וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאה בירושלים: אל תסגרו את סינמה סיטי בשבת

23.2.2014 / 15:52

קומפלקס בתי הקולנוע בירושלים מעורר מחאה עוד בטרם נפתח, בשל העובדה שייסגר בשבתות. בראש המחאה: עופר ברקוביץ', סגן ראש העיר, שיפגין השבוע נגד אירוע בהשתתפות ניר ברקת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עופר ברקוביץ'/מערכת וואלה!, צילום מסך

אופייה התרבותי של ירושלים ממשיך לייצר מחלוקות, והפעם במרכז הדיון: מתחם סינמה סיטי, הניצב בשדרות יצחק רבין 10, בצמוד לקריית הממשלה בעיר. המתחם החדש עתיד להיחנך בעוד יומיים, ה-25 בפברואר, בטקס חגיגי במעמד ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת – אך לא לפעול בשבתות, עובדה שמעוררת קול מחאה ציבורית ואף הובילה לעתירה לבית המשפט.

לפי החלטה שנתקבלה בהצבעה במועצת העיר, המתחם יישאר סגור במהלך השבת, בכדי לא לפגוע ברגשות הציבור הדתי בעיר. עם זאת, הפגנה נגד סגירת המתחם תיערך מחוץ לסינמה סיטי ממש במהלך הטקס החגיגי.

את ההפגנה מארגנת תנועת "התעוררות בירושלים" – התארגנות עצמאית של צעירים ירושלמים ששמה לעצמה למטרה לחזק את ירושלים כעיר ציונית, פלורליסטית ויצרנית. "זאת, תוך הבטחת עתידו של הציבור החילוני, המסורתי והדתי-לאומי של ירושלים" – כך נכתב באתר הרשמי של התנועה. התנועה עתרה לבג"צ וביקשה להשאיר את המתחם פתוח גם בסופי שבוע, ודיון בעניין ייערך בבית המשפט העליון ב-10 במרץ.

באופן מפתיע, מי שעומד בראש התנועה הוא אדם שמכיר את ניר ברקת היטב – לא אחר מאשר סגן ראש העיר, עופר ברקוביץ'. "ההיסטוריה של המאבק שלנו בנוגע לפתיחת הסינמה סיטי בשבת התחיל לפני חמש שנים, עם החלטה שאישרה הסכם בין עיריית ירושלים, משרד האוצר והיזמים של הסינמה סיטי, לפיה מתחם הסינמה סיטי יהיה סגור בשבת", מספר ברקוביץ' לוואלה! תרבות. "כחבר מועצת העיר מטעם התעוררות, התנגדתי להחלטה אבל היא עברה ברוב קולות. אמנם הפסדנו בזירה הפוליטית, אבל החלטנו שאנחנו לא מוותרים ויצאנו למאבק ציבורי. יצאנו עם עצומה עליה חתמו עשרת אלפים אנשים בתוך יומיים, ופנינו מחדש לשר האוצר אחרי הבחירות, שעמדתו בעניין שונה מקודמו בתפקיד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כרזת המחאה של התנועה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבל למרות ששר האוצר, יאיר לפיד, הביע תמיכה בפתיחת המתחם בשבת, בפועל לא נחתם הסכם חדש נגד סגירת המתחם, ועתירה לבג"צ הוגשה מטעם התנועה. אלפי אנשים אישרו הגעה להפגנת המחאה שתיערך בזמן טקס פתיחת הסינמה סיטי, ולדברי ברקוביץ', "ברור מאוד שלסוגיה יש הד ציבורי עצום. הטיעונים שלנו הם שיש פגיעה גדולה מאוד בציבור חילוני, בציבור לא יהודי ובציבור התיירים שפוקד את העיר. אין סיבה לשלוח את הצעירים שלנו שייסעו בשבת לראשון לציון או להרצליה וגם יסכנו את חייהם. מעבר לכך, מדובר בפגיעה כלכלית בעיר. אנו חושבים שירושלים צריכה להיות עיר סובלנית שפתוחה לכולם ומספקת מענה לכלל האוכלוסיות שגרות בה".

ומה בדבר הסטטוס-קוו שנשמר בעיר מאז ומתמיד? "אין פה שום שינוי של הסטטוס-קוו", טוען ברקוביץ', "כי בעצם בתי קולנוע אחרים פתוחים בירושלים בשבת ואין פה שום בעיה. גם המיקום של סינמה סיטי, מרוחק מכל שכונה דתית, מאפשר את הפתיחה שלו. ברור שאם זה היה בשכונת מאה שערים לא היינו מבקשים את זה. תנועת התעוררות מייצגת גם דתיים מתונים ולא רק חילונים".

"בירושלים פתוחים בשבתות 12 אולמות קולנוע הנמצאים בשטחים פרטיים, בהם קולנוע רב חן, קולנוע סמדר והסינמטק", אמר גורם בעיריית ירושלים אמר לוואלה! תרבות. "בנוסף לכך, בקרוב עתיד להיפתח בעיר, בשטח פרטי, מרכז שרובר אשר יכלול קומפלקס חדש של בתי קולנוע שעל פי הצהרת היזמים ייפתח גם הוא בשבת. הסינמה סיטי אינו נמצא בשטח פרטי, אלא בשטח ממשלתי ועל כן בהסכם עליו חתמו הסינמה סיטי עם משרד האוצר נקבע ביוזמת משרד האוצר כי המתחם יהיה סגור בשבת והסכם זה הוא שאושר במועצת העיר. לא ידוע לנו על פניה של הסינמה סיטי למשרד האוצר בבקשה לשנות את תנאי ההסכם, ואם הם רוצים בכך עליהם לפנות למשרד האוצר. באם יהיה הסכם חדש בין הסינמה סיטי למשרד אוצר, הוא יובא בשנית להצבעה במועצת העיר".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "הנושא תלוי ועומד בבג"צ והעירייה תכבד כל החלטה שתתקבל בו".

מסינמה סיטי נמסר בתגובה: "נתייחס לכל הפרטים במסיבת העיתונאים שתתקיים ביום שלישי הקרוב".

מה דעתכם – מאבק מוצדק או מיותר? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully