וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שום ספר עברי לא ייצא לאור"

עינב שיף

21.12.2010 / 19:43

התאחדות המו"לים שיגרה מכתב חריף לוועדת השרים לענייני חקיקה, לקראת הדיון על חוק הספרים ביום שני הקרוב. 150 סופרים שלחו מכתב מחאה לשרים בניסיון לשכנעם לתמוך בו

הטונים במאבק על חוק הספרים עולים, לקראת ההצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה על עתיד החוק הצפויה להתקיים ב-27 בדצמבר, הוא יום שני הקרוב.

לקראת ההצבעה, התאחדות המו"לים שלחה לשרים החברים בוועדה ספר לבן ובו דפים ריקים, כאות אזהרה לכך שתעשיית הספרים בישראל תתמוטט אם החוק לא יעבור ולא תעוגן רגולציה על הנעשה בשוק. "אנו עומדים לפני מצב שלא תהיה לנו ברירה, אלא להשבית את כל עבודתנו: מכונות הדפוס ידממו, ושום ספר עברי לא ייצא לאור", אומרים המו"לים. "אין צורך להכריז על פשיטת רגל של הספרות הישראלית. אם יימשך המצב הנוכחי, זה יקרה מאליו".

"בשנים האחרונות נוצר כשל שוק חמור בתעשיית הספרים", מוסיפים המו"לים. "התנהלות השוק מוכתבת באופן מלא על ידי דואופול המורכב משתי רשתות הספרים הגדולות: 'סטימצקי' ו'צומת ספרים'. בתחרות ביניהן חרגו שתי הרשתות הללו זה מכבר מגבולות תחרות חופשית ובריאה. התחרות כולה מתמקדת במחיר (ולא באיכות או בשירות), תוך ניצול בוטה של כוח הרשתות מול המו"לים והסופרים. תחרות המחירים הפרועה הזו מתנהלת כולה על חשבונן של הוצאות הספרים והסופרים הקשורים אליהן, ולא על חשבון הרשתות עצמן.

"כתוצאה מכך, הסופרים אינם זוכים לתגמול הכספי המגיע להם וכל העוסקים במלאכה אינם רואים גמול כספי למלאכתם", ממשיכים המו"לים ואומרים. "שוק פרוע זה יוביל לקריסת ענף המו"לות ולפגיעה אנושה בספרות ובתרבות הישראלית. אם הצעת החוק, האמורה להביא לשיפור בענף, לא תתקבל - התוצאה תהיה שיתוק מוחלט של הספרות המקורית. יהיו לנו אז ספרים רבים לבנים, ללא תוכן וללא מלל, עדות אילמת לעבר מפואר".

"גורל הספרות העברית נתון עתה בידיכם, ואין זו מליצה ריקה", מסיימים ואומרים המו"לים. "בידיכם להחליט לאן אנו פונים. האם לשבר תרבותי או לקיום מכובד של הספרות והשירה בישראל. האם תשגשג בארצנו הספרות העברית או שמא השריד היחיד לקיומה יהיה דיוקנותיהם של אנשי ספרות ורוח דוגמת ש"י עגנון והמשוררת רחל שיתנוססו על שטרי הכסף כעדות אילמת למה שהיה כאן פעם".

"אנו רוצים להתפרנס מיצירתנו"

לצד מכתב זה, למעלה מ-150 סופרים, בהם דויד גרוסמן, עמוס עוז, א.ב יהושע, חיים באר ועוד חתמו על מכתב לשרים בו הם קוראים להם לתמוך בחוק, אותו המליצה הוועדה בראשות השר יוסי פלד לדחות, בשל אי-מתן מענה לבעיות הקיימות בשוק.

"שמחנו על יוזמת החקיקה שנועדה לטפל בתחרות הפרועה בענף הספרים הפוגעת ביציבותן של הוצאות הספרים ובפרנסתם של רבים מהסופרים", כותבים הסופרים, "אווירת השוק השוררת כיום בענף הספרים פוגעת בסופו של דבר ביצירה הספרותית עצמה, שופטת אותה בעיקר על פי קריטריונים מסחריים ומרתיעה יוצרים ואנשי מקצוע מוכשרים מלעסוק בה. אנו כיוצרים רוצים להתפרנס מיצירתנו ולא על חשבון כספי ציבור", ממשיכים וכותבים הסופרים, "לא ראוי שסופרים יהיו סמוכים על שולחן המדינה כנתמכים או כנזקקים. לא ראוי גם שהמדינה לא תטפל בכשל השוק שנזקיו החמורים גלויים היום לעין כל. אנו קוראים לממשלת ישראל לתמוך בהצעת החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל, שעם כל מגבלותיה נותנת מענה ראוי לבעיות הקשות המאפיינות את ענף הספרים בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully