וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד: ציורים של ג'קסון פולוק מזויפים

סוכנויות הידיעות

14.2.2006 / 9:21

בעוד שמומחי ציור המגדירים את העבודות כ"נסיוניות" וסתם לא אופייניות, גובר החשד בקרב חוקרי אמנות כי מדובר בחיקויים

שישה ציורים שנחשבו ליצירות של ג'קסון פולוק ייבדקו מחדש, לאחר שבבדיקה קודמת הועלה חשד שהם מזויפים. בבדיקה, שעשו מומחים מאוניברסיטת אורגון, התגלו "הבדלים משמעותיים" בדגמים ההנדסיים בין הציורים לבין עבודות קודמות של האמן. ששת הציורים נמנים עם 32 יצירות שהתגלו בלונג איילנד בשנה שעברה. את החקירה בעניינם מנהלת קרן פולוק-קרייזנר שייסדה אלמנתו של פולוק, לי קרייזנר.

את 32 הציורים החדשים בדק צוות בראשות הפיסיקאי ריצ'רד טיילור, שניתח בעשור האחרון את יצירתו של פולוק. הצוות משתמש בטכניקה של "ניתוח פרקטלים", שבה מחפשים דפוסים גיאומטריים חוזרים בציורים; זאת, למרות הכאוס השולט לכאורה בציוריו של פולוק. "כל ציורי ה'נזילות' של פולוק שניתחנו מורכבים מדפוסי פרקטלים שצורתם מובהקת וקלה לזיהוי", כתב הפרופ' טיילור בדו"ח שהתפרסם בירחון המדע "נייצ'ר". "החתימה הפרקטלית המובהקת של פולוק לא נמצאה בציורים שנבדקו. הניתוח גם העלה שהדפוסים אינם זהים בששת הציורים, וזה מעיד שייתכן כי צוירו בידיים שונות".

את 32 הציורים חשף בחודש מאי 2005 איש הקולנוע אלכס מאטר. לדבריו, הוא מצא אותם בין חפציהם של הוריו המנוחים, שהיו מכריו של פולוק. חוקר האמנות פרנסיס אוקונור, העומד בראש חקירת הקרן, אמר לבי-בי-סי כי תוצאות מחקרו של טיילור "מאששות את חשדותי והסתייגויותי בנוגע לציורים".

לעומת זאת אמרה עמיתתו, חוקרת האמנות אלן לנדאו, כי "הניתוח הפרקטלי הוא עדיין עניין חדש ושנוי במחלוקת. ברור שכמה מהיצירות הניסיוניות האלה אינן נראות כמו יצירות סטנדרטיות של פולוק. מה שמרתק בהן הוא האיכות ה'ניסיונית' שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully