וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יורם קניוק זכה בפרס ספיר

שני גורקביץ'

23.3.2011 / 20:36

"תש"ח" של הסופר הוותיק הוא הזוכה בפרס היוקרתי ביותר בעולם הספרות הישראלי. קניוק: "אני בהלם, הייתי בטוח שלא אזכה. חשבתי שאצא מכאן בבושת פנים"

"תש"ח" של יורם קניוק זכה בפרס ספיר, הפרס היוקרתי ביותר בעולם הספרות הישראלי, כך הוכרז הערב (רביעי) בטקס שנערך במועדון רדינג 3 בתל אביב. חבר השופטים, בראשות פרופסור זאב צחור, בחר בספרו של קניוק על פני "גוף שני יחיד" של סייד קשוע, "ורד הלבנון" של לאה איני, "הביתה" של אסף ענברי ו"אנשים טובים" של ניר ברעם. שווי הפרס לזוכה הוא 150,000 שקלים.

"הגיל ניצח את היופי. הייתי באמת בטוח שלא אזכה היום, עד כדי כך שהבאתי איתי רק שני אנשים - אשתי כי לא הייתה לי ברירה והשני הוא חבר שלי ג'יי לביא רופא לב", התבדח קניוק מעל הבמה. "חוץ מזה, לא הזמנתי לא את בנותי כי הייתי בטוח שאצא בבושת פנים, לא הכנתי כלום".

"חשבתי לפני כמה זמן שאני, בתור אדם שקיבל פעמיים סרטן וכו', אני אוכל לקבל מריחואנה רפואית ואז אוכל לשבת בבית קפה ולמכור את זה ומזה יהיה לי הרבה כסף", המשיך קניוק. "ואז מישהו ילשין למשטרה, ויבואו לעצור יהודי בן 81. בקיצור, לא עשיתי את זה".

"אני רוצה להגיד משהו על 'תש"ח'", ביקש קניוק להוסיף. "בחטיבת הראל בה שירתתי מתוך 1100 נפלו 400. היינו יוצאים לקרבות, וחופרים בורות וחוזרים וקוברים אותם, ואף פעם לא ידענו אם נחזור מהקרבות. אני חושב שהמנהיגים של הדור ההוא חשבו שאנחנו ננצח את הגרמנים ואת הנאצים ואת כולם ושלחו אותנו להיות אתרוגים. מה שנהיה בסוף הוא שמהפלמ"ח נהיינו יהודים. זו היתה מלחמה יהודית פר אקסלנס. היינו מעטים נגד רבים ובסופו של דבר קמה מדינה".

"תנועה נועזת וישירה בתוך הזיכרון"

"תש"ח של קניוק הוא סיפור בעל יסודות אוטוביוגרפיים שיש לו השתמעויות קולקטיביות ולאומיות", נימקו השופטים את הבחירה בספר. "הספר משוטט בתוך זיכרונותיו של המספר מזמן השתתפותו במלחמת העצמאות כנער ומתהלך בהם כסהרורי, כמצוי בתוך הזיה. סיפור ההתבגרות מטשטש את הגבולות שבין גבורה וחוסר תוחלת, עוול היסטורי וצדק היסטורי. ראות גברית ונאיביות ילדותית. התנועה משוללת העכבות של קניוק בתוך מרחב הזיכרון נועזת וישירה מערערת מוסכמות ונעה בין עוצמה דרמטית ובין עידון לירי".

הזוכה בפרס ספיר, הנערך במבנה של פרס המן-בוקר האנגלי, נבחר לאחר תהליך סינון ארוך ומקיף. בראשית, כל הוצאת ספרים היתה רשאית להגיש עד חמישה ספרים מטעמה לפרס, מתוכם נבחרו 12 ספרים לרשימה הארוכה ומתוכם נבחרו חמישה לרשימת המועמדים הסופית. כמו כן, זכתה בפרס ספיר לספר ביכורים הסופרת ענת עינהר על "טורפים של קיץ". שווי הפרס לעינהר הוא 25 אלף שקלים. חבר השופטים, מלבד היו"ר צחור, נחשף עם ההכרזה על הפרס וכלל את תמר אל אור, בלהה בן אליהו, ניצה בן דב, זהר אבידן ועמרי הרצוג.

פרס ספיר הוענק השנה לראשונה מאז שערוריית הטקס שנערך ב-2009, אז זכה הסופר אלון חילו בפרס על ספרו "אחוזת דג'אני", אולם הזכייה בוטלה בשל ניגוד עניינים בוועדת השיפוט בראשות יוסי שריד, שנחשף לראשונה בוואלה! תרבות. מאז, הגיע קרן ספיר של מפעל הפיס להסדר עם חילו ועם ארבעת הפיינליסטים האחרים לפרס, נורית גרץ, אמנון דנקנר, איריס לעאל ורונית מטלון.

קניוק הוא הזוכה התשיעי בפרס אחרי חיים סבתו, שזכה ספרו "תיאום כוונות" (2001), דויד גרוסמן שזכה על "מישהו לרוץ איתו" (2002), גייל הראבן שזכתה על "שאהבה נפשי" (2002), אמיר גוטפרוינד, שזכה על "אחוזות החוף" (2003), דן צלקה ז"ל, שזכה על "ספר האלף בית" (2004), אלונה פרנקל, שזכתה על "ילדה" (2005), רון לשם, שזכה על "אם יש גן עדן" (2006), שרה שילה, שזכתה על "שום גמדים לא יבואו" (2007) וצבי ינאי, שזכה על "שלך סנדרו" ב-2008.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully