וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לימור לבנת עזבה במחאה את פתיחת פסטיבל קולנוע דרום

שני גורקביץ'

29.5.2011 / 20:04

שרת התרבות והספורט נטשה את אירוע הפתיחה של הפסטיבל בשל אופיו של הסרט הפותח: "מציג עמדה חד צדדית שאינה תואמת את המציאות"

מהומה פרצה הערב (ראשון) בפתח פסטיבל קולנוע דרום שמתקיים בסינמטק שדרות. שרת התרבות לימור לבנת, שהגיעה לפתוח את הפסטיבל, עלתה לבמה ותקפה את הסרט הפותח "עדות" של הבמאי שלומי אלקבץ המורכב ממונולוגים של שחקנים המדקלמים עדויות של אזרחים פלסטינים וחיילים ישראלים על עוולות השהות הישראלית ביהודה ושומרון.

"היה לי חשוב להגיע לכאן הערב", אמרה לבנת, "ולומר את הדברים לפני שאפרד, כיוון שרבים קראו לי להחרים את הפסטיבל. אני נגד חרמות ובעד חופש הביטוי, בלי אבל ובלי בערך, ולא רק כשמתאים לי, אלא תמיד – גם באריאל וגם בשדרות. לצערי, הסרט שיוקרן בעוד זמן קצר מציג עמדה חד צדדית ומסולפת שאינה תואמת את המציאות שדווקא כאן בשדרות מכירים היטב".

בשלב זה, החלו להישמע קריאות מהקהל – "איך את יודעת? ראית הסרט?", קראו הנוכחים לעבר השרה, "תישארי לראות את הסרט, קצת סובלנות אמיתית". בתום הצעקות המשיכה לבנת בדבריה ואמרה: "הסרט אינו מציג את עדותם של נפגעי הטרור בישראל, של האוטובוסים המתפוצצים, של ילדי שדרות שחטפו כאן מטחי טילים לאורך שנים. עדות? התעלמות!".

עוד אמרה לבנת: "לפני ימים אחדים התבשרנו כולנו שהסרט 'הערת שוליים' של יוסף סידר זכה בפרס התסריט בפסטיבל קאן. והנה מתברר שסרט, שעל אף שאינו עוסק במלחמות אלא במרקם יחסים אנושי מורכב ובעולם של מסורת יהודית, זוכה להכרה בינלאומית ומביא כבוד רב ליוצריו ולמדינת ישראל. אני מאחלת לצופי הפסטיבל הנאה מרובה מהתוכנית המגוונת שיש לפסטיבל להציע לקהל". בתום דבריה, עזבה לבנת את האולם.

"הצגה כזו של צה"ל והחברה הישראלית היא הצגה לקויה"

בהמשך, יצא ראש עיריית שדרות דוד בוסקילה מהאולם במהלך הקרנת הסרט ובשיחה עם וואלה! תרבות אמר: "אני צריך ללכת מסיבות אישיות, אבל ראיתי שלוש סצנות ובשלושתן מוצג צה"ל באור לא נכון, מערכת המשפט הישראלית מוצגת באור לא נכון, חיילות צה"ל מושמצות. הסרט לא מצביע על עדויות דוקומנטריות, הוא מצביע בשלוש הסצנות שראיתי על משהו סובייקטיבי מאוד. אני בטוח שאילו היו התרחשויות כאלו במציאות זה לא היה נגמר בלי ועדות חקירה ממלכתיות ואני גאה בחברה הישראלית שמסוגלת לבקר את עצמה. אני חושב שהצגה כזו של צה"ל והחברה הישראלית בכלל היא הצגה לקויה".

לאחר שיצא מהאולם במהלך ההקרנה - ואז שב ונכנס בסופה - עלה שלומי אלקבץ רועד ונרגש לבמה, והודה לכל אלה שסייעו לו בעשיית הסרט."קשה לשמוח ולהתרגש כמו מהסרטים האחרים שעשיתי", הוא אמר, "במרחק של כמה דקות הליכה מפה, עומד שער ענק של מתכת, בטון וזכוכית. זהו שער רק שכל מטרתו להזכיר לנו שאף אחד לא יכול לעבור בו, גם לא אנחנו, כדי להזכיר שכל הדרכים נחסמות לאט לאט, ובעיקר הדרכים שבלב. לקולנוע יש קסם, הוא יכול לשים לנו זכרונות בראש, ואני מקווה שמשהו ממה שראיתם יישמר לכם כזיכרון. כשלמדתי לדבר למדתי גם לצעוק. אמא שלי לימדה אותי לצעוק, והיום גם אני צעקתי".

בשיחה עם וואלה! תרבות לאחר הקרנת "עדות", מתח מנשה נוי, המשתתף בסרט, ביקורת על דבריה של לבנת: "היא לא מספיק מתוחכמת כדי להיות שרת חינוך ותרבות, כי אישה מתוחכמת הייתה יודעת שלמרות שלימור לבנת היא אישה פוליטית, כרגע היא שרה וזאת התרבות של המדינה שלנו - יש סרטים כאלה וכאלה וכאלה. עכשיו היא כמו מורה אומרת 'יוסי סידר קיבל מאה ושלומי אלקבץ יביא מחר את ההורים'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully