וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילד אסור, ילד מותר

20.4.2013 / 21:14

היעדר חקיקה מסודרת בנושא אפשרה חשיפת פניהם של קטינים פלסטינים כפותים הנשלפים מבתיהם באישון ליל במסגרת כתבת ”אולפן שישי”. הרשות השנייה: ”הנושא נמצא בבדיקה"

כתבה של "אולפן שישי" ששודרה אמש (שישי) מעלה לדיון מחדש שאלות הנוגעות לזכויות אדם וילדים בכל הנוגע לחשיפה בתקשורת. מדובר בכתבה של כתב השטחים של חדשות 2 אוהד חמו שנעשתה בשיתוף עם דובר צה"ל ובמסגרתה הצטרף צוות צילום למבצע מעצרים של קטינים מיידי אבנים. הצוות ראיין את אנשי הצבא ותעד אותם מבצעים את מלאכת לכידת הילדים והנערים. בכתבה, שנעשתה על רקע "התעוררות השטח" בגדה המערבית, שודרו תמונותיהם של ילדים כפותים נשלפים מבתיהם באישון, אשר הובאו ללא טשטוש פניהם או הסתרת שמותיהם. מבחינה חוקית, אם מדובר היה בילדים ישראליים - פרסום שכזה לא היה מתאפשר.

"התמונות האלה לא קלות לעיכול, החיילים נכנסים למחנה פליטים ועוצרים נערים - כמעט ילדים", אמר חמו בקריינות לכתבה, וציין כי העצורים חשודים בארגון אירועי זריקת אבנים.

גם בתקנון האתיקה של מועצת העיתונות וגם בחקיקה הישראלית - חוק הגנת הפרטיות וחוק הנוער ובעיקר בתיקון שלום בנושא צילום ופרסום צילומים של קטינים קיימת התייחסות נרחבת לסוגיית פרסום פרטי קטינים. כלי התקשורת הישראליים מורגלים בפרסומים על אודות קטינים, גם כאלה החשודים בפעילות פלילית. תקנון מועצת האתיקה אוסר על פרסום שם או צילום של ילדים מתחת לגיל 18 בנסיבות שעלולות לפגוע בו אלא אם קיים עניין ציבורי בפרסום המזהה אותו. אם מדובר בילד מתחת לגיל 14, נדרשת גם הסכמת הוריו לפרסום. "אי פרסום צילום ופרטים מזהים פירושו הסתרה או טשטוש מוחלט של כל פרט העלול להסגיר את זהותו של הקטין, ובכלל זה טשטוש היקף כל הפנים של הקטין וטשטוש קולו כך שלא ניתן יהיה לזהותו", קובע התקנון.

לפני שנה עבר בכנסת תיקון לחוק הנוער הנוגע לצילום ופרסום צילומי קטינים. התיקון נעשה לאחר שהוגשו לכנסת מסקנות ועדת רוטלוי שבחנה כיצד עומדת מדינת ישראל בעקרונות אמנת זכויות הילד של האו"ם, והיא המליצה לאסור באופן מוחלט את עצם הצילום של קטינים בנסיבות מסוימות, בעיקר כאלו הקשורות לעבירות.

חוק הגנת הפרטיות אינו חל בשטחי יהודה ושומרון

מבדיקת וואלה! ברנז'ה הערב עולה כי השידור התבסס על מעין פרצה בחוק, אשר אפשרה לחברת החדשות לפרסם את פרטי הקטינים כיוון שמדובר בילדים פלסטינים, ולא בילדים ישראליים. חוק הגנת הפרטיות וחוק הנוער הישראליים אינם חלים בשטחי יהודה ושומרון, שם הריבון איננו מדינת ישראל אלא מפקד פיקוד מרכז - אשר קציניו הם אלה המבצעים את אותם מעצרים ודוברו ליווה את הכנת הכתבה של "אולפן שישי" וסייע בהכנתה.

גורם בחברת החדשות של ערוץ 2 אמר הערב לוואלה! ברנז'ה כי הורי הילדים המופיעים בה אישרו לחברת החדשות לשדר את תמונות ילדיהם כיוון שמבחינתם המעצר איננו אות קלון אלא להיפך - סיבה לגאווה שנעוצה בהתנגדות לכיבוש. "אוהד חמו צוות הצילום הציגו עצמם בפני המשפחות שבבתיהם צולמו המעצרים וביקשו מהם את ההסכמה לשדר את התמונות", אמר הגורם.

בין המרואיינים בכתבה מפקד גדוד נחשון בחטיבת כפיר שהתייחס לכך שהעצורים לצרכי חקירה שחלקם הוצגו בכתבה הם ילדים ובני נוער. "כל עוד אני יודע שמי שאני עוצר מעורב בפעילות חבלנית אין לי שום בעיה עם זה, אני יודע שאת מרבית הפעילות העממית מבצעים בני נוער שעושים זאת יום יום. ילדים בני 14 יורים גולות עם רוגטקות וחייל שלי איבד עין מירי כזה - וזה מסכן חיים". מפקד הפלוגה אומר לחדשות 2 כי "מדובר בילדים, חלקם נעצרים בפעם הראשונה". אלה שצולמו בלילה המעצרים אליו התלווה צוות החדשות, חשודים לפני חקירה, הוצגו בפניהם ושמותיהם לצד ההורים והחיילים. החיילים, בניגוד אליהם, היו מכוסי פנים ולא ניתנים לזיהוי.

"לא ניתן לומר בוודאות מוחלטת האם יש פסול בכתבה"

במועצת העיתונות הגיבו הערב לשאלות וואלה! ברנז'ה בנושא, באופן קצת תמוה. "במידה ויתקבלו תלונות על הכתבה הן ייבדקו, אולם לא ניתן לומר בוודאות מוחלטת האם יש פסול בכתבה והאם האופן שבו הוצגו בה הקטינים מהווה דבר עבירה כלשהי", הדגישו בגוף האמון על שמירת האתיקה בנושא.

ברשות השנייה אמרו מנגד כי "הנושא נמצא בבדיקה".

תגובתם של אוהד חמו ושל חברת החדשות של ערוץ 2 טרם התקבלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully