וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרבה יותר ממגיש חדשות שמקריא טקסטים"

21.2.2012 / 6:31

אלון בן דוד משוכנע שעזיבתו של יעקב אילון את חדשות 10 היא מכה קשה לערוץ. החבר דני רופ עצוב על התזמון ואחרים מייחסים לפרישה פחות משמעות. בחדשות 10 מנסים לעכל

נראה כי הודעתו של יעקב אילון על פרישה מחדשות 10 לא יכלה להגיע בעיתוי גרוע יותר עבור ערוץ 10 וחברת החדשות שלו. בצל האיום הקיומי עקב משבר החובות, והניסיונות לגיוס משקיעים חדשים שיזרימו כסף שיאפשר את הפשרת ההפקות שהוקפאו, הסתמכו בערוץ 10 יותר ויותר על מהדורת החדשות כעוגן צפייה יציב. למרות השידורים הבעייתיים מהאולפן הזמני בירושלים שנערכים בחודשיים האחרונים ,הרייטינג של מהדורת החדשות דווקא הציג עלייה מתונה. עתה, עם עזיבתו של אילון, נאלצים בחדשות 10 להתמודד לא רק עם עזיבה של טאלנט, אלא גם עם פגיעה בשדרה מרכזית של החברה, אולי המרכזית ביותר.

אילון, שהצטרף לחדשות 10 בשנת 2002, לאחר שפרש מחברת החדשות של ערוץ 2, היה הרבה יותר ממגיש חדשות. הוא היה שותף פעיל בתכנון האופן שבו נערכות, מוצגות ומוגשות החדשות בערוץ 10 הן מבחינת התוכן והן מבחינה טכנולוגית. על המהלכים שקידם בחברה נמנים ,בין היתר, ייזום האולפן השקוף של בחירות 2006 והאולפן הדינאמי של חדשות 10 שהושק בסוף 2010. אילון היה שותף בעיצובו ותכנונו של האולפן החדש לצד סמנכ"ל הטכנולוגיה של החברה אפי דלימוני ומנכ"ל החדשות ראודור בנזימן, שניהם פרשו מהחברה לפני מספר חודשים.

"נכון שמדובר בעזיבה מאוד משמעותית עבור החברה, אבל המהדורה לא תקרוס והרייטינג לא ייפגע מזה", אומר לוואלה! ברנז'ה גורם בחברת החדשות. "כאשר יעקב ומיקי עזבו את מהדורת החדשות של ערוץ 2 כולם חשבו שהרייטינג שלה יקרוס, וזה הרי לא קרה והרייטינג נותר פחות או יותר כפי שהיה. גם כשמיקי חיימוביץ' עזבה את חדשות 10 זה לא פגע במהדורה, למרות שהיא הייתה מזוהה איתה כמו יעקב. פגיעה בחדשות לא הייתה גם בערוץ 2 כשאהרל'ה ברנע או יאיר לפיד עזבו את אולפן שישי", אומר הגורם. "בסופו של הדבר המגישים מתחלפים, אבל הצופים נשארים. גם אם בוחנים את נתוני הרייטינג של השבועות האחרונים רואים שאין הרבה הבדל בנתוני הצפייה בין הימים בהם יעקב מגיש לבין אלה שתמר איש-שלום מגישה. אנחנו נמצאים בתקופה שבה דור של מגישים מפנים את הכיסאות שלהם למגישים חדשים, או יותר נכון, למגישות, והצופים מקבלים את זה".

לא להגזים על ה-"DNA"

הפרשן הצבאי של ערוץ 10, אלון בן דוד, לא מסכים עם הדברים. "לא נכון להסתכל על העזיבה של יעקב רק כעזיבה של מגיש בר החלפה", הוא אומר. "כי עבור חדשות 10 יעקב הוא הרבה יותר ממגיש חדשות שמקריא טקסטים. מלבד התרומה המקצועית שלו בהבנה העמוקה שלו של טלוויזיה ועיתונות, הוא זה שעיצב את המהדורה כפי שהיא היום והוא הוביל חלק ניכר מהחידושים ומהטכנולוגיות של החברה.
"אין הרבה אנשים שיש להם את היכולת לכבוש את המסך כפי שיש ליעקב. הוא ציר מרכזי בחברה ובעשייה החדשותית שלה והעזיבה שלו היא מכה קשה, במיוחד בימים האלה ולאור מצב הנוכחי שבו נמצא הערוץ", מוסיף בן דוד.

כתב אחר בערוץ, שבחר שלא להזדהות, נשמע פחות דרמטי. "אמנם מדובר בעזיבה מאוד משמעותית, אבל דיבורים במונחים של ה-'DNA של החברה' כפי שנשמעו היום הם קצת מוגזמים", הוא אומר. "בכל זאת, חדשות 10 עושים חמש שעות חדשות ביום , מתוכן אין לו נגיעה לארבע מהן, והן ימשיכו לעבוד כרגיל. מה שיעקב ציין במכתב, על הניתוק בעבודה מירושלים זה נכון, אבל גם כשהוא עבד מגבעתיים ההשפעה שלו על הליין-אפ לא הייתה משמעותית באופן מהותי לחברה. זן השפעה מאוד מקומית. יעקב הוא איש חדשות ברמה בין-לאומית, אבל חדשות 10 לא תקרוס לאחר עזיבתו", אומר הכתב.

חזאי הערוץ, דני רופ, אשר נחשב לאחד האנשים המקורבים ביותר לאילון בערוץ 10, חושב שלעזיבה של אילון תהיה השפעה מכרעת על החברה. "ההשפעה שלו בחדשות היא קריטית", הוא אומר. "החיים אמנם יימשכו והרייטינג לא ייפגע, אבל זו מכה מוראלית רצינית מאוד לחברה ובעיתוי קשה. הרי הקש ששבר את גב הגמל זו לא הנסיעה של השעה לבירה, אלא התנאים הבלי אפשריים לעבודה. אין לו יכולת לראות כתבות, אין לו יכולת לראיין, וזה לא משהו שהנהלת הערוץ אשמה בו אלא זו הרגולציה. היו כנראה גם תסכולים אחרים, אבל תנאי העבודה האלה שברו אותו".

בעניין תנאי העבודה של חדשות 10 כיום, נראה כי יש בחברה הסכמה עם נימוקיו של אילון את עזיבתו, בעקבות השידורים מהאולפן הזמני. הן הכתבים והן העורכים מסכימים כי השידורים מביאים לפגיעה ממשית בתוצר שמגיע למסך. "אינני מתכוון להסביר את מניעי העזיבה של יעקב, אך הדברים שיעקב כתב במכתבו על המצב הנוכחי של מהדורת החדשות – כולם נכונים", אומר אלון בן דוד. "הדרך בה אנחנו עושים היום את המהדורה היא לא סבירה. זה בלתי אפשרי שלמגיש אין מגע עם הכתבים ועם העורכים ומבחינה מקצועית זה שגוי", אומר בן דוד.

הגורם בחברת החדשות מזכיר שאילון התנגד לשידורים מירושלים עוד מאז שעלה הרעיון. "כבר מההתחלה יעקב התנגד בצורה חריפה מאוד לעניין השידור מירושלים, ולאורך כל הדיונים על הנושא הוא הביע הסתייגות ממהלך כזה", הוא אומר. "אבל לאחר שהוא הבין שפשוט אין ברירה אחרת, הוא התרצה מתוך הבנה שזה יהיה עניין זמני מאוד ושהוא חייב לעשות את זה למען חברת החדשות כי פשוט לא נותרה בפניה ברירה אחרת".

מה האלטרנטיבה?

אבל לא כולם בטוחים שזו הסיבה העיקרית, בטח שלא הסיבה היחידה. "ידוע שהוא לקח קשה את הקיצוצים האחרונים בשכר, הרי הוא ידע כמה וכמה קיצוצים בשנים האחרונות", אומר כתב בערוץ. גם ברור היה שעניין האולפן בירושלים ייקח בין חודשיים לחצי שנה. אם אתה מרגיש לא בנוח עם זה, יש כל מיני פתרונות. אתה יכול לצאת לחל"ת, אתה יכול להקטין שעות מסך לתקופה זמנית. פתרונות יצירתיים תמיד יש. מדובר במכלול של דברים, אבל כרגע המצב של ערוץ 10 כל כך מורכב, שאי אפשר באמת לדעת.

"הרי יעקב הוא מגיש חדשות בכל רמ"ח אבריו, הוא חי ונושם את זה וברור שהוא לא יעשה שום דבר אחר חוץ מחדשות. הרי הוא לא יעבור, כמו מיקי, לעשייה דוקומנטרית או משהו דומה. אם הוא אכן לא יגיש את אולפן שישי ובאמת אין לתפקיד הזה קשר לעזיבה שלו – אז הרי אין לתעשייה כאן משהו ממשי להציע לו ולכן העזיבה הזאת תמוהה", אומר הכתב. כתב אחר שבחר גם הוא שלא להזדהות אמר לוואלה ברנז'ה בהקשר זה: "אם אכן אין לו אלטרנטיבה הולמת בשוק התקשורת – זה רק מחדד את התחושה שהעזיבה שלו את חדשות 10 באה מתוך מקום של ייאוש".

"עצוב לי על התזמון שבו בחר יעקב לעזוב את החברה", אומר דני רופ. "יש תחושה בחברה שעם כניסתו של משקיע חדש לערוץ ושחרור האחיזה של הרגולטור אנחנו נעלה על דרך המלך. שדרת ההנהלה הנוכחית של הערוץ היא מצוינת, וליקויים רבים שהיו לערוץ בעבר תוקנו הן בתחום הניהולי והן בתחום התוכן. אמורות להגיע לערוץ 10 בשורות טובות ממש בקרוב, אך לצערי הוא לא יהיה כאן בשביל לראות אותן. עם השלמת מהלכי ההשקעה והמעבר לרישיון אולי אפשר יהי לעשות בחדשות 10 דברים שלא יכולנו לעשות קודם, וחבל שהוא לא יהיה כאן לראות את זה וחבל לחברת החדשות שלא תוכל להיעזר בו. אבל יעקב לא ייעלם לשום מקום, וזה משהו לטובת צופי החדשות בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully