיבסוד של סדרות של מופעי תרבות שיועלו בישובי הפריפריה, כאשר היקף הסיבסוד יינתן בהתאם למדדים ישוביים רלוונטיים (כגון מרחק מהמרכז וסיווג סוציו-אקונומי) ובהתאם לסוגי המופעים שיכללו בסדרות אלה.

במשרד התרבות מתכוונים לתת תמריצים משמעותיים להבאת מופעים אשר "כח המשיכה" שלהם נמוך יחסית לפריפריה. בנוסף, בוחנים במשרד התרבות אופציה שנייה לביצוע הפעילות, זאת בדרך של רכישות. כלומר, משרד התרבות ירכוש בעצמו את הפעילויות התרבותיות ויפיץ אותם בפריפריה.

בהתאם לכך, החליטה שרת התרבות לימור לבנת, למנות ועדה בראשות מנהל מינהל תרבות, אשר חבריה הינם היועצת המשפטית של המשרד, חשבת המשרד, מנהלת תחום תמיכות במינהל התרבות ומנהלת המחלקה לתרבות בקהילה, אשר תבחן את האפשרויות השונות לקידום הפצת התרבות בפריפריה. מסקנות הוועדה אמורות להיות מוגשות לשרה עד אמצע חודש יולי השנה במטרה ליישמן לקראת שנת 2011.

יושב ראש אמנות לעם ישראל גל אמר לוואלה! תרבות בתגובה לתשובת משרד התרבות, כי "קיבלנו את תשובת משרד התרבות ערב החג ובימים אלו אנו מתכנסים כדי לגבש את תשובתנו. על פניו נראה כי משרד התרבות ממשיך בתרבות השקר ומסלף את העובדות ביודעין. חברי ההנהלה הנוכחים הם אלו שחשפו את הליקויים אשר אמונים עליהם אנשי משרד התרבות, אשר אישרו את כל תוכניות העבודה של העמותה. לאחר שנשב עם עורכי הדין נחליט כיצד לנהוג בנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully