וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החברים הדמיוניים של אנדי וורהול

טלי גולדשטין

16.9.2008 / 12:39

מנהלי העיזבון של וורהול טוענים כי האמן האיטלקי פייטרו פסאייר, שהיה חברו הקרוב, לא היה קיים מעולם. בכל זאת ציוריו נמכרים

פרשה חדשה מסעירה את עולם האמנות. מכירה פומבית של ציורי אמן, שלכאורה עבד לצדו של האמן האמריקאי אנדי וורהול, נדחתה עקב טענות כי אמן זה מעולם לא היה קיים. עבודות של פייטרו פסאייר נמכרו במכירות פומביות ברחבי העולם, לרבות בכריסטי'ס ובסותבי'ס, ונשאו רווח מכובד של עד 14 אלף לירות שטרלינג ליצירה. הציורים זכו לשבחים במיוחד אחרי שפורסם כי פסאייר עבד בסטודיו של וורהול, ה"מפעל", וכי השניים היו חברים קרובים ששיתפו פעולה בכמה יצירות.

עתה, מנהלי "קרן אנדי וורהול" טוענים כי מעולם לא שמעו על פסאייר וכי כל מערכת היחסים היא מתיחה אחת גדולה. סוחר האמנות ג'ון ניקולסון מסארי שבאנגליה, מנסה להוכיח את קיומו של פסאייר ושכר לשם כך את שירותיו של חוקר מיוחד. בינתיים, הוא אולץ לדחות את המכירה הפומבית האחרונה של עבודות פסאייר, שהיתה מתוכננת להתקיים מחר (שלישי).

לפי הסברה הרווחת, פסאייר נולד באיטליה ב-1936 וחי חיים של נווד. ב-1964, בעודו עובד כמלצר בבית הקפה "גזלייט" שבגריניץ' ווילג', פגש פסאייר, ככל הנראה, את וורהול ובין השתיים פרחה מערכת יחסים יוצאת דופן. וורהול כינה אותו "פיטר האיטלקי" והם עמדו בקשר עד שלהי שנות ה-60.

קיימים מסמכים רשמיים מעטים ועדויות המספקות הוכחה לאמיתות הסיפור. ספק הציורים הראשי של פסאייר, פיטר פסאייר – הטוען כי הוא בנו של האמן – שלח הצהרה חתומה בידי נוטריון לניקולסון המאשרת את זהותו. פסיכיאטר ממדריד אמר כי טיפל בפסאייר, אותו תיאר כ"אמן מקצועי" שעבד עם וורהול.

מי שמע על פסאייר?

טים האנט, אוצר בריטי בקרן וורהול אמר כי הוא אינו זוכר שראה אי פעם אזכורים של פסאייר בספרות או בכל מקום אחר. וינסנט פרמונט, שותף לשעבר של וורהול וחבר בדירקטריון הקרן, פטר אף הוא את הסיפור. "פגשתי את אנדי ב-1969 ומעולם לא שמעתי על הבחור הזה", אמר. גם בארכיונים הנרחבים של מוזיאון וורהול אין כל אזכור לקיומו של פסאייר.

לדברי מאט רביקן, הארכיבר: "חיפשנו בניירות ולא מצאנו את שמו". רביקן ציין כי וורהול נהג לשמור באדיקות את כל התכתובות שלו ולהקליט שיחות שערך עם אנשים שונים עמם נפגש. "עבדתי בצמוד אליו במשך 18 שעות ומעולם לא שמעתי על הבחור. אני לא בטוח שהוא היה בכלל קיים". בשבוע שעבר, אתר ויקיפדיה נענה לבקשתו של רביקן והסיר את הביוגרפיה של פסאייר מהאתר.

בשנים האחרונות, מספר אוצרים ואספנים יצרו קשר עם מוזיאון וורהול במטרה לרכוש יצירות של פסאייר העלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully