וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוורקינג: הרבה יותר מסתם תחת מקפץ

מתן שרון

16.7.2013 / 0:03

הטוורקינג, נענוע הישבן הידוע המזוהה עם עולם ההיפ הופ, כבש את ארה"ב מזמן – אבל מה זה אומר שהוא נעשה מקובל בקרב צעירים לבנים, כוכבות כמו מיילי סיירוס ואפילו ישראלים?

באלבומו החדש של ג'יי זי, "Magna Carta Holy Grail", יש משפט מוזר. השיר השביעי, "Somewhere In America" מתאר בגאווה גדולה את הטינה שקיימת בין המיליונרים הלבנים לבין יזמים כג'יי זי, פיפטי סנט או ד"ר דרה, שהפכו למיליונרים והם עכשיו השכנים החדשים שלהם בטירות היוקרה. את השיר מסיים ג'יי עם המשפט "Cause somewhere in America Miley Cyrus is still Twerkin". מה שעל פניו נדמה כעקיצה לעבר כוכבת הפופ האחרונה של הרגע הוא למעשה משפט שמסכם בפחות מעשר מילים את הפחד הכי גדול של אמריקה הלבנה.

כדי להבין למה במשפט הנ"ל מתחבא המסר הכי נושך באלבום, צריך להתחיל דווקא במילה האחרונה – טוורקינג. מעבר להיותו התחביב האחרון של מיילי סיירוס – ועוד נשוב לזה – טוורקינג הוא סוג של ריקוד שמורכב מתנועות רפטטיביות של האגן ובמטרה להזיז את חלקו האחורי. במילים אחרות – דרך מאוד מרשימה להקפיץ את התחת. זה אמנם נראה כמו טריק חשפניות זול, אך למעשה הפך להיות תופעה תרבותית חובקת כל וסלע מחלוקת גזעי וחברתי בלב ליבה של תרבות המיינסטרים האמריקאית.

מקורותיו של הריקוד אינם ברורים, אולי מכיוון שקשה לייחס נענוע עכוז זה או אחר לנקודה ספציפית בהיסטוריה האנושית, אבל המונח נובע מתרבות ההיפ הופ הדרומי וספציפית מתת הז'אנר ניו אורלינס באונס. טי. איי, ליל ווין ו-2 צ'יינז הם אמנים סופר מצליחים בימינו, אבל אם לפני 20 שנה רצית לעשות ראפ דרומית לקו מייסון-דיקסון, הדרך היחידה היתה לשחרר מיקסטייפים בכמויות ולהופיע במועדונים מלוכלכים שמסביב לרחוב בורבון בניו אורלינס, או באזור המקביל בעיר שלך.

ההופעות נערכו בצמוד למועדוני חשפנות שהכניסה החינמית אליהם רמזה על הרקע הכלכלי של הבחורות שעבדו בהם, ובאופן טבעי המוזיקה התערבבה עם האווירה הסקסית-מטונפת, כך שהראפ הדרומי הפך למיני בהרבה מהבחורות הנוצצות של החוף המזרחי או הביקיני של וניס ביץ' במערב. השירים שיועדו למועדון הכילו במסורת הז'אנר הוראות ריקוד כאלו ואחרות, אבל בדרום התמקדו באזור החלציים, ועם המושג Twerk, הלחם בין המילים "טוויסט" ו"ג'ירק", מצאו גם כותרת למוב החדש שלהם.

למען האמת, הריקוד עצמו לא נולד בדרום ארה"ב. את שורשיו אפשר למצוא בריקוד המסורתי Mapouka שמצוי בחוף השנהב ובריקודים ventilateur (סנגל), niiko (סומליה), Kwassa kwassa (קונגו וזימבבואה) ואפילו Malaya שמצוי בקהילות אפרו-ערביות בעומאן, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות (רק לנו היה את ההורה). הריקוד עשה את דרכו מערבה יחד עם ספינות העבדים ומצא וריאציות שונות גם בג'מייקה, קובה והאיטי. טוורקינג הוא למעשה המפגש בין אותם ריקודים ותיקים עם התרבות המערבית שמקדשת סקס וכסף, באותו אופן שבו קידשו אלילים בארצות המוצא.

והמפגש הזה נפיץ. עם עליית ז'אנר הראפ הדרומי לכס המיינסטרים בראשית שנות ה-2000, מוזיקאים רבים השתמשו במושג, וחשוב מכך, הציגו את הריקוד בקליפי ה-18+ שלהם. באופן טבעי, הוא הפך ללהיט. ג'ובנייל עם "Back That Ass Up", יינג יאנג טווינס עם " Whistle While You Twurk" או אפילו "big pimpin" של ג'יי זי הגישו תחת דרומי איכותי לעיניהם של מיליוני בני ובנות נוער לבנים. אותם ילדודס שגדלו עם עכוזים מקפצים ב-MTV הפכו בחלוף הזמן לדור שלא רק רוקד, אלא גם מצלם ומעלה לרשת.

"איך שמתווכים את זה, זה כל הזמן Booty ו-Booty" אומר רוס אליהו, מורה לברייקדאנס וריקודי היפ הופ שהקים את הסטודיו של הברייקרהוליקס בתל אביב לפני שמונה שנים, ומלמד בכל הארץ. "לריקוד יש בכלל משמעות אחרת, אבל בשביל הלייקים, הצפיות ובשביל להתפרסם אנשים לוקחים את זה למקום הזה".

- מלמדים טוורקינג בארץ?

"יש ביקוש לזה. בכלל, ההיפ הופ מתפתח בארץ, אנשים רואים קטעים בטלוויזיה ובאינטרנט ורוצים לרקוד כמו ריהאנה או ניקי מינאז'. משם נכנסים לזה. זה בעיקר נערות, 15-16. יש גם נשים שמחפשות אלטרנטיבה לאימונים כמו זומבה וריקודים שכאלה".

- לא מפריע לך ללמד בנות צעירות ריקוד מיני שכזה?

"לא המצאתי את הטוורקינג, אני רק מעביר את המידע. לא הייתי מרגיש בנוח להעביר את זה לגילאים צעירים יותר, אבל זה ריקוד וזה אימון כושר. זה מאוד סקסי, אבל זה גם מאוד פיזי. יש בזה צד אמנותי, לא כל אחד יכול לעשות את זה. כמו לכל דבר יש צד חיובי וצד שלילי. אם משתמשים בו במינון הנכון זה משהו יפה ומרשים".

בין היוטיוב, הפייסבוק וה-Vine קל מאוד לצעירים של היום לתפוס את הסמארטפון ולצלם את הלהיט הוויראלי הבא, והרבה יותר קל לעשות את זה כשרוקדים כמו הבחורות בקליפים. טוורקינג הפך לטירוף ברשת כשמגוון "צוותי טוורק", כהגדרתם, מעלים סרטונים שמציגים יכולות אקרובטיות, ריקודיות וסתם סליזיות. זה היה כר פורה למגוון שערוריות קטנות, כמו למשל קבוצה של 33 תלמידי בית הספר התיכון " סקריפס ראנצ'" מסאן דיאגו שצילמו את עצמם רוקדים טוורקינג בשטח בית הספר, מה שגרר תגובה כעוסה מצד ההנהלה, השעיה ואיסור על השתתפות בנשף הסיום.

זו היא לא השערורייה היחידה שנוגעת לטוורקינג. מאז שהתופעה מצאה את דרכה לרשת הועלו עשרות סרטונים של נערות צעירות יותר ויותר שמנענעות את החלק האחורי ומספר תגובות הורים הגיעו גם לחדשות: למשל גרג הורן בן ה-35, שנעצר אחרי שהועלה לרשת סרטון שבו הוא מכה את שתי בנותיו, בנות 12 ו-14, עם כבל טלוויזיה – לאחר שגילה כי העלו לפייסבוק סרטון טוורקינג. אבל אפילו הידיעה המזעזעת הזו לא עשתה רעש כמו כוכבת נוער אחת ותחפושת חד קרן.

האב המכה – זהירות, קשה לצפייה:

בחודש מרץ פרסמה מיילי סיירוס, ההיא שג'יי זי כתב עליה שורה, סרטון וידאו בן שתיים וקצת דקות שבו היא עושה טוורקינג בעודה לבושה בסוג של פיג'מת חד קרן מוזרה. הסרטון הביזארי הכה גלים ברשת ומחוץ לה עם תגובות שנעות בין "מה קרה להאנה מונטנה" הצפויה ועד ל"בטח ההורים שלה גאים" הסרקסטית. מסתבר שהפיכת נסיכת דיסני למלכת טוורקינג הפחידה את אמריקה השמרנית יותר מהורים מכים. למעשה, הטוורקינג הוא רק עוד סממן במסגרת תופעה נרחבת בהרבה – השתלטות התרבות השחורה על ארה"ב. התגובות לסרטון של סיירוס אמנם נגעו לגופו של עניין, אבל הסאבטקסט לא הפסיק לבעבע – אל תגעו לנו בבת של השכן.

כן, זאת מיילי:

שאמל פיטס, רקדן בלהקת בת שבע ואפרו-אמריקאי מברוקלין, מאמין שהשערוריות בנוגע לטוורקינג יצאו מפרופורציות. "זו לא בעיה חדשה, זאת רק דוגמה נוספת למשהו שקורה כל הזמן. קבוצת מיעוטים אחת ממציאה משהו ואז קבוצת הרוב מגבירה את זה. אני לא יודע עד כמה אני רוצה להתייחס לטוורקינג כנושא גזעי-פוליטי ענק כמו מהנושא הגזעי-פוליטי של טרייוון מרטין (נער שחור שנורה למוות על ידי מתנדב משמר אזרחי, רק כי לבש קפוצ'ון ונראה "חשוד" לטענת היורה. היורה זוכה בבית משפט השבוע – מ.ש)".

- בתור רקדן מקצועי, מה דעתך על הריקוד והתופעה?

"אני יכול לדבר קודם כל כאפרו-אמריקאי מברוקלין שגדל על תרבות היפ הופ. כמי שגדל עם זה אני חושב שזה קומי. זה מרשים ומצחיק. זה כל כך מרשים כמה אקשן אפשר לייצר עם התחת. הריקוד עצמו כל כך מזעזע, והשו?ק-ווליו שלו גורם לזה להיות מצחיק".

- אתה חושב שבנות לבנות יכולות לעשות את זה?

"זה ריקוד שבעיקרון מיועד עבור סוגי גוף ספציפיים. לא רק מבחינת גזע, גם מבחינת המין. יש כמובן יוצאי דופן, אבל הריקוד הזה הוא עבור נשים שחורות עם הרבה שומן על התחת שלהן, והמיומנות המשוגעת הזו לנענע, לשקשק ולייצר מקצבים מטורפים עם התחת לא בהכרח צפויה מילדה בת 5-6 מכל גזע, בטח לבן. אפילו אני כגבר לא ממש יכול לעשות אותו. אני שחור, אבל אין לי ממש שומן שם".

- אתה רואה דרך או צורך לשלב בין טוורקינג וריקוד מקצועי?

"בהחלט. מה שאני עושה עם בבת שבע נוגע בחקירת היכולת של תנועת הגוף, אז זו דרך חדשה להשתמש בבשר שונה, שרירים שונים, מפרקים שונים. זה ישדרג את הריקוד, ייתן לו מראה חדש, משהו רענן. יוסיף לו קצת צבע אחר וקצת קלילות".

המפגש בין הריקוד השחור לעולם הלבן מעלה על פני השטח עוד נושא שעומד בטווח החופף שבין גזענות לסקסיזם: עוד מאז ימי העבדות נמשך האדם הלבן לגוף השחור ולא בכדי בחרו בעלי עבדים רבים פילגש שחורה (באחד ממעשי האונס הקולקטיביים המתמשכים בהיסטוריה). גם בתקופות מתקדמות בהרבה, ייצג הגוף הנשי השחור עבור העולם הלבן סוג של אקזוטיות ואפלה סקסית, שהתבטאה בסרטי בלאקספלויטיישן, בזמרות וראפריות שממשכנות את גופן עבור מכירות ובמועדוני חשפנות שבהם הצבע של המסתובבת על העמוד כהה בהרבה מהצופים שלה. התרבות הלבנה צמצמה את הנשים השחורות, עם עזרה מסוימת גם מהקהילה השחורה עצמה, לאובייקט מיני ולא יותר. ביצ'ז והו'ז שנועדו לנענע את התחת השמן שלהן.

לא רק צעירות שחורות:

ברגע שהמיניות הזו פגשה את מיילי סיירוס, המתח הגזעי הגיעה לשיאו. לפתע אותם אנשים שלא עניין אותם מה הולך בגטו פצו את פיותיהם בפוריטניות צבועה על "ערכים" ו"תרבות" – אבל רק ברגע שהריקוד הגיע לחצר האחורית שלהם. כשג'יי זי מפציר במיילי סיירוס לרקוד הוא לא מלהג על כוכבת הפופ, הוא למעשה חוגג את ההשתלטות של אמריקה השחורה על זו הלבנה. הוא מספר על התמוטטות תקרת הזכוכית שעצרה את מה שנחשבה בעבר לתרבות נמוכה. פאבליק אנמי כבר אמרו את זה קודם – לאמריקה יש פחד מהכוכב השחור. איפשהו באמריקה, בחורה לבנה נוספת נשבית על ידי התרבות השחורה ותורמת למהפך בהיררכיה החברתית והגזעית בארה"ב. אבל אתם תמשיכו להתמקד בתחת מקפץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully