וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גירוש ילדי הזרים - צדק מהול בכאב

ג'ודי שלום ניר מוזס

4.8.2010 / 9:51

כולם אומרים שצריך לדאוג לילדי הפליטים, כולם רוצים לשחרר את גלעד שליט וכולם מצפים שנתנהג בהומאניות לפלסטינים, אבל המציאות לא תמיד מאפשרת הכל. ג'ודי כואבת את גירוש 400 ילדי הזרים, אבל לא משוכנעת שהיתה ברירה אחרת

שוב נושא שכבר הפך נדוש מציף את כותרות העיתונים. האישור שניתן ל-800 ילדי עובדים זרים להישאר בארץ, ליבה את מנעד הרגשות שיש לציבור הישראלי בסוגיה הזאת. מבחינתי, זו אחת הסוגיות הכי מורכבות שישנן, משום שאני מזדהה עם הרבה מהעמדות השונות שיש כלפי הנושא הזה. עם זאת, קיימות גם עמדות חד-צדדיות להכאיב, שנראות לי נאיביות במקרה הטוב ונובעות משנאה עצמית במקרה רע.

סכנה לפוטש פוליטי בתוך ישראל

ליבי עם אותם אנשים שעזבו את בתיהם במדינות עולם שלישי ועברו מסע ייסורים מפרך אל ישראל, במטרה למצוא מקום שיוכלו לחיות בו טוב יותר (אני בוחרת לא להיכנס לוויכוח על כמה מהם באמת פליטי טבח עם וכמה לא, למרות שגם על זה יש הרבה מה לומר). כשאני רואה אנשים מסכנים, חסרי כל, תשושים ובלויים, האינסטינקט שלי כבן אדם, כאמא, כיהודיה, הוא לתת להם חיבוק אוהב ולנסות לדאוג להם כמה שניתן.

מצד שני, אותם יפי נפש שנוקטים בעמדות קיצוניות וקוראים לתת לכל מי שרק יחפוץ מקלט, עבודה, מגורים, שששים להפוך את המבנה הדמוגרפי, הכלכלי, החוקתי של המדינה הזאת למשהו אחר לגמרי, מעוררים בי זעם. אם הייתי חובבת תיאוריות קונספירציה, הייתי אומרת שמדובר באנשים שהאג'נדה הפוליטית שלהם היא חלק ממיעוט, ורצונם להכניס כמה שיותר פליטים ולאזרח אותם, כדי לייצר פוטש פוליטי בתוך ישראל.

הפרגמטיזם והאידיאליזם חייבים להיפגש

אפלטון אמר שאידיאות מושלמות קיימות רק בעולם אחר וכל מה שיש בעולמנו זו פשרה. במציאות הישראלית זה ניכר מאוד. כולם אומרים שצריך לדאוג לילדי הפליטים, כולם רוצים לשחרר את גלעד שליט וכולם מצפים שנתנהג בצורה הכי הומאנית לפלסטינים. אבל המציאות מכתיבה נסיבות שלא מאפשרות לאידיאלים להתממש: הפליטים מהווים סכנה קיומית אמיתית וממשית לאופיה וקיומה של מדינת ישראל כיהודית וכדמוקרטית. לא נוכל לשלם כל מחיר עבור השבת גלעד שליט – לא נשחרר את כל האסירים ולא נחזיר שטחים בשביל השבת חייל. אנחנו רוצים מאוד להמנע מפגיעה באוכלוסייה פלסטינית, אבל כשהמחבלים משתמשים בהם כמגן אנושי – אנחנו נאלצים לפגוע גם באזרחים.

בכל דילמה מהותית יש את האידיאליסטים ויש את הפרגמטיסטים. את הפרגמטיסטים מאשימים לפעמים בניכור, בפשיזם, בשמרנות, ולעיתים אף בגזענות. את האידיאליסטים מאשימים בהתיפייפיות נפש ועיוורון מסוכן. בפשרה שקיבלה הממשלה, לפיה 800 ילדי פליטים יקבלו מעמד של תושבי קבע וישארו בארץ, אך 400 ילדים שלא עמדו בקריטריונים הברורים יגורשו – הפרגמטיזם והאידיאליזם התחברו לפשרה של צדק יחסי.

אך למרות זאת, הייתי מצפה מהממשלה למצוא פתרון המאפשר לאותם 400 ילדים פתרון יצירתי שיאפשר להם חיים ראויים במדינת ישראל. אולי ניתן לחשוב על אופציה הומאנית, אך לצד חקיקה קשוחה שתבטיח שמעתה ואילך לא יהיו הנחות.

וזאת בדיוק הנקודה. לא משנה אם אתם בצד הפרגמטי או האידיאליסטי – זיכרו תמיד שהצדק האמיתי הוא שילוב של השניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully