וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכנסת למשטר נשיאותי

14.3.2013 / 17:01

עשרות מוקדי שידור, מאות עיתונאים זרים, גל שידורים פתוח, אפליקציה מיוחדת של משרד ראש הממשלה ולא מעט קשיים לוגיסטיים. כך נערכת התקשורת לביקור אובמה בישראל

מטוסו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה ינחת בנמל התעופה בן גוריון רק ביום רביעי, אולם בכלי התקשורת נערכים כבר שבועות לסיקור האינטנסיבי של ביקורו הראשון בישראל וברשות הפלסטינית.

יריית הפתיחה לסיקור תהיה כבר הערב (חמישי) על המסך, כאשר מהדורת החדשות של ערוץ 2 תיפתח עם ראיון בלעדי שהעניק הבית הלבן, שוב, למהדורה הנצפית בישראל. יונית לוי וצוות של חברת החדשות של ערוץ 2 שוהים בימים אלה בוושינגטון ובתחילת השבוע צולם הריאיון עם הנשיא. כל כלי התקשורת המרכזיים, לרבות המהדורה המתחרה בערוץ 10 והעיתונים ביקשו לראיין את אובמה או לכל הפחות להיות חלק מראיון משותף – אולם במחלקת הדוברות של הבית הלבן מסרו סירוב גורף ונימקו אותו בשיקולי רייטינג. בערוץ 10 ציינו בפני מחלקת הדוברות כי גם הריאיון הקודם שנתן הנשיא לכלי תקשורת ישראל, לאחר פגישתו הראשונה עם נתניהו ביולי 2010, ניתן ליונית לוי וחדשות 2 – אך ללא הועיל.

סיור חלופי בתל אביב לנשיא ארצות הברית. צילום מסך
שיקולי רייטינג. אובמה/צילום מסך

חדשות 2: "אחד האירועים הבולטים והחשובים"

לקראת שלושת ימי הביקור גייסו בחדשות 2 את כל האמצעים והמשאבים העומדים לרשותם לצורך סיקור של אירוע. כל כתבי ופרשני החברה, וכל העובדים לצורך העניין, ילוו את הביקור ונקודות שידור ימוקמו בין היתר בבן גוריון, בבית הנשיא ובמעון ראש הממשלה - שם תיערך מסיבת עיתונאים. בין עיתונאי החברה שישתתפו בסיקור: המגישים דנה וייס, עודד בן עמי ואורן וייגנפלד, והכתבים והפרשנים עמית סגל, אודי סגל, רינה מצליח, אמנון אברמוביץ', סיון רהב מאיר וערד ניר.

"מבחינתנו מדובר באחד האירועים הבולטים והחשובים ואנחנו מייחסים לסיקור שלו חשיבות רבה במיוחד", אומר מנכ"ל החברה אבי וייס. את הקושי העיקרי הוא תולה בהיערכות הלוגיסטית: בגלל סידורי האבטחה הקפדניים הצפי הוא כי ניוד של עיתונאים או ניידות שידור יהיה קשה עד בלתי אפשרי לעיתים, מה שמאלץ את החברה להיערכות מוקדמת בשטח. הצבת ניידות שידור לווייניות ופריסת סיבים אופטיים ייעשו בשעות הבוקר המוקדמות של כל אחד מימי הביקור.

אבי וייס, מנכל חדשות 2 בכנס אילת לעיתונות 2011. ברני ארדוב, ברני ארדוב
"הקושי העיקרי הוא בהיערכות הלוגיסטית: בגלל סידורי האבטחה הקפדניים". וייס/ברני ארדוב, ברני ארדוב

מספר המוקדים מהן ישדרו עשוי להגיע לעשרות

כפי שמסתמן כעת, הזכיינית המשדרת באותם ימים, רשת, לא תצטרך להפקיע את שידורי הפריים טיים לטובת הביקור, שכן מרבית הפעילויות של הנשיא יסתיימו בכל יום עד לשעות המהדורה המרכזית. כך למשל ביום הגעתו הוא ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בשעה 17:30 ומסיבת העיתונאים תחל עם פתיחת המהדורות. למחרת יישא אובמה נאום בבנייני האומה בשעה 17:00, ואת הארוחה עם הנשיא פרס יקיים סמוך לשעה 20:00. את הביקור בהר הרצל וב"יד ושם" יערוך בשישי בבוקר, אז ככל הנראה ייפגש גם עם יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ'.

לשידורים המיוחדים תהיה גם משמעות כלכלית לא מבוטלת. ההיערכות הטכנולוגית והגדלת כח האדם והיקף שעות העבודה צפויה לעלות לחברות החדשות מאות רבות של אלפי שקלים, והצפי הוא שהיא תתקרב למיליון שקלים עבור שלושת ימי הצילומים. מספר המוקדים מהן ישדרו המהדורות עשוי להגיע, כך אומרים הבוקר בחברות – לעשרים מוקדים בישראל וברשות הפלסטינית.

נאומו של נשיא המדינה שמעון פרס בפרלמנט האיחוד האירופי בשטרסבורג, מרץ 2013. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
יאכל עם אובמה ארוחת ערב בזמן פתיחת המהדורות. פרס/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

ערוץ 10: גל פתוח בהובלת תמר איש-שלום

בדומה לחדשות 2, גם בערוץ 10 הביקור יסוקר במעין "גל פתוח", אותו תוביל תמר איש-שלום. כזכור, דבר הגעתו של הנשיא לישראל דבר הביקור של הנשיא האמריקאי בישראל נחשף לראשונה בחדשות 10 על ידי הפרשן המדיני עמנואל רוזן. כל כתבי החברה גויסו גם הם ובשידורים ישתתפו פרשני וכתבי חברת החדשות גיא זהר, רביב דרוקר, עמנואל רוזן, אלון בן-דוד, צבי יחזקאלי, רועי שרון, נדב איל, נדב פרי, דב גילהר, ברוך קרא וגיל תמרי שידווח מוושינגטון. הביקור ההיסטורי יעמוד גם במרכז תכניות חברת החדשות במהלך כל שלושת ימי הביקור וגם בתכניות האחרות מתכנית הבוקר "אולי וגיא" ועד ל"צינור לילה" מגבשים בימים אלה אייטמים שיתקפו את הביקור מזווית ייחודית.

לקראת הביקור תשודר במסגרת המהדורה המרכזית של חדשות 10 שורה של ראיונות מיוחדים וכתבות הרחבה שיעסקו במטרות הביקור, תמונת המצב המדינית ערב הגעתו של הנשיא, השפעת הביקור על המזרח התיכון, וההכנות להגעתו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חשפו ראשונים את הביקור. חדשות 10/מערכת וואלה!, צילום מסך

לראשונה: חברת הפקות תצלם ותסקר את האירוע עבור כל התקשורת

ההיערכות לשידורים בערוץ 1 עלה היום הילוך, עם כינוס שערך מנכ"ל רשות השידור יוני בן מנחם לחברי פורום החדשות של הטלוויזיה והרדיו בעברית ובערבית לקראת הביקור ההיסטורי. חטיבת החדשות של הערוץ הראשון, "קול ישראל", הטלוויזיה הישראלית בערבית, ו"קול ישראל" בערבית ישדרו באופן רצוף ובהיקף רחב את הביקור, והתכנית שתפתח את הסיקור תהיה "פוליטיקה" שתשודר בערב שלפני הגעתו של אובמה ותוקדש כולה לביקור הממלכתי.

לראשונה נשכרה על ידי המדינה גם חברת הפקה ("מזמור הפקות") והיא תצלם וידאו מלא של ביקור הנשיא המיועד לשלוש פלטפורמות: טלוויזיה, אינטרנט וסלולר. התמונות יופצו בזמן אמת לכל כלי תקשורת שיחפוץ בהן ובחינם בישראל ובעולם – לרבות פגישתו המתוכננת של אובמה עם אבו-מאזן ברמאללה, וזאת במטרה לחסוך את התנועה של התקשורת לתוך שטחי הרשות הפלסטינית ובחזרה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ערב שידורים מיוחד עוד לפני הנחיתה. "פוליטיקה" בערוץ הראשון/מערכת וואלה!, צילום מסך

המטרה של לע"ם: מניעת אי נעימויות לעתונאים הזרים

לצד העיתונאים הישראליים צפוי מספר שיא של כ-500 עיתונאים זרים אשר יגיעו לישראל על מנת לסקר את הביקור. מתוכם, כ-200 עיתונאי הבית הלבן יגיעו ארצה בטיסת צ'רטר מיוחדת מוושינגטון ערב הגעת הנשיא, וכ-300 עיתונאים נוספים שיגיעו ממדינות שונות בעולם. לשכת העיתונות הממשלתית נמצאת בימים אלה בעיצומה של היערכות מיוחדת לקראת הביקור: לכל העיתונאים יונפקו תעודות מטעם הלשכה והם יימסרו להם עם הגעתם, פרטיהם האישיים יימסרו מראש לביקורת הגבולות כדי למנוע אי נעימויות שהתרחשו בעבר כגון עיכובים לתחקור ויוצעו להם מגוון סיורים בישראל בימים שלפני הביקור. במרכז מורשת בגין בירושלים יוקם מרכז תקשורת לרשותם, והוא יספק עמדות מחשב ואינטרנט, צגים עם שידורים חיים מביקור הנשיא, וגם שתייה וכיבוד על חשבון המדינה.

לירן דן. ברני ארדוב
"השקנו את אפליקציית משרד ראש הממשלה לטלפונים החכמים". דן/ברני ארדוב

"אינפורמציה זמינה לכתבים 24 שעות ביממה"

ראש מערך ההסברה הלאומי, לירן דן, הסביר היום לוואלה! ברנז'ה על ההיערכות התקשורתית בלשכת ראש הממשלה. "אנחנו נערכים להגעה של מאות עיתונאים לקראת הביקור של הנשיא אובמה. המטרה שלנו היא לתת את השירות הטוב ביותר שיכול להיות למאות העיתונאים הללו. נקים חמ"לי תקשורת שיספקו אינפורמציה זמינה לכתבים 24 שעות ביממה. ניתן דגש גם בהזרמת אינפורמציה ברשתות חברתיות, כחלק מזה השקנו את אפליקציית משרד ראש הממשלה לטלפונים החכמים".

דן מציין שתי מטרות-על, בראייתו. "המטרה שלנו בביקור היא להדגיש שני דברים: אחד- הקשר העמוק והבלתי תלוי בין ישראל לארה"ב. הדבר השני, אנחנו רוצים לנצל את תשומת הלב הבינלאומית שתהיה למדינת ישראל ב-48 השעות בהן יבקר הנשיא אובמה, כדי להדגיש את המובילות הטכנולוגית של ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully