וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התרבות והבימה סיכמו: סיוע בתמורה לתוכנית הבראה

שני גורקביץ'

10.2.2011 / 11:08

התיאטרון הלאומי יציג בתוך חודש תוכנית להבראה ולהסדר חובות עם הנושים, אותן ילווה חשב כלכלי, בתמורה לתוספת סיוע מהמדינה. לבנת: "מחויבת לכל מוסדות התרבות"

הנהלת משרד התרבות והספורט ונציגי משרד האוצר נועדו הבוקר (חמישי) עם נציגי חבר הנאמנים של התיאטרון הלאומי הבימה, במטרה להסדיר את המחלוקות שנתגלעו על רקע מצבו הכלכלי של התיאטרון. נציגי המדינה הבהירו לאנשי הבימה כי הם רואים חשיבות רבה וחשים מחויבות בסיוע לתיאטרון, אולם בתמורה לתוספת הסיוע הכספי יהיה על התיאטרון לעמוד ברשימת דרישות הכוללת גיבוש תוכנית הבראה ומינוי חשב מלווה, כמו גם מינוי הנהלה קבועה למוסד.

בפתח הדיון שנערך הבוקר קראה שרת התרבות, לימור לבנת, לחבר הנאמנים לפעול באופן מידי עם נציגי משרדה ומשרד האוצר כדי להביא לסיומו של המשבר. "כולם היו בניי ואני מחויבת לתפקודם המיטבי של כל מוסדות התרבות שנמצאים בקשיים", אמרה השרה.

בדיון עצמו שבו וחזרו נציגי הממשלה על הדרישות שהוצגו בעבר בפני הנהלת הבימה, הכוללות את תוכנית ההבראה האמורה, לה ימונה גם חשב מלווה, מינוי הנהלה קבועה למוסד, הפחתת שכר השחקנים ה"כוכבים" ב-15%, צמצום ההוצאות התפעוליות של התיאטרון, הצגת תוכנית להסדר חובות עם הנושים השונים, הצבת מטרה של איזון תקציב התיאטרון וכן הצגת תוכנית להגדלת הכנסותיו. ממשרד התרבות נמסר כי בתום הפגישה סוכם בין הצדדים להיכנס לתהליך משותף מואץ, שיניב בתוך חודש תוכנית הבראה כוללת לתיאטרון הלאומי.

הרקע לדיון הדחוף בנושא היה ההסלמה ביחסים בין הבימה למשרד התרבות: לפני כשבועיים יצאו בכירים בתיאטרון ושחקנים בולטים בו בקריאה להעניק לתיאטרון סיוע כלכלי נוסף, וכן למחוק לתיאטרון חוב בגובה 28 מיליון שקלים, שניתנו לו כהלוואה באמצע שנות ה-90. מלבד ההלוואה למשרד האוצר, סוחב איתו התיאטרון הלאומי גם חובות גדולים לספקים ולגורמים שונים.

במהלך השנים ניתנו לתיאטרון דחיות חוזרות ונשנות בתשלומי החזר ההלוואה (הדחייה האחרונה ניתנה בנובמבר), וחלק מן החוב אף נמחק. במקביל, ממשיכים משרדי הממשלה להעביר לתיאטרון את כספי התמיכה המגיעים לו מדי שנה בשל חוק התיאטרון, וכן כספים המגיעים לו מתוקף היותו מוסד במצוקה וכן מתוקף חוק שימור פעילות של מוסדות תרבות, היות שמבנה הקבע של הבימה עובר שיפוצים כבר מספר שנים.

לאור מצבו הכלכלי של הבימה, משרדי הממשלה אף הסכימו להעביר חלק מכספי התמיכות כמקדמה, ואף פעלו להגדלת מסגרת האשראי של התיאטרון. במקביל לסיוע עליו סוכם עוד בנובמבר האחרון, נדרשו מנהלי המוסד להציג תוך זמן קצר תוכנית הבראה והתייעלות, כדי למנוע את היווצרותו של משבר נוסף - תוכנית שלטענת משרד התרבות טרם הוצגה.

ההד התקשורתי הגדול שיצרו בקשות הסיוע הרבות של אנשי הבימה, הובילו ללא מעט מהומה בקרב חברי התיאטרונים הרפרטואריים האחרים. בשבוע שעבר שלחו נציגי ששת התיאטרונים הגדולים מכתב לשרת התרבות לימור לבנת ולשר האוצר יובל שטייניץ, ובו דרישה לדווח להם על כל המהלכים המבוצעים כדי לפתור את המצוקה התקציבית והגירעונות של תיאטרון הבימה, מתוך חשד ליחס מפלה והעדפה. בנוסף ביקשו החתומים על המכתב, להפסיק את ההטבות הניתנות לטענתם לתיאטרון הלאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully