וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסרט התאילנדי "Uncle Boonmee" זכה בדקל הזהב

23.5.2010 / 21:00

סרטו של הבמאי אפיצ'טפונג ויראסתקול הפתיע ולקח את אחד הפרסים היוקרתיים בעולם הקולנוע. חבייר ברדם וז'ולייט בינוש בין הזוכים בפרסי המשחק

פסטיבל קאן, האירוע היוקרתי בעולם הקולנוע, ננעל זה עתה בריביירה בטקס חלוקת הפרסים. טים ברטון, יו"ר חבר השופטים, העניק את דקל הזהב ל"Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives", סרטו של הבמאי התאילנדי חביב הפסטיבלים אפיצ'טפונג ויראסתקול, העוסק בימיו האחרונים וההזויים של קשיש. הפייבוריט לפרס היה הבריטי מייק לי על סרטו "Another Year", אך בסופו של דבר הוא לא זכה בפרס זה וגם לא באף פרס אחר, ויצא מן הטקס במפתיע בידיים ריקות.

ויראסתקול, אחד הבמאים עם השמות הארוכים בעולם הקולנוע וגם אחד החידתיים ביניהם, היה מודע להפתעה שבבחירה בו וציין בנאום הזכייה הנרגש כי זהו מעמד סוריאליסטי. אף שסרטו אינו פוליטי, הוא התייחס בנאומו גם לטלטלות העוברות כעת על מדינתו.

בפרס הגדול (הגרנד פרי), השני בחשיבותו, זכה "Des hommes et des dieux ("אנשים ואלים") של הבמאי הצרפתי קסבייה בובואה, העוסק ברציחתם של נזירים באלג'יריה. הסרט קיבל ביקורות מצוינות במהלך הפסטיבל והוזכר כמועמד לדקל הזהב.

בניגוד לשנה שעברה, שבה הציג הפסטיבל לראשונה סרטים בסדר הגודל של "סרט לבן", "נביא", "ממזרים חסרי כבוד" ו"עג'מי", נחשבה התחרות השנה מאכזבת יחסית, והיא מוציאה כמות זעומה של סרטים מדוברים. בהתאם לזאת, גם הזוכה הגדול של הערב, "Uncle Boonmee" אינו צפוי להגיע בסופו של דבר לקהל רחב. למעשה, יש להניח כי הסרט יירשם בדפי ההיסטוריה כאחת היצירות הפחות מסחריות שזכו אי פעם בדקל הזהב.

אחרי האוסקרים, בינוש וברדם זכו גם בקאן

את פרס השחקנית קטפה ז'ולייט בינוש, מי שזכתה בעבר באוסקר על "הפצוע האנגלי". בינוש זכתה הפעם בפרס על הופעתה ב"“Certified Copy", סרטו דובר האנגלית הראשון הבמאי האיראני עבאס קיארוסטמי. בינוש הודתה בנאומה של לקיארוסטמי, לאמא שלה, שנאלצה לגדל אותה לבדה, ולאבא שלה, שלו היא "סלחה למרות הכל". בינוש גם ציינה בנאומה כי היא לא יכולה שלא לחשוב על ג'אפר פנהאי, הבמאי האיראני העצור במולדתו בידי השלטונות.

פרס השחקן חולק בין שניים: הראשון היה חבייר ברדם, שכבר זכה באוסקר על הופעתו ב"ארץ קשוחה". הפעם זכה ברדם על הופעתו ב"Biutiful", סרטו של אלחנדרו גונזלס איניאריטו ("21 גרם", "בבל"), שבו הוא מגלם גבר הניחן בכוחות על-טבעיים שכל צרות העולם נחתו עליו. ברדם הודה בספרדית לזוגתו הנוכחית, פנלופה קרוז, שישבה נרגשת בקהל.

השני שקיבל את הפרס הוא שחקן אלמוני הרבה יותר: אליו ג'רמנו האיטלקי, המככב ב"La Nostra Vita" כפועל בניין שחייו משתנים לאחר גילוי גופתו של עובד זר. ג'רמנו תקף בנאומו את הפוליטיקאים האיטלקיים, הנוהגים לבוא בטענות לביקורתיות של הקולנוע המקומיים, והקדיש את הפרס ל"איטלקיים שעושים הכל כדי שהמדינה תהיה טובה יותר".

הפתעה בפרס הבמאי

בפרס הבמאי זכה במפתיע הצרפתי מתייה אמלריק על "Un Tournee" ("מסע"), שבו הוא מגלם מפיק טלוויזיה היוצא למסע בצרפת עם חבורת שחקניות בתיאטרון בורלסקה. אמלריק הוא במאי מוערך בקרב הביקורת הצרפתית, אך הוא זכה להכרה בעיקר כשחקן, וידוע בעולם בעיקר כאיש הרע מ"קוואנטום של נחמה".

את פרס התסריט קטף הדרום-קוריאני לי צ'נג-דונג על "Poetry", המציג את סיפורה של קשישה חולת אלצהיימר הלומדת להעריך את העולם דרך קריאת שירה.

בפרס חבר השופטים זכה "Un Homme Qui Crie" ("איש זועק") של מהמט סלח-הארון מצ'אד על מלחמת האזרחים במדינה. הארון הנרגש נשא נאום דומע, שבו ציין כי הוא מגיע ממדינה שבה "אין כמעט כלום".

הסרטים הישראליים יצאו בידיים ריקות

בפרס מצלמת הזהב לסרט ביכורים, שעליו התחרה גם "המשוטט" הישראלי של אבישי סיוון, זכה "Ano Bisiesto" ("שנה מעוברת") של המקסיקאי מייקל רואה, העוסק בחודש סוער בחייה של צעירה.

בפרס הסרט הקצר, שעליו התחרה גם "עזרה ראשונה" של ירדמן כרמין מבית הספר סם שפיגל, זכה "Chienne d'histoire", סרט אנימציה של הבמאי הצרפתי-הארמני הוותיק סרג' אבידיקיאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully