וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק הנאמנות של בן ארי עושה לישראל שם נורא"

רוני אפרת

15.2.2012 / 14:08

כצפוי, דרישתו של ח"כ בן ארי מיוצרי הקולנוע להצהיר נאמנות למדינה בתמורה לתמיכה ציבורית, מעוררת זעם בתעשייה. אבי נשר: "הצעת החוק היא חוסר אמנות למדינה"

הצהרת הנאמנות של יוצרי קולנוע למדינה של ח"כ מיכאל בן ארי, שפורסמה לראשונה בוואלה! תרבות, מגיעה לסיבוב שני ואנשי הקולנוע בישראל כבר נאנחים בייאוש. הם כבר היו שם, בסיבוב הקודם של ההצעה לפני שנתיים, אז עורר במאי הסרט "עג'מי" סכנדר קובטי, סערה כשקבע כי אינו מייצג את המדינה באוסקר. ההצעה הוסרה מסדר היום, לאחר שח"כ בן ארי הבין כי לא יהיה לו רוב.

"ברגע שיגדיר ח"כ בן ארי את משמעות המילה 'נאמנות' נוכל להתייחס", אומר כתרי שחורי, מנכ"ל קרן הקולנוע הישראלי בשיחה עם וואלה! תרבות מפסטיבל הקולנוע בברלין. "אנשי הקולנוע בארץ מאוד נאמנים למדינת ישראל. ההצעה עושה לנו שם נורא ומעמידה אותנו בשורה עם מדינות שלא היינו רוצים להידמות להן".

חבר הכנסת מיכאל בן ארי באירוע אזכרה לרב כהנא בירושלים, נובמבר 2011. עומר מירון
אז מה זו נאמנות? בן ארי/עומר מירון

הבמאי אורי ברבש מכוון זרקור ספציפי יותר: "חלק מהמפכה הפולנית נגד המשטר הקומוניסטי נבנתה על חקיקת חוקים כאלה", הוא אומר. "אם החוק עובד רטרואקטיבית, אני ועוד רבים נהפוך לעבריינים נמלטים. זה אחד מן החוקים הכי לא חוקיים שאפשר להעלות על הדעת, חבל שאין לו הומור. גם תגובה רצינית עושה עם החוק חסד".

מצידו של ח"כ בן ארי, נראה כי הטיימינג הוא שקובע. בסביבתו אמרו אמש לוואלה! תרבות כי שובה של ישראל לאוסקר עם הסרט "הערת שוליים" הוא חלק מהטריגר להקמתה לתחייה של ההצעה, אולם גם כי ח"כ בן ארי קיבל מהכנסת איתותים כי הפעם ייתכן רוב להצעה, הקובעת כי "סרט יקבל מימון מהמדינה רק בתנאי שיוצריו ומפיקיו יחתמו על הצהרת נאמנות ל"מדינת ישראל, לסמליה, ולערכיה היהודים והדמוקרטים", כפי שנכתב בדברי ההסבר להצעת החוק.

אורי ברבש. אביב חופי
בדרך להיות עבריין נמלט? ברבש/אביב חופי

"אם ישנה הצעה (והתנהלות) שמסמלת אי נאמנות גמורה לערכי המדינה בה גדלתי-ושאותה אני מאוד אוהב- הרי זוהי הצעת החוק של מר בן ארי", אמר בתגובה אבי נשר, מהבמאים המצליחים בקולנוע הישראלי. "נדמה לי שאפילו אדם קיצוני כמר בן ארי, לא מתייחס ברצינות להצעה כה הזויה ועושה זאת כפרובוקציה לשמה. התנהלותו מזכירה לי את אותן כוכבניות בפסטיבל קאן שבאורח פלא מאבדות את החולצה שלהן כשפפראצי בסביבה. כוחה של אמנות שהיא חוצה קווים פוליטים וכפי שמעולם לא הרשיתי למפיקים להתערב תכנית בסרטים שלי, לא אעלה על הדעת להתייחס לתכתיב של פוליטיקאי כלשהו וקשה לי להאמין שאנשים רציניים, אפילו אלה החולקים דעות ימניות ייקחו הצעה כה מגוחכת ברצינות".

"תגובתי האינסטינקטיבית בתור יוצר קולנוע שהיה קצין בצבא והשתתף בלפחות שתיים ממלחמות ישראל היא ציטוט דבריו של וולטר", הוסיף נשר. ?איני מסכים לשום דבר שאתה אומר, אך אני מוכן למות כדי להגן על זכותך לומר את הדברים?.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מבין משהו בנאמנות וקולנוע. אבי נשר/מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני רק יכול להצטער שמעלים הצעת חוק שכזו", ממשיך ברבש, "הצעה שמטאטאת את היהדות, כיוון שמה בין יהדות טהורה וערכית ובין הצהרת נאמנות למדינה ולסמליה? אפילו יהודי חרדי לא היה יכול לחתום על זה". דורית ענבר, מנכ"ל הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה, מוסיפה כי ההצעה לא נכונה גם ברמה גם ברמה הפרקטית. "העובדה שמישהו יחתום על הצהרה לא תמנע ממנו לעמוד ולומר אחר כך דברים פוגעניים", אומרת, "חקיקה כזו מרמזת כי היוצרים, השחקנים והמפיקים, הם אנשים לא אמינים שאי אפשר לסמוך על הציונות ועל הישראליות שלהם, אך אני סמוכה ובטוחה שחבר הכנסת הנכבד לא התכוון לכך".

חוק הנאמנות של בן ארי: בעד או נגד? הצביעו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully