וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלוקת סביב בחירתה של סיגלית לנדאו לביאנלה בוונציה

אייל דץ

7.4.2010 / 9:30

משרד התרבות החליט כי האמנית תייצג את ישראל בביאנלה היוקרתית, אבל נשמעות תהיות מדוע לא נבחר אוצר ומדוע בחרו באמנית שכבר הציגה באירוע. "לפחות הפעם בחרו במישהו חי"

הוויכוח בנוגע להליך בחירת הנציג הישראלי בביאנלה לאמנות של ונציה התעורר מחדש. הפעם זה קרה בעקבות בחירתה של סיגלית לנדאו לייצג את ישראל במהדורה הקרובה של האירוע, שתתקיים ב-2011.

בקרב גורמים שונים בעולם האמנות הישראלי, הבחירה בלנדאו מעוררת תרעומת משתי סיבות: ראשית, כפי שקרה בחמש הביאנלות הקודמות, גם הפעם נבחר אמן לייצג את ישראל ולא אוצר, מה שמהווה לכאורה פגיעה במעמדם של האוצרים שבמצב הנוכחי, לאחר שנבחר האמן, כביכול לא מהווים אלא יועצים לתליית העבודות. שנית, לנדאו כבר ייצגה את ישראל ב-1997, אז השתתפה בתערוכה קבוצתית שאצרה שרה ברייטברג-סמל, והיו מי שציפו לריענון השורות, בעיקר לאחר שלפני שנתיים נבחר דווקא רפי לביא המנוח, שנפטר שנתיים קודם לכן, כנציג הישראלי. אך גם הפעם נכזבה התקווה לכך שאמן פחות מוכר יקבל הזדמנות להוכיח את עצמו בוונציה.

הליך הבחירה של הנציג הישראלי, זה שכבר איפשר בעבר את הבחירה בלנדאו ובלביא, נותר על כנו בעקבות החלטה של המדור החדש לאמנות פלסטית של המועצה הישראלית לתרבות ולאמנות במשרד התרבות והספורט. בהתאם לכללי ההליך, ממנה המדור ועדה ובה חמישה חברים מעולם האמנות. לוועדה ניתנת האפשרות לפנות לעד שבעה אמנים או אוצרים מקומיים ולהציע להם להגיש מועמדות, ואז לבחור את ההצעה הטובה ביותר בעיניהם. במידה והוועדה מחליטה מלכתחילה פה אחד על הנציג לביאנלה, היא כלל אינה מחויבת לפנות לגורמים אחרים.

עד שנת 2000, היתה יכולה הוועדה לבחור אוצרים בלבד, אך אז קיבל המדור לאמנות פלסטית את המלצתו של פיליפ רנצר, אחד החברים בו, לאפשר גם את הבחירה באמנים. בעקבות כך, בשלושה מקרים בחרה הוועדה בתמימות דעים להעניק את זכות הייצוג לאמנים – במקרה זה בלנדאו, ב-2009 באמן המנוח רפי לביא וב-2007 באמנית יהודית סספורטס.

כאמור, הנהלים הללו והתוצאות שהם מובילים אליהן מעוררים מחלוקת בעולם האמנות הישראלי. "נדמה כי פעם אחר פעם הוועדה הולכת על הבחירה הקלה ומעדיפה 'פרסונה' על פני האמנות", אמר לוואלה! תרבות אחד מן האמנים המתנגדים להליך הבחירה של הוועדה, שחשש להזדהות. "אין ספק כי לנדאו היא בחירה ראויה, אבל זה תמוה לבחור דווקא באמן ולא באוצר. האם הביתן הישראלי הוא חדר התצוגה הפרטי של האמנית?"

"בסופו של דבר, עולם האמנות הוא בדיוק כמו עולם עורכי הדין או עולם רואי החשבון", מוסיף האמן יעקב מישורי. "יש אמנים שהם יותר עסקנים ויותר מקושרים, וככה מתנהלים הדברים. עם זאת, לפחות הפעם בחרו במישהו חי".

"זה יהיה רע מאוד אם יחזירו את המצב לקדמותו"

פיליפ רנצר לא מקבל את הביקורת על הליך הבחירה, ובטח שלא על המהפך שביצע בו. "הליך שכזה מתרחש בכל העולם, והוא מעמיד בפרופורציות את החלק התיאורטי והמעשי באמנות. בעבר, האוצר הפך למרכז העולם והיצירה עצמה הפכה למשנית. מצאנו לנכון להעמיד במרכז את יצירת האמנות, לאחר מכן את האמן ורק בסופה של השרשרת את האוצר".

לטענת רנצר, ההליך שמאפשר לוועדה לבחור אמן ולאפשר לו לבחור באוצר הכחיד רעות חולות שהיו קיימות בעולם האמנות הישראלית: "בזמנו, האוצר היה נבחר על ידי הוועדה, ואז כל האמנים הישראלים היו עומדים על הרגליים לראות את מי הוא יבחר. החלטנו למנוע את התופעה הזו ואת כל הרכילות והתככים שנוצרו בעקבותיה". רנצר מקווה שבמשרד התרבות לא יתרגשו מהביקורת וימשיכו בהליך הקיים בדיוק כפי שהוא. "זה יהיה רע מאוד אם יחזירו את המצב לקדמותו בגלל ביקורות כאלו או אחרות".

רנצר גם לא מבין את הטענות על כך שלנדאו נבחרה לייצג את ישראל אף שכבר עשתה זאת בעבר. "אין שום מניעה חוקית לבחור באמן שהשתתף בעבר בביאנלה. דנו בנושא בזמנו, והגענו למסקנה שזה לא יהיה נכון לקבוע תקנה הסתדרותית שכזו. הרי אמנים משתנים כל הזמן, ואין סיבה להגביל את ההשתנות הזו".

לדעה של רנצר שותף גם יצחק ליבנה, שהיה חבר בוועדה שבחרה בלנדאו. ליבנה אמר לוואלה! תרבות כי הוא ושאר החברים בוועדה היו מודעים לרזומה של לנדאו, וכי הדבר לא היה שיקול בעיניהם. "הרי ההשתתפות שלה בזמנו בביאנלה היתה חלקית מאוד. עם זאת, גם אם היתה מייצגת את ישראל בצורה פעילה, זה לא היה צריך להפריע לנו", טען ליבנה. "מעט אמנים בקנה המידה של לנדאו פועלים בארץ, כך שהבחירה בה לביאנלה מתאימה".

משרד התרבות והספורט מסר בתגובה: "הוועדה מורכבת מאנשי מקצוע מן השורה הראשונה, ובהם שלושה אוצרים ושני אמנים. חברי הוועדה החליטו פה אחד כי סיגלית לנדאו היא הנציגה הישראלית הטובה ביותר בעת הזו לתערוכה. חוץ מחמשת אנשי הרוח, עובדת משרד התרבות היחידה בפורום, אשר גם מרכזת את הוועדה, לא השתתפה בהצבעה. בנוגע לטענה על כך שלנדאו נבחרה אף שכבר השתתפה בעבר בביאנלה: ובכן, האוצרת שרה ברייטברג סמל נבחרה לפני 13 שנים בידי המדור לאמנות פלסטית לייצג את ישראל בביאנלה בוונציה. ברייטברג ביקשה משלושה אמנים צעירים, ובהם סיגלית לנדאו להציג את יצירותיהם, אך לנדאו לא זכתה לבסוף לעשות זאת מסיבות טכניות. הוועדה, בה חברים שלושה אוצרים, העדיפה לבחור באמן המתאים ביותר, נכון לעת הזו, ולאפשר לו לבחור את האוצר המתאים לו"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully