וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע הסופרת ח"כ קלדרון דנה ב"חוק הסופרים"?

26.6.2013 / 0:19

חברת הכנסת מ"יש עתיד" השתתפה בדיון של ועדת החינוך בנוגע לחוק הסופרים שאמור להביא לתמורות כלכליות בענף הספרות בארץ. מה שקלדרון שכחה לעשות הוא להצהיר שהיא עצמה סופרת

חברת הכנסת והסופרת רות קלדרון (יש עתיד) השתתפה בשבוע שעבר בדיון על חוק הסופרים, מבלי שהצהירה בוועדת החינוך של הכנסת, כנדרש על פי תקנון האתיקה, כי היא סופרת בעצמה. להצעת החוק, המבקשת בין היתר לקבוע כי ייאסר למכור ספרים במבצע בשנה הראשונה שלאחר פרסומם, עשויות להיות השלכות כלכליות משמעותיות על ענף הספרות בארץ.

עמוד 154 לתקנון האתיקה קובע מפורשות כי אם "היה לחבר כנסת עניין אישי בדיון או בהצבעה בכנסת או בוועדותיה, יודיע על כך, מיד, לוועדת האתיקה וכן ליו"ר הכנסת או ליו"ר הוועדה לפי העניין". עוד קובע התקנון כי לחבר כנסת אסור לקחת חלק בדיון אם לא הודיע על עניין אישי שעלול להיות לו באותו נושא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חוק הסופרים צפוי לחייב את החנויות שלא להעניק עדיפות בתצוגה לספריהן של ההוצאות הגדולות/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות זאת, חברת הכנסת קלדרון, שחתמה בשנת 2000 על חוזה לפרסום ספר באמצעות הוצאת "כתר", ולפני כשלוש שנים חתמה על חוזה נוסף לפרסום ספר במסגרת הוצאת "ידיעות אחרונות", השתתפה בדיון מבלי לתת על כך גילוי נאות.

תחילה מסרה קלדרון לוואלה! חדשות: "הדברים הללו נבדקו מראש, זה יכול להשפיע רק על מי שמנהל מו"מ על ספר. אני סגרתי חוזה על ספר אחד בשנת 2000 בהוצאת "כתר" וחתמתי לפני שלוש שנים חוזה בידיעות אחרונות על ספר שעוד לא יצא. אני שליחת ציבור והאינטרס שלי הוא ענייני ולא כלכלי. נעשה את החוק הכי הוגן".

ח"כ רות קלדרון בכנס רמלה, אפריל 2013. יותם רונן
לא העניקה גילוי נאות. ח"כ קלדרון/יותם רונן

אולם בהמשך, ורק לאחר פנייתנו, חברת הכנסת ביקשה וקיבלה מלשכת היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, חוות דעת הקובעת כי אין מניעה שחברי כנסת שפרסמו בעבר ספרים ישתתפו בדיונים מסוג זה, ובלבד שהצהירו על כך מראש במסגרת גילוי נאות. לאחר חוות הדעת של ינון מסרה קלדרון לוואלה! כי בכוונתה להצהיר על כך בפני הוועדה רשמית היום (רביעי) בבוקר.

בימים אלה מקיימת ועדת החינוך של הכנסת סדרת ישיבות במסגרתן דנים חברי הוועדה בהכנת הצעת חוק הסופרים לקריאה שנייה ושלישית בכנסת. במסגרת החוק נשקלת האפשרות לחייב את חנויות הספרים שלא לתת קדימות בתצוגה בחנות להוצאות הספרים הגדולות, זאת מתוך כוונה להעניק הזדמנות שווה להוצאות הקטנות להגיע אף הן לקהל יעד רחב. אפשרות נוספת שנשקלת במסגרת דיוני הוועדה היא ייקור הספרים באופן שאמור להיטיב עם השכר שיקבלו עליהם הסופרים. יודגש כי עניין זה נמצא במחלוקת.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

עדכון ראשון: 22:19

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully