וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מת במאי הקולנוע סידני פולאק

טלי גולדשטין

27.5.2008 / 10:13

פולאק, בן ה-73, אחד מהבמאים המוערכים ביותר שידעה הוליווד, מת ממחלת הסרטן בביתו שבלוס אנג'לס. בין סרטיו, "טוטסי" ו"כך היינו"

גדעון צנטנר

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

במאי הסרטים וזוכה פרס האוסקר סידני פולאק הלך אמש (שני) לעולמו בביתו שבלוס אנג'לס. אשת יחסי הציבור לסלי דארט מסרה כי סיבת המוות היתה מחלת הסרטן, בה אובחן פולאק, בן ה-73, לפני כעשרה חודשים. פולאק הותיר מאחור שתי בנות ואישה.

הקריירה של פולאק, שהגיעה לשיאה בשנות ה-70 וה-80, הגדירה עידן בו כוכבים גדולים כגון רוברט רדפורד, ברברה סטרייסנד ו-וורן ביטי לצד במאים כגון בארי לווינסון ומייק ניקולס עיצבו מחדש את עולם הסרטים של הוליווד ויצרו סרטים מסחריים מבלי לנטוש את חזונם האומנותי.

הוליווד לא נותרה אדישה לפועלו של פולאק. הוא היה מועמד מספר פעמים לאוסקר, בין השאר על הסרטים "טוטסי" בכיכוב דסטין הופמן וג'סיקה לאנג (1982) ו"הם יורים גם בסוסים" (1969) וזכה בפרס הנחשק ב-1985 על סרטו "זכרונות באפריקה", בכיכובם של רוברט רדפורד ומריל סטריפ (הסרט זכה באותה שנה בשבעה פרסי אוסקר בסך הכל). את הסרט האחרון בו היה מעורב, "מייקל קלייטון", הפיק פולאק ואף היה חלק מצוות השחקנים. "מייקל קלייטון" היה מועמד לאוסקר על הסרט הטוב ביותר מוקדם יותר השנה.

בשנים האחרונות של הקריירה שלו, הפך פולאק למפיק סרטים עצמאיים. יחד עם שותפו, הבמאי אנטוני מינלה, שמת בעקבות ניתוח הקשור לגידול סרטני, ניהל פולאק את חברת ההפקות "מיראז' אנטרפרייזס", שהיתה אחראית בן השאר ליצירת הסרט "קולד מאונטן".

בנוסף שיחק פולאק לא מעט והופיע בין השאר ב"הפמליה", "הסופרנוס" שם שיחק רופא שכלוא בגין רצח אשתו ומסייע לאחד מבכירי המאפיה הכלוא וגוסס מסרטן וגם בסרטים כמו "עיניים עצומות לרווחה", סרטו האחרון של סטנלי קובריק.

באופן כללי, ניתן לומר שפולאק מעולם לא ביים סרט שלא כלל כוכבים מהשורה הראשונה, החל מסרטו הראשון “The Slender Thread” מ-1965 בכיכוב סידני פואטייה ואן בנקרופט, וגם ב- 19 סרטיו הבאים - מרביתם דרמות, למעט הקומדיה "טוטסי". פולאק עבד עם ברט לנקסטר, נטלי ווד, ג'יין פונדה, רוברט מיצ'ם, אל פצ'ינו, דסטין הופמן, מריל סטריפ, טום קרוז, הריסון פורד, ניקול קידמן, ברברה סטרייסנד ועוד. אחד השחקנים האהובים עליו היה רוברט רדפורד, שכיכב בשבעה מסרטיו.

"מערכת היחסים המקצועית והאישית של סידני ושלי נמשכה 40 שנים. היא אישית מדי ואיני יכול להביע את רגשותיי בכמה מילים", מסר רדפורד בהצהרה לאחר פרסום מותו של פולאק.

השחקן ג'ורג' קלוני, ששיחק לצידו של פולאק ב"מייקל קלייטון" מסר בהצהרה: "סידני הפך את העולם למקום טוב יותר, את הסרטים לטובים יותר ואפילו את ארוחת הערב לטובה יותר. אני מוריד את הכובע בפניו. הוא יחסר עד מאד".

סאלי פילד פירסמה אף היא תגובה נרגשת. "המתנה הגדולה ביותר שקבלתי בחיי היתה ההזדמנות להכיר ולעבוד עם סידני. הוא היה חבר יקר ובמאי יוצא מהכלל. אני מוקירה כל רגע שביליתי במחיצתו".

"זכרונות מאפריקה" - שיא הקריירה

סידני אירווין פולאק נולד בראשון ביולי 1934 באינדיאנה לבני מהגרים יהודים מרוסיה. במקום ללכת למכללה, בחר פולאק הצעיר לנסוע לניו יורק וללמוד משחק ב"נייברהוד פלייהאוס סקול אוף ת'יאטר". הוא ניסה את מזלו כשחקן, אך שינה כיוון בעצת חברו השחקן ברט לנקסטר ועבר לבימוי. עם זאת, רק ב-1982, עם סרטו "טוטסי", הפך פולאק לשחקן מרכזי בזירה ההוליוודית.

רבים סוברים כי הגיע לשיאו עם הסרט "זכרונות באפריקה", המבוסס על זכרונותיה של הסופרת הדנית קארן בליקסן (בגילום מריל סטריפ), מהשנים בהן חיה בקניה שבאפריקה. היא מגיעה לקניה (באותה תקופה מושבה בריטית) בשנת 1914 עם בעלה, הברון השבדי ברור בליקסן במטרה להקים חווה חקלאית, ופותחת מערכת יחסים עם הצייד הבריטי דניס פינץ' האטון (רוברט רדפורד).

סרטים נוספים בביומו של פולאק כוללים את "הפירמה" בכיכוב טום קרוז, "כך היינו" בכיכוב ברברה סטרייסנד ורוברט רדפורד, "סברינה", חידוש לסרט הקלאסי בכיכובה של אודרי הפבורן ו"מזימות זרות", עם שון פן וניקול קידמן. בין הסרטים שהפיק כלולים "על תבונה ורגישות" (1995), "דלתות מסתובבות" (1998), "הכישרון של מר ריפלי" (1999) ו"אייריס וג'ון" (2001).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully