וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירוקים מאשימים: "קמפיין מפעלי ים המלח מעוות"

אריאל נוי

11.7.2011 / 7:30

עמותת אדם טבע ודין פנתה לרשות השנייה בדרישה להוריד מהמסך את הקמפיין "מחזירים חיים לים המלח". לטענת העמותה, "התשדיר מעלים מן הציבור מידע מהותי". הרשות השנייה דחתה את הפנייה

עמותת "אדם טבע ודין" להגנת הטבע פנתה בסוף השבוע האחרון לרשות השנייה בדרישה להסיר את קמפיין מפעלי ים המלח, שפורסם לאחרונה תחת הכותרת: "מחזירים חיים לים המלח". במכתב ששיגרה העמותה לרשות השנייה נטען כי הקמפיין מעביר מסר מוטעה ומעוות, לפיו השפעת פעילותם של מפעלי ים המלח באזור הים הנמוך בעולם חיובית. "תיאור השפעת פעילותם של מפעלי ים המלח באור שכולו חיובי במסגרת התשדיר, מציג תמונה חלקית ומעלים מן הציבור מידע מהותי בנוגע למכלול ההשפעות של מפעלי ים המלח, ובכך מהווה הטעיית הציבור", נכתב.

"תיאור הדברים והצגת הנתונים בדרך זו בתשדיר, מובילים לכך כי הצופה הסביר עלול לסבור בטעות, כי כל פעילותם של מפעלי ים המלח מושתתת על תרומה לסביבה, לכלכלה ולתיירות, כאשר בפועל פעילות זו מסיבה גם נזקים כבדים", הסבירה מנהלת המחלקה המשפטית בעמותה, עו"ד נעמה הלר. לדבריה, "תשדיר הפרסומת של מפעלי ים המלח לא כולל כל אזכור לפגיעה הנגרמת על ידם כתוצאה משאיבת מים מהאגן הצפוני של ים המלח, במסגרתה אחראים מפעלי ים המלח על כ-20% מנסיגת מפלס ים המלח באגן הצפוני, ועל הנזקים הנלווים לכך: שינוי פני הנוף, נזקי בולעניים, פגיעה בפיתוח תיירות ונופש באגן הצפוני, נזקים ישירים לתשתיות והאצה של קצב התחתרות הנחלים".

מפעלי ים המלח: "הקמפיין כולו אמת לאמיתה"

"לצד תרומתה של בריכת האידוי של המפעלים לקיומם של בתי מלון לחופי הבריכה, העלייה המתמדת במפלס המים באגן הדרומי, כתוצאה מאופן הפעלת הבריכה על ידי המפעלים, מאיימת על המלונות הממוקמים לאורך קו החוף ועל חלק ממערכות התשתית ההנדסית באזור", הסבירה עו"ד הלר, "כך, עליית מי הבריכה של המפעלים מחייבת הגנה על בתי המלון, הגבהת קטעים מכביש 90 והעתקה של קווי חשמל. כמו כן עליית המפלס באגן הדרומי גורמת להגברת סיכוני שיטפונות ולכריה של חומרי כריה וחציבה במדבר יהודה לשם הגבהת סוללות, דבר המשפיע על נופי האזור".

הרשות השנייה בדקה את טענות העמותה, ועם זאת אישרה את המשך הקמפיין. "אנו בעד דיון ציבורי פתוח בסוגיה, אולם דיון ציבורי פתוח אין משמעותו סתימת פיות של צד זה או אחר", נמסר מהרשות השנייה. ממפעלי ים המלח נמסר בתגובה כי "כל הדברים הנאמרים בקמפיין הם אמת לאמיתה והם אף נמצאים בדו"חות מבקר המדינה".

בתוך כך, ח"כ דב חנין (חד"ש) פנה ליו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד), בבקשה לקיים דיון דחוף בנושא קמפיין מפעלי ים המלח. "הקמפיין מעורר שאלות קשות על הצגה מוטעה של מידע בפני הציבור, תוך שימוש בכוח הכלכלי של מפעלי ים המלח וניסיון להטות את הדיון הציבורי מן הביקורת על המפעלים ואופן פעילותם", כתב חנין, "קמפיין מפעלי ים המלח מעורר סערה בציבור. מאות אזרחים כבר פנו לנציב תלונות הציבור של הרשות השנייה ולכן חיוני שגם ועדת הכלכלה של הכנסת תקיים דיון בנושא".

עוד על מפעלי ים המלח:
נתניהו יכריע: קציר מלח או הריסת בתי המלון
השר ארדן: ”מפעלי ים המלח יממנו את שיקומו”

לפניות לכתב: arielnews@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully