וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טעות בזיהוי: האם גויה צייר את "הענק"?

טלי גולדשטין

14.4.2008 / 13:33

תערוכה של הצייר הספרדי לא תכלול את אחד מהציורים המפורסמים ביותר של האמן, "הענק", בגין הספקות כי הוא אכן צייר אותה

יצירת המופת של הצייר הספרדי פרנסיסקו דה גויה (1746- 1828), "הענק" (" El Coloso”), הנחשבת לאחת מיצירות האמנות הדרמטיות ביותר המתארות את זוועות המלחמה, אינה בהכרח פרי מכחולו של האמן. לפי דיווח העיתון הבריטי "אינדיפנדנט", הציור, הנמצא בבעלות מוזיאון ה"פראדו" שבמדריד, לא נכללה בתערוכה חדשה בגין החשד שלא צויר באמת על ידי גויה.

התערוכה המתוקשרת "גויה בזמנים של מלחמה", שתיפתח מחר במוזיאון ה"פראדו", מכילה 20 ציורים, רישומים ותחריטים המתארים את מלחמת ספרד בצרפת, לרבות עבודות שהושאלו מאוספים פרטיים שמעולם לא הוצגו בציבור. התערוכה מציינת 200 שנים לעימות הצבאי, שהחל עם הכרזת המרד של ספרד נגד הרפובליקה הצרפתית ב-1793. ב-1808 פלשו לספרד הכוחות הצרפתיים בראשות נפוליאון בונפרטה והדיחו את המלך קרלוס הרביעי מכס המלכות. גויה, שהיה צייר החצר, נשאר בתפקידו ותיאר את זוועות "מלחמת חצי האי" בתחריטים וביצירות כגון "השניים במאי" ו"השלושה במאי". ב-1814 חזרו הספרדים לשלטון ופרדיננד השביעי הניח לגויה לשמור על מקומו בחצר המלוכה.

בציור המפורסם מ-1808 נראית דמות של ענק עירום, עיניו עצומות ואגרופיו קמוצים, המתנשא מעל נוף הררי בו מצוירים אנשים וחיות הנמלטים על נפשם. הציור העגום הפך לסמל תפיסתו של גויה את המלחמה ואת התוהו ובוהו החברתי שנוצר בעקבות פלישת צבא נפוליאון לספרד.

אך מסיבה כלשהי, לא נכלל ה"ענק", המהווה חלק מהאוסף הקבוע של ה"פראדו" מזה כ-80 שנים, בתערוכה. "מחקר עבודותיו של גויה התקדם מאד בשנים האחרונות, והספקות לגבי האותנטיות של הציור מקובלים על ידי הצוות המדעי של המוזיאון", אמר מנכ"ל ה"פראדו" מיגואל זוגאזה לעיתון היומי "ABC”. זוגאזה הבטיח שהראיות ששכנעו את המוזיאון להוציא את הציור מחוץ לתערוכה יפורסמו בזמן הקרוב. "המחקר יפורסם בחודשים הקרובים – קודם לקהילה המדעית אותה אנו מכבדים מעל לכל", הוסיף.

המחלוקת לגבי האותנטיות של הציור הפכה באחרונה לנושא מרכזי בכתבי העת לאמנות, אך אין ספק שהחדשות כי ה"ענק" לא צויר על ידי גויה יכו בציבור הרחב כרעם ביום בהיר. הראשונה שהטילה ספק בזהות הצייר היתה המומחית הבריטית לגויה ג'ולייט וילסון-ברו, חברה בוועד המדעי המארגן את התערוכה החדשה ב"פראדו". "הציור חסר את האנרגיה והיכולת הקיימים בדרך כלל בסגנונו של גויה", כתבה וילסון-ברו עוד ב-2001. "מרבית המומחים מסכימים שהציור לא צויר על ידי הצייר הספרדי", הוסיפה.

בהעדרו של "הענק", מוקד התערוכה צפוי להיות הציור "השניים במאי" מ-1814, המתאר את התקוממות תושבי מדריד נגד צבא נפוליאון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully