וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בקשת מפחדים פחד מוות, הם לא לוקחים סיכונים"

19.2.2013 / 18:31

צמד במאים טוען כי ביקורת ציבורית על ראיון שקיימו בערוץ 24 הביאה את קשת לנתק ההתקשרות עמם מבלי לשלם: ”כמו שוק עבדים”. גורם בערוץ: ”היוצרים סירבו לפשרה הוגנת"

הבמאים הצעירים שאול לוריא וירמי שיק בלום, מי שעומדים מאחורי הראיון המבוים והטורדני-לכאורה עם אפרת גוש שצולם עבור ערוץ 24, טוענים כי הביקורת הציבורית על הראיון הביאה את קשת לנתק את ההתקשרות עמם מבלי לשלם להם עבור הפרקים שצולמו ומבלי לחתום עמם על חוזה – ובדרך הם מאשימים את הזכיינית בניצול של יוצרי טלוויזיה צעירים המחפשים במה.

"נתחיל בזה שהם החליטו להוריד אחרי פרק אחד בלבד את סדרת המערכונים שצילמנו ואפילו לא חשבו להודיע לנו", אומר לוריא בשיחה עם וואלה! ברנז'ה. "הם הזמינו מאתנו שמונה פרקים, הזמנה שאמורה הייתה להיות מעוגנת בחוזה, אבל המפיקה שכחה לשלוח לנו אותו. שבוע ניסינו ליצור עמם קשר ללא הצלחה".

מה סגרתם איתם?

"הם נתנו לנו פלטפורמה של 4,500 שקלים תקציב הפקה לשמונה פרקים, וצילמנו שבעה. אנחנו עושים את הכל לבד, מצילום ובימוי ועד הפקה ועריכת פוסט".

נשמע מעט.

"כן, לא עשינו דברים לטלוויזיה קודם, רק סדרת פרודיה אחת ויראלית שעלתה באינטרנט. אבל אמרנו לעצמנו שאוקיי, אנחנו יוצרים מתחילים שרוצים לבדר וחשבנו שערוץ 24 יהיה אחלה פלטפורמה".

"הכעיס מישהו בדרגה הגבוהה שאמר 'יאללה, תעיפו אותם'"

התגובות לראיון-מערכון הראשון לא היו כולן טובות. הריאיון עלה במסגרת התכנית "החשמלית" והציג ראיון עם הזמרת אפרת גוש, במהלכו המראיין (תחת השם הבדוי "מומי לו?י") מטריד אותה בשאלות פולשניות ולא-ענייניות ועד הטרדה פיזית של ממש שמביאה אותה לגרש את צוות הצילום מביתה. הקטע הועלה לאתר זכיינית קשת mako הפך ויראלי ואסף עמו גינויים וביקורת קשה על מתן במה להטרדה מינית, ולא עזרה ההבהרה לפיה הראיון כולו היה מבויים ובשיתוף פעולה של גוש. בימים האחרונים ירד הסרטון מהאתר.

"הם (אנשי הזכיינית קשת, ד.א.) מפחדים פחד מוות, הם לא לוקחים סיכונים", אומר לוריא.

אתה מתכוון מול הביקורת של הפמיניסטיות?

"לא יודע אם זה קשור לפמיניסטיות שכעסו או להתנהלות הכושלת של המערכת – הרי הקטע שצילמנו לא עבר שום רגולטור, לכן זה הכעיס מישהו בדרגה הגבוהה שאמר 'יאללה, תעיפו אותם'".

"נזכרו לדבר איתנו כשהם קלטו שיש לנו את הריאיון האחרון שנתן שמוליק קראוס"

לעמוד הפייסבוק של התכנית במסגרתה שודר המערכון, "החשמלית", העלה מנחה התכנית ומי שסייע בהפקת המערכון אלישע בנאי התנצלות אולם היא הוסרה ממנו תוך זמן קצר. "אנא הבינו שמדובר במערכון קומי מבויים עבור התוכנית, מעולם לא חשבתי שמותר להתייחס ככה לנשים ואין שום היתר בכך להטריד נשים או לזלזל בכבודן", התנצל בנאי והבהיר כי מדובר היה במערכון קומי מתוסרט, מבויים ועם אישור כל המשתתפים בו. "סרטון זה הוא חלק מסדרת מערכונים שבו משתתפים אמנים רבים ומכובדים מהשורה הראשונה בארץ במטרה להתייחס למוזיקה בכבוד וגם בהומור". עם זאת, בימים האחרונים מצאה ההתנצלות את מקומה החוצה מהעמוד.

"כשהוחלט שהמערכון עם אפרת גוש צונזר אף אחד לא דיבר איתנו לגבי מה קורה בהמשך", אומר שותפו של לוריא, שיק בלום. "דיברנו דרך איש קשר שהעביר לנו אינפורמציה לפיה אנחנו נדרשים לעבוד על שני פרקים נוספים. שנינו אנשים עם עבודות יום רגילות ואנחנו עובדים על הדברים האלה עד השעות על הלילה אבל אף אחד לא ענה לנו על המיילים".

אז מה אתה מתכוונים לעשות עכשיו?

"נעשה את זה ויראלי ולא מצונזר, אני מניח שהאורחים שצילמנו יסכימו שזה יהיה באינטרנט. יש לנו פרקים מוכנים, וזה מופרע למדי".

מתי כן דיברו איתכם לבסוף מקשת?

"הם נזכרו לדבר איתנו אחרי שבוע כשהם קלטו שיש לנו את הריאיון האחרון שנתן שמוליק קראוס. פתאום הם רצו לסגור איתנו חוזה אחרי שהם כבר יודעים שהם ביטלו אותנו".

לפני שבועיים, בדיוק יומיים לפני שאושפז קראוס בבית החולים, ערכו שאול לוריא וירמי שיק בלום ראיון עם היוצר המנוח. לטענתם, הראיון נקבע עוד לפני שכלל היו במגעים עם נציגי קשת, ונוכח היכרות אישית עם קראוס ז"ל. לפני ימים אחדים, פנו אליהם מקשת בבקשה להשתמש בו. "פנתה אלינו המפיקה ואמרה לנו 'אני יודעת שבטעות שכחנו עם הלחץ של הזמן להחתים אתכם על חוזה ואתם בטוח חושבים שיש לכם משהו חם ביד, אבל כל הזכויות הן שלנו'. בסוף הסדרנו את זה מול חברת החדשות של ערוץ 2 כי חשוב היה לנו שלא לפוצץ את התכנית, אבל הם החליטו כבר להוריד אותנו מהאוויר", הוא מספר. הראיון שערכו השניים עם קראוס שודר אתמול במהדורה המרכזית.

"בעיקר חשוב לי שנקבל את הכסף שמגיע לנו עבור הפרקים שכבר צילמנו", הוא מוסיף. "יש עוד צעירים כמו שאולי וכמוני שיעשו הכל בשביל זמן מסך ולצערי זה כמו שוק עבדים. אפילו המפיקה שביטלה אותנו היא רק בורג קטן ומסכן במערכת גדולה שמנצלת את כל מי שהיא רק יכולה".

"היוצרים סירבו לפשרה הוגנת"

מנגד, גורם בערוץ 24 ששוחח הערב עם וואלה! ברנז'ה מצייר תמונה מעט שונה. לטענתו, היוצרים סירבו לפשרה הוגנת. "השניים צילמו סדרת ראיונות עם יוצרים ואכן הוחלט לשדר אותה במסגרת 'החשמלית', אבל גם בערוץ הבינו לאחר התגובות השליליות לראיון הראשון שאולי זו הייתה טעות - והדברים צריכים להיות ערוכים יותר בקפידה להבא".

"משום כך", מספר הגורם, "הועמד בפניהם תנאי לפיו הם יקבלו תשלום עבור כל החומרים אולם זכויות היוצרים, גם על חומרי הגלם - יהיו של הערוץ. זה הכרחי על מנת לאפשר עריכה מחדש שתבטיח שדברים שלא ראויים לשידור לא ישודרו". יצוין כי בעלות זכויות יוצרים על חומרי הגלם מאפשרת לערוץ 24 למנוע גם הפצה און-ליין של חלקים שנפסלו לשידור - צעד ממנו חששו בערוץ לאור התגובות השליליות על הראיון עם גוש.

"הם סרבו לכך בתוקף", מספר הגורם. "לכן הוסכם עמם שהם יקבלו תשלום רק עבור המערכון שכבר שודר". הגורם הדגיש כי אין כל קשר בין סדרת המערכונים שנועדה לשידור ב"החשמלית" לבין המגעים שניהלו השניים מול חברת החדשות של ערוץ 2 בעניין הראיון עם קראוס.

בערוץ 24 בחרו שלא להתייחס לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully