וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני אמיתית - לא רוח רפאים": אחת הנשים מפרשת איבגי עונה על כל השאלות

"אני מחויבת לעשות את הדבר הנכון למען העולם שבו חיים ילדיי". אישה שעדותה התפרסמה בתחקיר וואלה! NEWS מתייחסת במכתב פתוח לביקורת שהוטחה במתלוננות, לסיבה שבגללה לא פנתה למשטרה ולנורמות שבין נשים וגברים בישראל. ויש לה גם בקשה מאיבגי

עריכה: ניר חן

אני היא "אות" כל שהיא, אחת מהמוטרדות האלמונית בפרשה התורנית. הרבה שאלות והאשמות עולות בקשר לעדויות שלנו על הטרדות ותקיפות מיניות מצד משה איבגי ואנסה להתייחס אליהן. ההאשמה העיקרית היא שאנו קבוצה של נכון להיום יותר מעשר נשים שקרניות שאינן מכירות האחת את השנייה, שהתקבצו בעקבות קונספירציה של הימין על מנת להרוס את חייו של איבגי (אף שרוב התעשייה ידועה בנטייה דווקא שמאלה). וגם, שאנחנו פרוצות שדווקא נהנות מההטרדות של איבגי או שניסינו בעצם לסחוט ממנו הטבות כגון, להיות נערות מים, עוזרות הלבשה, מאפרות, מנהלות הפקה, או שחקנית בהפקות. אף שכשקרה מה שקרה איתו, כבר עבדנו בתחום. או שאולי בעצם אנחנו רק רוצות לנקום בו. אפילו לא הבנתי על מה. ושאלת השאלות שמופנית כלפינו בטוקבקים פוגעניים היא - למה עכשיו? ולמה לא פנינו למשטרה?

אז אענה רק בשמי בעיקר כי אין לי מושג מי הן נ', י', ג', ד', ר,' ו' ל',ש', א' וכל השאר.

האם יכול להיות שכולנו משקרות?

לדעתי רוב המתלוננות יהיו מוכנות לעבור פוליגרף אם יתבקשו. השאלה שעומדת פה על הפרק היא האם מר איבגי עצמו יהיה מוכן לעבור בדיקה שכזו

נכון, קשה לקבל שפנים מוכרות וחביבות כשל איבגי עשו דברים כאלה לא נעימים. זה כמעט כמו לקבל את זה שיש לך דוד חביב, אהוב ומוכר שביום בהיר אחד מוכרז כסוטה. זה מעורר התנגדות בכל הגוף, זה כמו עולם חלופי, סוג של שוק, גם עבורי זה היה שוק.

ובימים אלו הסכמתי לצאת קדימה וזה לא קל לספר על הפגיעה, גם כאנונימית, האמינו לי. לא נעים להיקרא "שקרנית" וגם לא "שרמוטה", גם אם בצד השני של המקלדת יושב זב חוטם בן 13.

כל העובדות מול העיניים שלכם. אנחנו הנשים המתלוננות - אמיתיות. אנחנו לא "רוחות רפאים". כשאיבגי טוען שהוא לא יודע מי אנחנו, זה עוד יותר מעורר תמיהה. בכמה נשים כבר פגעת אם מתוך יותר מעשר שכבר העזו לצאת, אין לך שמץ של מושג במי מדובר?

משה איבגי בכנס האומנים, יוני 2015. מגד גוזני
כל העובדות מול העיניים שלכם./מגד גוזני

מערכת וואלה! NEWS בדקה את אמינותי ואף שלחה אותי לבדיקת פוליגרף, אותה עברתי בהצלחה. אני משערת שעבור רוב הציבור, בחורה מתחום התרבות שעוברת בהצלחה מלאה מכונת אמת היא אכן דוברת אמת. על אחת כמה וכמה אם אישה נוספת שעברה גם היא פוליגרף בהצלחה מלאה, מספרת את אותו הסיפור, כמעט מילה במילה. לדעתי רוב המתלוננות יהיו מוכנות לעבור פוליגרף אם יתבקשו. השאלה שעומדת פה על הפרק היא אם מר איבגי עצמו יהיה מוכן לעבור בדיקה שכזו.

האם זו קונספירציה של הימין?

אני אישית מהשמאל. אבל לענייננו, השאלה פשוט לא רלוונטית. הדבר היחיד שיש להתייחס אליו הוא האם משה איבגי, מוביל התרבות, פגע בנשים, תקף והשפיל אותן.

האם אנחנו בעצם רצינו את זה בסתר לבנו?

הייתי צוחקת בקול גדול לולא נותר בי זיכרון של אירוע דוחה במיוחד. נשים בצד את העובדה שאיני מוצאת אותו מושך. מעולם לא רציתי שום אינטראקציה מינית משום סוג שהוא עם מר איבגי, והוא ידע זאת היטב. הוא נענה עשרות פעמים בשלילה כששאל אם אני מעוניינת להיכנס איתו למיטה.כשהוא השתמש בפועל בשורש ז.י.נ. . וגם סילקתי את ידיו מהחזה שלי פעם אחר פעם (גם מול אנשים). אבל גם אילו הייתי אישה מהסוג המניפולטיבי, שמתגברת בכוח על ענייני טעם ובוחרת להתעסק עם איבגי לקידום הקריירה - ובכן הקריירה שלי, אישית, הייתה מסודרת כשתקף אותי. איבגי לא היה יכול לעזור לי בכלום. עם כל הכבוד לאיבגי, והיה פעם כבוד, הוא לא ממש יכול לקדם, אבל הוא כן, בהחלט יכול לחסום אותך בתחום.

האם קמנו על איבגי כדי לנקום או להרוס את חייו?

אני מנסה לא לחשוב על ילדיו, כי גם לי יש ילדים ואני צריכה להגן עליהם מאנשים כמוהו

לפחות לגביי, לגמרי לא, ואני אפילו מרגישה רע כשאני חושבת על אשתו. ורע מאוד כשאני חושבת על ילדיו. אני מנסה פשוט לא לחשוב עליהם, כי גם לי יש ילדים ואני צריכה להגן עליהם מאנשים כמוהו. לצערנו אנו חיים בתקופה שהטרדה ותקיפה מינית היא עדיין בגדר נורמה, אני מרגישה מחויבת לעשות את הדבר הנכון בשביל ילדי, מה שלא הצלחתי לעשות כל כך טוב לצערי בשביל עצמי. גם אם זה נעשה קצת מאוחר זה הדבר היחיד הנכון לעשות.

אין בי נקמה, עברו שנים, ומבחינת הכעס, הקלישאה במקרה שלי נכונה, הזמן עשה את שלו, לא נותר בי שום רגש כלפיו. טוב נו, כן עדיין קצת מרגיז אותי לשמוע אותו מרצה על מוסר ומידות. אני אף מוצאת עצמי נבוכה בשבילו כשאני רואה חלק מהחיקויים עליו. בזמנו, כן, היה בי הרבה כעס ואכזבה.

דאנה איבגי, משה איבגי. ניר פקין
מרגישה רע כשחושבת על אשתו וילדיו. איבגי ובתו דאנה/ניר פקין
הגלגל מסתובב. אתה מוצא את עצמך מר איבגי, עומד היום מול נשים רבות. גורם מאסיבי ומאיים שעלול למחוץ לך קריירה ואין ביכולתך להתמודד איתו. גם לי זה הרגיש ככה. אלא שבמקרה שלך נעשה איזשהו צדק פואטי

אבל עם כל זה, נא לא להתבלבל, אין לי אמפתיה כלפי אנשים מסוגו. כשהתקשרו אלי ותחקרו אותי לגבי המקרה שלי עם איבגי, היה או לא היה, לא עלה על דעתי אפילו לשנייה לגונן עליו, להגן או להסתיר את הסיפור על מנת שהוא לא ייפגע. עם כל החששות שהיו לי, וישנם הרבה - התעשייה קטנה ודי ברור שאיבגי ייצא מזה נקי ואולי אני דווקא זו שאוכל אותה - הסיפור הזה נשפך ממני כמעיין. הבנתי מיד שבכך שאני מוציאה את הסיפור הזה לאור, אולי אצליח לשנות במעט את סדר היום, את מאזן הכוחות של נפגעים מול פוגעים.

איבגי מבחינתי כיום הוא אובייקט, בדיוק כמו שאני הייתי אובייקט עבורו. איבגי הוא מבחינתי היום כל אדם באשר הוא שמנצל את כוחו על מנת לכפות את עצמו מינית על חלשים ממנו, לגרום להם להרגיש מותרים למגע, כלים ריקים ומזוהמים לשנים ארוכות.

אוסיף שבמקרה שלי ושל שתי נשים נוספות לפחות שהעידו על כך, מיד אחרי שכפה את עצמו עלי ולא בא על סיפוקו, פוטרתי. כן, מודה, הושפלתי עד עפר כשפוטרתי כביכול ללא סיבה. זה כמובן לא הוסיף לרזומה שלי ונשארתי מובטלת לתקופה ללא פרנסה שהייתה אז מובטחת לי לטווח ארוך.

משה איבגי. ראובן קסטרו
איבגי היום הוא אובייקט בשבילי, כמו שאני הייתי בשבילו./ראובן קסטרו

אני רוצה להדגיש שעבור נשים מסוימות, פיטורין מהסוג הזה אף עלולים לסיים קריירה. כן, מאפרת, מלבישה, אשת ארט, עורכת, צלמת, שחקנית או מפיקה שאיבגי לא רוצה לעבוד איתה יותר, סיכוי גדול שתמצא עצמה מהר מאוד מחוץ לתחום ולא משנה כמה למדה, מהם כישוריה וכמה היא צריכה את הפרנסה. אם היא עקשנית, היא אולי תמשיך לעבוד בהפקות שוליות, הרי ידו של איבגי בכל הפקה גדולה שמחשיבה את עצמה, כך זה היה בכל אופן לפני כמה שנים.

הגלגל מסתובב. אתה מוצא את עצמך מר איבגי, עומד היום מול נשים רבות. גורם מאסיבי ומאיים שעלול למחוץ לך קריירה ואין ביכולתך להתמודד איתו. גם לי זה הרגיש ככה. אלא שבמקרה שלך נעשה איזשהו צדק פואטי.

למה עכשיו ולא כשזה קרה?

מתחשק לי לענות שאינני חייבת דין וחשבון לאף אחד על התזמון בו אני פותחת פצעים ישנים ולא נעימים, שכוללים פלישה לגופי ופיטורים משפילים. חשופה להערות וטוקבקים דוחים, של אנשים שלא מסוגלים לשים עצמם בנעלי אחרים, או אחרות. כל מטקבק היה מזמר זמירות שונות לגמרי לו מר איבגי היה שולח ידיים לאיברים המוצנעים שלו , לשון לפיו, או חלילה אל פיהן של היקרות לו מכל.

אבל למעשה, הסיבה האמיתית והעצובה שבגללה לא פתחתי את זה אז, לפני יותר מעשר שנים, היא, שכמו כל אישה ממוצעת עברתי הטרדות מיניות על בסיס חודשי. ואני לא מדברת על בוס שמחמיא על תספורת וגם לא על קולגה שזורק מבט לכיוון החזה. תמיד עברתי לסדר היום, מכווצת יותר, מוקטנת, מושפלת וזועמת. כשקרה מה שקרה אז עם איבגי, לא ידעתי לקרוא לילד בשמו, לא ידעתי שמדובר בהטרדה, בטח שלא בתקיפה. גם כאן, פשוט המשכתי הלאה. עם עוד תזכורת רועמת לחזור למקומי הטבעי בהיררכיה הישראלית. היום אני כבר מגיבה לגמרי לגמרי אחרת ומקפלת לארבע את מי שמנסה לקפל אותי.

משטרת ישראל ומערכת המשפט בישראל צריכות לעשות איזה בדק בית, איך הגיע המצב לזה שעשרות נשים מעדיפות לסמוך על עיתונאים ולא על הגופים שאמורים להגן עליהן

גברים יקרים, אני לא מתכוונת לכווץ אתכם ולהכניס אתכם לחוסר ביטחון שכל פנייה לעבר אישה יכול להיתפס על ידינו נשים כהטרדה. אל תקלו עם עצמכם, אתם יודעים היטב מתי אתם חוצים את הגבול. ומי שלא, שילך ויבדוק את עצמו.

אגב, גם בעולם הבמה והקולנוע הגבולות מאוד מאוד ברורים ושלא יספרו לכם סיפורים אחרים. מעלליו של איבגי ידועים לאורך שנים. הוא ידוע בתחום כאיש מטריד מאוד. מאפרת לא הולכת לאפר את איבגי לבדה, היא תמיד תלך עם עוד מאפרת, מלבישה הולכת תמיד עם עוזרת ההלבשה. זה דבר ידוע, שבחורה לא תעז ללכת לחדרו של איבגי לבדה.

ולשאלת השאלות, למה אנחנו לא הולכות למשטרה

נעזוב לרגע את זה שהמקרה שלי כבר התיישן מבחינה משפטית. התשובה האותנטית ביותר היא – שלא השתבשה עלי דעתי. למה שאדם שפוי ילך ויעשה פעולה שהדבר היחיד שתביא לו היא פגיעה בו עצמו - ובעוצמה גדולה. הלוא תלונה במשטרה תפגע רק בי ובסופו של דבר לא תפגע בפוגע עצמו. כמו שלמדנו ממקרים קודמים, כל מתלוננת אמיצה שהלכה למשטרה, החיים שלה רק התדרדרו מדחי אל דחי. כמה שזה אבסורדי, מי שהולכת היום למשטרה יוצאת הנפגעת הגדולה בסיפור הזה.

החיים של הנשים שהתלוננו במשטרה קורסים ומרוסקים למשך שנים ומנגד אנסים סדרתיים יוצאים בעבודות שירות של חצי שנה, עם פגיעה - מי ישמע - בשמם הטוב. איזה שם טוב בדיוק? פדופילים חוזרים תוך כמה חודשים לרחובות ללא תרופות וללא פיקוח, אז בחיאת, מה כבר יעשו לכוכב הכי גדול בישראל שלפי הטענות שלי ושל אחרות כמותי, "רק" תקף מילולית, דחף ידיים ולשון וחיכך אברים על כתפי נשים מבוהלות. אולי, רק אולי, משטרת ישראל ומערכת המשפט בישראל צריכות לעשות איזה בדק בית, איך הגיע המצב לזה שעשרות נשים מעדיפות לסמוך על עיתונאים ולא על הגופים שאמורים להגן עליהן.

לסיכום, תקראו מכתב זה שנכתב מדם ליבי. אני שמאלנית, מעולם לא חשקתי באיבגי, לא בשום הטבה שהוא יכול להביא איתו, עברתי פוליגרף ואיבגי לא. וגם לא נראה שהוא בדרך לשם. אני בסך הכל רוצה לעשות את המקום הזה יותר טוב, גם עבור הילדים שלנו. אין לי מאום להרוויח מכל הסאגה הזאת, חוץ מנאצות וקללות מאנשים שמעדיפים לעבור את החיים בעצימת עיניים נעימה עם זפזופ מדי פעם לחיים האמיתיים.

אני מנצלת במה זו כדי לקרוא לכן אחיותי, אלו שהותקפו או הוטרדו על ידי דמות בכירה זו או אחרת, לצאת ולהשמיע גם את קולכן. אל תשאירו אותנו, קומץ האנונימיות שכן יצאו החוצה (וגם אישה אמיצה מאוד גלויה אחת) לבדנו במערכה.
ואם אפשר, גם פנייה אישית ממני - רוח הרפאים שבזמנו הייתה מאוד מוחשית עבורך, מר איבגי: אולי תצא בן אדם הומאני באמת ובאופן אותנטי תודה ותתנצל ותפסיק להמשיך ולהשפיל אותנו? אתה המום מההאשמות? בטח המום, היית בטוח שתוכל להמשיך עם זה לתמיד ואף אחת לא תעז לצאת עם זה החוצה. אני בטוחה שמעריצך יסלחו לך הרבה יותר מהר אם תודה שיש לך בעיה, כי ברור שיש פה בעיה. למה שלא תתנצל מכל הלב? להגיד שאתה מכבד אנשים, שמעולם לא פגעת באיש , שאתה ישן עם מצפון נקי ושאתה מתנצל אם מישהי במקרה מרגישה פגועה, זו מבחינתי לא התנצלות מכל הלב.

seperator

עורך הדין של איבגי: "הוא עובר ימים קשים מאוד"

מעורך הדין של משה איבגי, ציון אמיר, נמסר: "מרשי עובר ימים קשים מאוד. גם הוא וגם אני סבורים שמדובר בסוגיות הרות גורל שראוי להן להתברר על ידי גורמים מוסמכים. במידה ומרשי ידרש שם להגיש את גרסתו המלאה הוא ישתף פעולה באופן מלא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully