וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקו"ם העלתה מס על הופעות, מוזיקאים מתכננים פעולות מחאה

רוני אפרת

2.8.2012 / 16:44

אקו"ם העלתה את המס לשירים בהופעות ל-10% מהכנסות האירוע. מוזיקאים טוענים שהכסף יילקח מהם וכן שהקריטריונים לחלוקה לא ברורים. אקו"ם: אחריות התשלום הינה למפיקים בלבד

החל מ-1 בינואר 2013, יתחיל ארגון אקו"ם לגבות 10% מכל הכנסה ישירה של מוזיקאים בהופעות, הכוללות לרוב יצירות מוגנות מרפרטואר אקו"ם. באקו"ם מעגנים את הדרישה בכך שלא נעשה שינוי בתנאי הארגון מאז שנת 1999, וכן לאור בדיקה של ארגונים דומים במדינות אחרות הגובים תעריפים גבוהים בהרבה. בתמורה, מגן הארגון על זכויות המוזיקאים אל מול מועדוני ההופעות.

קבוצת "רוצים חוק מוזיקה" בפייסבוק, שבזמן קיומה הקצר הגיעה כבר ליותר מ-3,400 חברים ומחתה בעבר על הופעות ללא תשלום של אמנים בפסטיבל Mad Music, מקדמת כעת דיון בנוגע למה שהם מגדירים כעוול המתמשך מצד אקו"ם לגבי הופעות מוזיקה. "אקו"ם גובה כעת סכום כסף קבוע מהמועדון או מהאמרגנים עצמם, שעומד על כמאה שקלים להופעה", מספר המוזיקאי אילן גרין, מייסד ומנהל הקבוצה. "מה שעושים המועדונים הוא בעצם להוריד סכום זה משכר האמן, וזה דבר ידוע ומובן לכל הצדדים. באקו"ם יודעים את זה ומתעלמים, על אף שמוזיקאים פנו אליהם בנושא לא פעם. עכשיו הם מוסיפים חטא על פשע, מעלים לסכום גבוה יותר של 10% מההכנסות, סכום שמשתנה מאמן לאמן".

במכתב שהוציאה אקו"ם למועדונים ולאמרגנים, לטענתם, נכלל סעיף נוסף שאומר כי במידה ומדובר באירוע ללא הכנסות, ייגבה סכום של 10% מהתקציב הכולל. "רק לפתוח מקום כמו הבארבי לערב אחד, עולה לפעמים 10,000 שקלים, שאותם 10% שאקו"ם דורשים ייצאו, בעצם, מכיסו של האמן", מתלונן גרין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מוסיפים חטא על פשע". אקו"ם/מערכת וואלה!, צילום מסך

שאלה נוספת שמעלה גרין היא באשר לחלוקת התמלוגים מאותן הופעות עליהן העלו אקו"ם את תעריף העמלה. "כשמדובר בהשמעה ברדיו, אקו"ם מקבלת תמלוגים על פי רשימות השידור ואחריהן קל לעקוב. הם לוקחים את הכסף אליהם ומעבירים אותו לאמן אחרי ניכוי של 15% עמלה קבועה על התמלוגים עצמם. אבל הם לא מגלים איך הם מחלקים את הכסף שנכנס אליהם מהופעות חיות. על פניו, הם אמורים לבקש ממני את רשימת השירים שנוגנה בהופעה ברגע שאני מופיע עם השירים שלי, שחייבים להיות רשומים ברפרטואר אקו"ם כדי שאקבל תמלוגים, ואז הכסף אמור להגיע אלי. בפועל, הם מחלקים את הכסף לפי מפתחות של פופולריות, שהם אחד הסודות הכי שמורים שלה".

מפתחות הפופולריות של אקו"ם, מופיעים, לכאורה, באתר האינטרנט של הארגון. הבעיה מתחילה בעובדה שאחרי רשימות השידור של הופעות חיות, פאבים ובתי מלון, אי אפשר לעקוב. "מה שיוצא הוא שנניח והופעתי עם עשרה שירים בהופעה, והכסף שנגבה ממני יחולק לאמנים מפורסמים כמו לשלמה ארצי וזהבה בן. הם צריכים לחלק את הכסף הזה איך שהוא, והם לא יודעים איך, אז אם שלמה ארצי הושמע 2% מחודש מסוים ב'קול ישראל', אז הוא יקבל גם 2% מהכסף שמגיע מהופעות. זה דבר נורא ואיום שמעוות את המציאות. בשורה התחתונה, יש פה עוול מתמשך שבאקו"ם מחמירים עוד יותר עם השינוי החדש", מסכם גרין. "תגבו כספים עבורנו, אל תגבו כספים מאיתנו ותתנו למישהו אחר".

שלמה ארצי.
יקבל כסף מהופעות של אחרים? שלמה ארצי

מחר, יום שישי 3 באוגוסט, תתקיים אסיפת הפעילים הראשונה של הקבוצה, שנקבעה עוד טרם ההתרעמות הנוכחית. "ההיענות גבוהה, מעל מאה אנשים רוצים להיות פעילים של הקבוצה, ואנחנו רוצים להתחיל לחלק פליירים ולהסתובב במועדונים. זו אמנם אסיפה פנימית, אבל חשוב שמוזיקאים ירצו להיות חלק פעיל ממנה".

אתה מאמין שהאסיפה תוביל לנדידה גורפת מאקו"ם?

"הצעירים החדשים גם ככה לא נרשמים, אנשים לא סומכים עליהם או לא יודעים מה זה, להקות צעירות שהן לפני אלבום ראשות חיות מהופעות ולא מקליטות מוזיקה, אין להן מה לחפש שם. מה שמגוחך הוא שאקו"ם גובה מכולם את מיסי ההופעות, בין אם אתה חבר ובין אם לאו".

מנכ"ל אקו"ם, יוריק בן דוד, התייחס לנושא בראיון לתכנית "בחצי היום" ברשת ב': "זה קשקוש, זה כאילו מישהו לא יודע לקרוא עברית", אמר. "אקו"ם פועל בעד האמנים ולא נגדם, ומוציא מכתב לאמרגנים ולמועדונים כתוצאה מכך שמופיעות על הבמה יצירות של חברי אקו"ם. אנחנו מבקשים מהאמרגנים ומהמפיקים את החלק היחסי של הזכויות המוגנות על ידי אקו"ם. אני מאד מקווה שכולם יבינו שמי שכתב את היצירות ובזכותו מתקיים המופע, ראוי שיקבל תמורה הולמת בכך שמשתמשים בקניין שלו והוא יושב בבית ולא יכול להתפרנס".

התגובה שנמסרה מאקו"ם לטענות של גרין "אמש הוצאנו מכתב למפיקים/אמרגנים של מופעים מוזיקאליים בו הודענו כי אקו"ם מתכוונת לשנות את התעריף למופעים מוזיקאליים לשנה הבאה. אחריות התשלום הינה למפיקים בלבד ולא על היוצרים. למכתב זה אין כל קשר ליוצרים".

המוזיקאי יונתן דגן, מקים להקת J. Viewz המתגורר בניו יורק, מסכים עם תגובתו של מנכ"ל אקו"ם. "הבעיה העיקרית שאמורה למשוך את תשומת הלב היא לא בגבייה של אקו"ם, אלא בעובדה שבעלי המועדונים לא משלמים לאמנים", אומר, "ממני, למשל, כן ביקשו את רשימת השירים איתה הופעתי, אז אולי החלוקה היא לא כזאת רנדומלית. חוץ מזה, לחלק מהאנשים יש אינטרס שאקו"ם לא תגבה כספים, כי זה מגיע רק לאמן בסוף ולא למנהל שלו".

בתגובה לדבריו של גרין, טען דגן כי "הוא אומר שבגלל שהמועדונים מפרים את החוק בכך שאינם משלמים, אקו"ם לא צריכה לגבות. זה כמו שבגלגלצ לא יירצו לנגן שירים של אמן מסוים בגלל שאקו"ם גובה תמלוגים עליהם, אז הם ייצאו נגד אקו"ם או נגד תחנת הרדיו שלא משלמת?"

אסיפת הקבוצה "רוצים חוק מוזיקה" תתקיים מחר, יום שישי ה-3.8, במועדון לבונטין 7 בשעה 14:00

בצד של מי אתם - אקו"ם או המוזיקאים? דברו על זה בפייסבוק שלנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully