וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עדות מקומית" 2011: תמונת השנה - ישראלי דורס נער פלסטיני

חן רוזנק

13.12.2011 / 20:00

התמונה מהכפר סילוואן "ממחישה את מהות צילום העיתונות בשיא תפארתו", לפי שופטי תחרות צילומי העיתונות המקומית. לצידה זכו דיוקנאות אנשי מחאת האוהלים בסדרת השנה

פעם בשנה זה קורה. התמונות שמעצבות את מציאות חיינו ומופיעות מעל דפי החדשות, המגזינים ובאתרי האינטרנט מודפסות בענק ומקבלות את הכבוד הראוי להן בתערוכה במוזיאון. זו השנה התשיעית שתערוכת צילומי העיתונות הבינלאומית "World Press Photo" מגיעה לארץ ולצידה מוצגת התערוכה הישראלית "עדות מקומית". מתוך כ-8,000 תצלומים שצולמו בארץ ובשטחי הרשות הפלסטינית, נבחרו לתערוכה המקומית כ-250 עבודות של 45 צלמים.

ערב פתיחת התערוכה במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב הוכרזו הזוכים בתחרות צילומי העיתונות "עדות מקומית", בקטגוריות השונות - חדשות, חברה וקהילה, דת ואמונה, אורבניזם, תרבות ואמנות, טבע וסביבה, ספורט, חיי יום יום ודיוקנאות. הנה לפניכם "תמונת השנה" ו"סדרת השנה".

תמונת השנה: איליה יפימוביץ'

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יפימוביץ', צלם עצמאי שצילם עבור סוכנות AFP, לכד במצלמתו רגע מצמרר בו דוד בארי, מנכ"ל עמותת אלע"ד לייהוד שכונת סילוואן במזרח ירושלים, פגע במכוניתו בילד פלסטיני בעת מנוסתו מקבוצת נערים שיידו אבנים לעברו.

חבר השופטים נימק כך את הבחירה בתמונה: "גדולת צילום העיתונות היא היכולת לתפוס את אותם רגעים נדירים ולהנציח את נקודת מבטו של הצלם שהיה באירוע. בתמונה אחת מעביר הצלם עולם שלם של תחושות, צבעים, רגשות ולבטים, ומעניק לצופה הזדמנות להיות שותף לרגע שחלף ולהעצים את החוויה שלו, מעצם האפשרות להתעכב על הסיטואציה שחלפה ולהבין את פרטיה עד תום. איליה הצליח לתפוס רגע מכריע, שחלף בשנייה, ובעצם תמונה זו ממחישה כאן את מהות צילום העיתונות בשיא תפארתו. בפריים אחד הצליח לתעד מספר רבדים שונים שנגלים במבט מעמיק- בנו של הנהג שמביט הצידה בפחד, הנער שנזרק לאוויר מהפגיעה, נער נוסף שכאילו מנסה לעצור את הרכב בגופו ואפילו את מבטו הלחוץ של הנהג שרכבו נסקל באבנים".

סדרת השנה: יובל טבול

דפני ליף בצילום של יובל טבול שזכה בפרס "סדרת השנה" בתחרות "עדות מקומית". יובל טבול, אסור להשתמש
דפני ליף, על פי יובל טבול/אסור להשתמש, יובל טבול

יובל טבול, צלם עצמאי, תיעד במצלמתו דמויות מפתח במחאת האוהלים של הקיץ האחרון. דפני ליף, איציק שמולי ועוד נעמדו מול עדשתו של טבול בשדרות רוטשילד וזיכו אותו בפרס סדרת השנה.

"המחאה החברתית של קיץ 2011 סחפה חלקים גדולים מהעם והדבר ניכר בתצלומים שנשלחו לתחרות", כתבו חבר הופשטים בנימוקיהם, "צלמים רבים ניסו בדרכם לספר את סיפור המחאה באופן ייחודי ואישי, כאשר סדרת התמונות של יובל טבול בלטה והיתה יוצאת דופן. גם בהתייחס לתקופה, שהיתה רוויה באירועים חדשותיים וגם בהתייחס לנראות שלה. יובל בחר להקים סטודיו מאולתר בשדרה ולצלם את מובילי המחאה. הדיוקנאות מצולמים על רקע שחור, בצבעוניות מונוכרומטית אחידה, מבט המצולמים לעדשה ישיר, נוקב ופוגש את הצופה 'בגובה העיניים'. הקרבה הפיזית בין הצלם למצולמים מייצרת אינטימיות בין המנהיגים הצעירים ובין הצופים ומדגישה את היות המחאה 'של כולנו'".

איציק שמולי בצילום של יובל טבול שזכה בפרס "סדרת השנה" בתחרות "עדות מקומית". יובל טבול, אסור להשתמש
איציק שמולי, על פי יובל טבול/אסור להשתמש, יובל טבול

התערוכה "עדות מקומית" תוצג, כאמור, לצד "הסנדקית" שלה, תערוכת צילומי העיתונות הבינלאומית הממגנטת "World Press Photo". השנה, הוגשו לתחרות המקדימה 108,059 תצלומים שצילמו 5,691 צלמים מ-125 לאומים שונים. מתוכם נבחרו 200 התמונות הזוכות בקטגוריות השונות שמרכיבות את התערוכה.

עדות מקומית: מה התמונה האהובה עליכם? הצביעו בפייסבוק

התערוכות "World Press Photo" ו"עדות מקומית" יוצגו במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב ממחר (רביעי) ועד ה-28 בינואר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully