וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלמידים מתלמה ילין מחרימים את פסטיבל הקולנוע באפרת

תלמידים בבית הספר לאמנויות בחרו שלא להגיע לאירוע, מטעמים פוליטיים. לעומת זאת, מנהל המגמה, הגיע עם שניים מתלמידיו ואמר: "אנחנו מאמינים בהידברות"

כמה מתלמידי התיכון לאמנויות על שם תלמה ילין בגבעתיים שהוזמנו להשתתף היום (שלישי) בפסטיבל קולנוע לבני נוער במועצה המקומית אפרת, החליטו שלא להגיע לאירוע משום שהוא נערך בהתנחלות. החלטת התלמידים הגיעה לאחר דיון שנערך בבית הספר, בו השתתף גם מפיק הפסטיבל, ירון שיין. "ידענו שיש מורכבות לגבי הגעתם", אמר צביקה קליין, דובר מועצת אפרת בשיחה עם וואלה!.

"הטענה בדבר 'החרמת הפסטיבל' מגוחכת וחסרת יסוד", אמר לוואלה! מנהל מגמת הקולנוע בתלמה ילין, יורם שפירא שהגיע לאפרת יחד עם שניים מתלמידיו. "אנחנו פתחנו את סוגיית הדיון בהשתתפות בפסטיבל לכלל התלמידים, חלק בחרו לשלוח סרטים באופן עצמאי, חלק באו איתי היום ברכב וחלק אחר לא בא מסיבות ביטחוניות שלו או של הוריו". שפירא מנחיל בתלמידיו תפיסת הידברות פתוחה לחלוטין, "בין אם מדובר במתנחלים, ערבים או כל קבוצה אחרת", לדבריו, "זה עניין חינוכי. בשנה שעברה שלחנו סרטים לפסטיבל וכך גם השנה".

הסערה התקשורתית סביב פסטיבל הסרטים באפרת אינה יותר מאשר משב רוח חינוכי ומרענן בעיני שפירא. "יש הרבה פסטיבלים לסרטי תלמידים בארץ, ויש אחד קטן וחדש יחסית באפרת. נציגי הפסטיבל פנו אלינו בבקשה שנשתתף על רקע רצונם להביא יצירות מכלל חלקי הארץ, ולא רק מיהודה ושומרון. 90% מהמגמות לקולנוע בבתי הספר בכלל לא שקלו את עצם ההשתתפות בפסטיבל מסיבות ביטחוניות, אנחנו פעלנו בדרך אחרת לגמרי".

"גם לפסטיבל אחר היינו שולחים רק עוד מכונית אחת"

כאשר הציג שפירא את רעיון ההשתתפות בפסטיבל בפני התלמידים לפני כחודש היו גם מספר התנגדויות. ההתנגדות נוצלה לדיון לימודי בשאלת ההתנחלויות, שנערך לפני שלושה שבועות בהשתתפות עשרות תלמידי המגמה מכיתות ט'-י"ב ומפיק הפסטיבל באפרת, ירון שיין. "נוצר דיון מרתק", מספר שפירא, "היו ילדים שאמרו שלא צריך לשלוח סרטים מסיבות אידיאולוגיות. היו כאלה שלא הסכימו לנסוע לאפרת מחשש ביטחוני. היו אפילו תלמידים שהצטערו על כך ששלחו סרטים לפסטיבל, טרם נערך הדיון".

"בשורה התחתונה, עכשיו אני נוסע לפסטיבל עם שניים מתלמידי ועוד חמישה תלמידים אחרים שלי שלחו סרטים לפסטיבל באופן עצמאי. היום יש יום לימודים רגיל בתלמה ילין, כך שגם אם היה לנו פסטיבל אחר, גדול הרבה יותר, היינו שולחים מקסימום עוד מכונית אחת של תלמידים ולא יותר".

ראש המועצה האזורית אפרת עודד רביבי אמר על ההתרחשות: "צר לנו. מכבש שטיפת המוח השפיע גם על בני הנוער. אחד המסרים הראשונים שעלו בפאנל הפסטיבל הוא חשיבות ידיעת העובדות. בחירתם של המחרימים לא להגיע בשביל שאפרת ממוקמת על שרידי כפר ערבי, איננה נכונה ומעידה על חוסר הכרת ההיסטוריה. אנו מחזקים את אלה שבחרו כן להגיע ובהם מאות בני נוער ממגוון רקעים ואזורים בארץ. הם התשובה לחרמות ולפילוגים והם העתיד שבעזרתו נוכל לבנות במדינה אוכלוסיה שגם אם איננה מסכימה עם האחר היא מוכנה לנהל דו-שיח בכבוד".

"הם היו צריכים להגיע, ואם הם החליטו לא להגיע ופרסמו את מה שפרסמו, אני חושבת שזו החלטה שלהם ובהחלט החלטה מוטעית", אמרה לוואלה! מנהלת תחום החינוך במועצת אפרת, טלי כהן, "פסטיבל שעוסק בתחום החברתי ומדבר על נושאים כמו העובדים הזרים הוא פסטיבל ששווה לבוא אליו ולא משנה איפה הוא מתקיים בירושלים, תל אביב או באפרת".

"יש לי הרגשה שיש מישהו שמשך בחוטים"

"אני חושבת שהמפגש בין ילדים חילוניים וילדים דתיים וכאלה שגרים במרכז הארץ וכאן הוא מה שהילדים צריכים לחוות ואת כל הנושאים הפוליטיים צריך להשאיר למבוגרים", הוסיפה. "יש לי הרגשה שיש מישהו שמשך בחוטים ולא איפשר לבני הנוער לבוא לכאן. אני חושבת שהיינו מקבלים תשובה אחרת אם היינו שואלים אחד אחד את הילדים אם מעניין אותם לבוא לכאן לראות אותנו, איך אנחנו חיים. לראות שזה לא מקום עם ארבעה קרוונים ושאנחנו אנשים אמיתיים ואין לנו קרניים".

כהן סיפרה כי מדובר בשנה הרביעית בה נערך הפסטיבל, וכי ההשתתפות בו גדלה משנה לשנה. בין היתר הגיעו השנה כ-700 תלמידים חילונים ודתיים מבתי ספר בחולון, הרצליה, קריית גת, ירושלים, בת ים, ראשון לציון, מדימונה.

הפסטיבל שיימשך יום אחד נפתח בהקרנת הסרט "לא עוד זרים", על ילדי העובדים הזרים בבית הספר ביאליק רוגוזין, שזכה בפרס האוסקר לסרט התיעודי. במהלך היום יוכלו המשתתפים לצפות בסרטים לבני נוער, להשתתף בסדנאות הקשורות לעשייה הקולנועית כגון שימוש בפוטושופ, איפור מיוחד ומשחק מול מצלמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully