וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלד לממונה על ההגבלים: "בחן המאבק בין סטימצקי וצומת ספרים"

שני גורקביץ'

10.7.2011 / 20:57

מי שעמד בראש צוות הבדיקה של הצעת חוק הספרים מצטרף למו"לים בדרישה לעשות סדר בשוק. דיון סוער גם בקרב המו"לים

השר יוסי פלד פנה היום (ראשון) לממונה על ההגבלים העסקיים, פרופסור דוד גילה, וביקש כי יבדוק את הדיווחים על מאבק בין סטימצקי וצומת ספרים. פלד עמד בראש הוועדה לבחינת חוק הגנת הספרות והסופרים, שהמליצה לוועדת השרים לענייני חקיקה לדחות אותו.

העימות הנוכחי בין הרשתות החל לטענת התאחדות המו"לים כאשר צומת ספרים הודיעה כי מבצעי שבוע הספר, שהיו בתוקף לכל אורך יוני, יימשכו גם ביולי. בתגובה דרשו בסטימצקי כי ספרים הנכללים במבצעים שלהם יימכרו אך ורק אצלם, ולא ייכללו במבצעי צומת ספרים. אנשי צומת ספרים פנו להתאחדות המו"לים והלינו על דרישה זו וכן הודיעו כי ספרי ההוצאות שייעתרו לבקשת הבלעדיות של סטימצקי לא ייכללו במבצעי הרשת.

"בימים האחרונים רבו הפרסומים בכלי התקשרות מהם עולה לכאורה, כי נוכח מאבק אותו מנהלות שתי רשתות השיווק הגדולות, עלול ותיגרם פגיעה קשה להוצאות הספרים, לסופרים וקשה הימנה שבעתיים לציבור הצרכנים בישראל", כותב פלד לממונה. "עסקינן במאבק, שעל פניו נדמה, כי הוא חורג מסף הלגיטימיות המקובל הן בשוק הספרים בפרט והן בניהול עסקי מקובל בכלל, שעה שרשת שיווק אחת, מבכרת ואף מגבילה במתן הנחה את הספרים הנמכרים אצלה על פני אלו הנמכרים אצל רעותה".

פלד מוסיף וכותב כי מדובר ב"תנאי סף להוצאות הספרים ופועל ישיר מכך לסופרים בישראל, שהוא בבחינת או שתמכור רק אצלי או שלא תמכור כלל", שלכאורה מנוגד לחוק ההגבלים העסקיים. לפיכך, טוען השר, נדרשת בדיקתו והתערבותו של פרופסור גילה.

מתוקף כהונתו כיו"ר ועדת הבדיקה להצעת חוק הגנת הספרות והסופרים, השר פלד בקיא במיוחד בסוגיית מחירי הספרים ברשתות השונות והשפעתם על הכנסות הסופרים. עם זאת, חשוב לציין כי הצעת החוק שדחתה הוועדה בראשותו של פלד קראה לפעולה שתצמצם מאוד את כוחן של שתי רשתות חנויות הספרים הגדולות בארץ. בדצמבר האחרון נמנעה ועדת השרים לענייני חקיקה מלהכריע בסוגיה ובחרה במקום זאת להקים צוות בדיקה נוסף לחוק. השר פלד יצא נגד הצעד אותו כינה "תמוה ומנוגד לכל כללי מינהל תקין" ומיהר להגיש ערר לממשלה, שהוביל להקפאת הקמת הצוות והעיסוק בחוק כולו.

"שרת התרבות, השלימי את חוק הספרים"

במקביל לדברי השר פלד התכנסו המו"לים בתל אביב לדיון חירום סוער, בו דרשו גם הם חקירה של הממונה על ההגבלים את התנהלות צומת ספרים וסטימצקי. בתגובה, הודיעה מנכ"לית סטימצקי איריס בראל כי תוותר על הדרישה לבלעדיות על מבצעי הספרים הנמכרים ברשת.

"אני מקווה שהרשות להגבלים עסקיים תפעל במהירות להסדיר את כשל השוק בענף הספרים הסובל מריכוזיות בדמות שליטת שני שחקנים מרכזיים העושים בו כבשלהם", אמר ירון סדן. "אני פונה לשרת התרבות להשלים במהירות האפשרית את הליך חקיקת החוק להגנת הספרות הסופרים בישראל בו היא תומכת נמרצות שכן כל עיכוב בתהליך ידרדר את הענף למקום שממנו אין תקומה".

"לאור בקשת איגוד המו"לים והמצוקה הקשה שהופגנה בישיבה, סטימצקי תוותר על בקשת הבלעדיות, בתקווה שצומת ספרים תחזיר לחנויות את ספרי המו"לים שהוציאה ללא הצדקה", כך הגיבו בסטימצקי לדברים. "סטימצקי תעשה כל שביכולתה על מנת להמשיך ולסייע למו"לים כפי שעשתה בעבר".

מצומת ספרים נמסר בתגובה: "אנו מברכים על כך שבעקבות ישיבת המו"לים היום החליטה המתחרה להסיר את דרישתה לבלעדיות, מהלך שיאפשר למו"לים השונים לחזור ולמכור את כל רבי המכר שלהם בצומת ספרים בהנחות אטרקטיביות כפי שנעשה עד היום".

שרת התרבות, לימור לבנת, מסרה כי אנו נמצאים בישורת האחרונה של גיבוש טיוטת הצעת חוק שנועד להגן על היצירה הישראלית ועל הזכות של כולנו להנות מפרי כתיבתם של סופרים ישראלים.


עדכון ראשון: 18:52

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully