וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התגלמות הקוטור ובאותו הזמן ההפך המושלם ממנה"

תמר מרקוביץ

15.1.2016 / 9:00

כך הגדיר מעצב העל רף סימונס את דיוויד בואי, ממנו לקח השראה לתצוגת האופנה של דיור. המוזיקאי הענק שהפך לאייקון אופנה נצחי, השפיע על המסלולים החשובים בעולם בזכות תעוזה סופר-מקורית, גיוון בלתי פוסק וערימות של סטייל מהפנט. הנה ההוכחות המהלכות

אתר רשמי

בווידיאו: בואי בקליפ לשיר הכל כך מתבקש "Fashion"

תצוגת אופנה של ג'אן פול גוטייה אביב 2013 בהשראת דיוויד בואי. GettyImages
תצוגת אופנה של ג'אן פול גוטייה אביב 2013 בהשראת דיוויד בואי/GettyImages

רבות נכתב על דיוויד בואי בשבוע האחרון, בין היתר גם על תרומתו האדירה לאופנה. התלבושות שלו היו תיאטרליות, משונות לעתים, וכמעט תמיד קיצוניות. גם אם לבש סתם חולצה משובצת, הוא טרח למשוח את שיערו באופן מגוחך לאחור, או לסדר את שיערו באופן שמזכיר פאה נוכרית כשלבש מקטורן אנגלי משעמם. המראה של בואי תמיד סיפר איזה סיפור, ותמיד משך את הגבולות של המיינסטרים. המדהים הוא שהמיינסטרים קיבל את זה באהבה. בחייו ציווה לנו בואי את הייחודיות, את החשיבה העצמאית, ואיפשר לכל אחד מאיתנו להיות קצת שונה, קצת פחות תבניתי, ולהעז יותר.

רגע אחרי שהתאוששנו מהידיעה העצובה ומההספדים האישיים לאדם שהיה, מצאנו לנכון להתייחס לתופעה האופנתית בשם דייויד בואי. כמו קוקו שאנל או ג'קי קנדי - בואי הוא אייקון אופנה שמספיק לזרוק את שמו כדי לבטא סגנון. העניין עם בואי הוא שמעבר להיותו מודל לחיקוי הוא הפך את הסגנון של עצמו - לז'אנר.

נפרדים מאייקון נצחי

והעיתונים רק רוצים לדעת חולצות של מי אתה לובש

לכתבה המלאה

דיור קוטור, אביב 2015: פאייטים בנוסח 1972 בהשראת "Moonage Daydream"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צעד פחות אופייני לבית האופנה המזוהה עם סגנון אולטרה-נשי-קלאסי/מערכת וואלה!, צילום מסך

"Moonage Daydream", הטרק השלישי מתוך אלבום המופת Ziggy stardust", היווה השראה לרף סימונס, המעצב הראשי של דיור עד לא מזמן. הקולקציה נקראת על שם השיר ודיור לובשת פאייטים בנוסח 1972, צעד פחות אופייני לקולקציית קוטור, ודאי בבית האופנה המזוהה כל כך עם סגנון אולטרה-נשי-קלאסי (אפילו בהנהגתו הקודמת של ג'ון גליאנו השערורייתי ואיש הרוקנ'רול). הבחירה הנועזת הזו של סימונס זיכתה אותו בביקורות חיוביות למדי ואף כונתה "מבריקה", והיתה אחת משורה של החלטות נועזות, ביניהן גם הבחירה המתוקשרת כל כך אצלנו של סופי מצ'טנר בת ה-14 מחולון למוזה ולפנים של המותג. עם זאת, דרכו של סימונס בדיור הסתיימה לאחר שלוש וחצי שנים בלבד באוקטובר האחרון, כך שלא נזכה לראות הספד יצירתי של המעצב אשר הצהיר בעבר כי בואי הוא "התגלמות הקוטור ובאותו הזמן ההפך המושלם ממנה".

מרג'יאלה, אביב קיץ 2016: בואי מתקופת "אלאדין ומנורת הקסמים"

התצוגה של ג'ון גליאנו למיסון מרג'יאלה בשבוע האופנה של פריז, ספטמבר 2015. GettyImages
ג'ון גליאנו מעלה על המסלול זהות מגדרית נזילה/GettyImages

ואם כבר מדברים על ג'ון גליאנו והרוקנ'רול - בתצוגת אביב-קיץ האחרונה של בית האופנה מרג'יאלה הציג גליאנו קולקציה שאמנם לא נקראה על שם בואי ולא הוצגה כהשראה רשמית, אך קשה לפספס את השפעות בואי על המסרים הוויזואלים שהועלו לבמה. הפעם זהו בואי מתקופת "אלאדין ומנורת הקסמים". האלבום מ-1973 בא לידי ביטוי בעיקר בזהות מגדרית נזילה, בעיקר בשילובו של גליאנו גברים דוגמנים על המסלול שהציג בגדי נשים. האיפור והשיער הידקו את המראה ואת ההשראה שגם אם לא ניתן ליוצרם קרדיט רשמי, הם מוכיחים את השפעתו העמוקה על התרבות, האופנה והביוטי.

קלואה, פרה-סתיו 2015: השראה מהתקופה הבוהמיינית של בואי ואשתו הראשונה אנג'לה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שמלה פרחונית עם נגיעות מטאליות ושיער ארוך/מערכת וואלה!, צילום מסך

העיצוב הבוהמייני-נשי המזוהה כל כך עם בית האופנה לקח השראה מהתקופה הבוהמיינית של בואי ואשתו הראשונה אנג'לה, שהיתה גם אחראית על חלק גדול ממלבושיו, ומייחסים לה את הבחירה השערורייתית של עטיפת התקליט "האדם שמכר את העולם" בו צולם בואי בשמלה פרחונית עם נגיעות מטאליות ושיער ארוך. הוויזואליה הקבועה של קלואה, שמורכבת תמיד מזוג דוגמניות, מהדהדת את האימג'ים הזוגיים של דייויד ואנג'לה בימים העליזים (תרתי משמע) שלהם.

ז'אן פול גוטייה, אביב קיץ 2013: דימויים זיגי-סטארדסיים

תצוגת אביב-קיץ 2013 של ז'אן פול גוטייה בהשראת דיוויד בואי. אימג'בנק, אתר רשמי
אם אחד המעצבים הנועזים והקריאטיביים בעולם לא מצא לנכון לעשות את זה אחרת - דיינו/אתר רשמי, אימג'בנק

המעצב ההומוריסטי התייחס ברצינות תהומית למושא ההשראה שלו בקולקצית האביב של 2013, כאשר שלח למסלול את כל הדוגמניות לא רק עם בגדי גוף נוצצים, כתפיים רחבות ודימויים זיגי-סטארדסיים, אלא גם עם פאות בתסרוקת המולט המזוהה של בואי מאותו אלבום. אם אפילו אחד המעצבים הנועזים והקריאטיביים בעולם לא מצא לנכון לעשות את זה אחרת - דיינו. אגב, דווקא הפסקול לאותה התצוגה היה מתקופה אחרת של בואי - "fashion", משנת 1980, היה שיר הנושא של הקולקציה.

מיו-מיו, סתיו 2012: חליפה ואיפור השאובים מ-"life on mars"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ללא אבנים, פלסטיק או פאייטים/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם מיוצ'ה פראדה הושפעה מדייויד בואי, ועשתה זאת באופן האופייני לה, ללא אבנים, פלסטיק או פאייטים, ואפילו בלי כתפיים רחבות של חייזר. ובכל זאת, חליפת המשי הצבעונית שעמדה במרכז הקולקציה, בהדפסים שונים או בגרסאות חלקות ובצבעוניות עזה שאובה באופן ישיר מ-"life on mars" של בואי מ-1971. האיפור בקמפיין סתיו 2012 הוא הומאז' מושלם לכוכב, והקולקציה כולה זכתה לביקורות מהללות והצלחה מסחרית בולטת.

בלמיין, סתיו 2011: נצנוץ חייזרי

תצוגת סתיו 2011 של דריס ואן נוטן בהשראת דיוויד בואי. GettyImages
אוברול זיגי סטארדסי/GettyImages

בית האופנה המזוהה יותר מכל עם קיטש רוקנ'רול-פופ נשען כנראה בכל קולקציה אפשרית שלו על המורשת של דיוויד בואי, אבל בסתיו 2011 הקולקציה כולה הוקדשה לזיגי סטארדס, במיוחד אותו אוברול נוצץ וחייזרי עתיר המחשוף.

דריס ואן נוטן, סתיו חורף 2011: אליטיזם אינטלקטואלי בהשראת "Heroes"

תצוגת סתיו 2011 של דריס ואן נוטן בהשראת דיוויד בואי. GettyImages
בואי מסר את הטרק לסימפול מיוחד שליווה את התצוגה עצמה/GettyImages

לא רק בואי של הסבנטיז, ולא רק בקרב המעצבים מז'אנר הרוק-סטאר. גם דריס ואן נוטן, אחד המעצבים האליטיסטיים-אינטלקטואליים במפת האופנה היום, שאב השראה ברורה מבואי. האלבום "Heroes מ-1977, שהוקדש לברלין המחולקת ונשא מרכאות במקור, היה ההשראה של ואן נוטן לקולקצית סתיו 2011. "לא גיבורים, רומנטיקנים", אמר אז המעצב האקטיביסט בראיון למגזין ווג כשנשאל על היצירה שהיוותה השראה לקולקציה עצמה. בואי מצידו לא רק תמך בקולקציה בגלוי אלא אף מסר את הטרק לסימפול מיוחד שליווה את התצוגה עצמה.

גוצ'י, סתיו 2006: הנצחת הדמות הנערית-בוהמיינית-רוקיסטית

תצוגת גוצ'י לסתיו 2006 שהושפעה מדיוויד בואי. יח"צ חו"ל,
שימוש המאפייני הסבנטיז של בואי ללא טבילה באנדרוגניות/יח"צ חו"ל

חליפה נשית לבנה בגזרת מכנסי פדלפון, וטוטאל לוק מקטיפה. המעצבת פרידה ג'יאניני, שהיתה אחראית לקולקציית הסתיו של 2006 של בית האופנה גוצ'י, לא הסתירה את מקור ההשראה שלה - דייוויד בואי של שנות השבעים. הסגנון הזוהר והסקסי של גוצ'י לקח את המאפיינים האלו אך לא טבל אותם באנדרוגניות, אלא הנציח את הדמות הנערית-בוהמיינית-רוקיסטית המבוססת על נתונים פיזיים של גבר רזה וארוך וגישה של רוקסטאר, מבלי "להסתכן" בדימוי יצירתי או עמוק שלא בהכרח יתקבל באהבה על ידי הלקוחות המושבעות של המותג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully