וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדלשטיין בדיון בכנסת על רצח העם הארמני: "אסור לנו להתעלם"

6.7.2016 / 0:00

יו"ר הכנסת אמר בדיון מתוח על רקע הסכם הפיוס עם טורקיה כי "אסור לנו להתכחש לרצח העם הנורא הזה". מדי שנה מעוררת הדרישה להכיר רשמית ברצח 1.5 מיליון הארמנים על ידי הטורקים במלחמת העולם הראשונה מתיחויות והתנגדויות במשרד החוץ

דיון סוער בוועדת החוקה על חוק ההשעיה: "דיקטטורה, רוצים להעיף את הערבים מהכנסת". גדעון צנטנר
"לא להישאר אדישים". יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין/גדעון צנטנר

על רקע הסכם הפיוס עם טורקיה שנחתם בשבוע שעבר, הכנסת קיימה אתמול (שלישי) דיון מתוח בשאלת הכרת מדינת ישראל ברצח העם הארמני. יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, קרא בדיון "לא להישאר אדישים" לסבל שחוו הארמנים במהלך מלחמת העולם הראשונה, וחזר על הצהרתו מהשנה שעברה, לפיה, "אסור לנו להתעלם, לגמד או להתכחש לרצח עם נוראי כזה. עלינו לנתק בין אינטרסים עכשוויים , בני הזמן והמקום הזה, לבין העבר הקשה, שפרק אפל זה הוא חלק ממנו". בסיום הדיון החליטה הכנסת ברוב של 24 קולות להמשיך את הדיון בנושא בוועדת החינוך של הכנסת.

מדי שנה מעוררת הדרישה להכיר רשמית ברצח 1.5 מיליון הארמנים על ידי הטורקים במלחמת העולם הראשונה מתיחויות והתנגדויות במשרד החוץ. המשרד מתנגד באופן מסורתי להכרה רשמית בטרגדיה כרצח עם מסיבות גיאופוליטיות הנוגעות ליחסים עם טורקיה ואזרבייג'אן. בחודש שעבר אישר הפרלמנט הגרמני הכרה בהרג הארמנים על ידי הטורקים במלחמת העולם הראשונה - מהלך שגרר מחאה חריפה מצדו של נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן. על רקע הסכם הפיוס עם טורקיה, אמרה יו"ר מרצ זהבה גלאון, שיזמה את הדיון במליאה, "הבקשה הזו נהייתה קשה במיוחד", אך למרות הרגישות הדיפלומטית, גלאון קראה לקדם את המהלך.

עוד בוואלה! NEWS:
ארה"ב על הבנייה במעלה אדומים ובירושלים: "תהליך כיבוש שיטתי"
בזמן שנתניהו באפריקה: בכירי הליכוד יתכנסו לדון ביחסים עם הרשות
נתניהו ונשיא קניה נפגשו: "נפעל לצירוף ישראל כמשקיפה באיחוד האפריקני"

קיר זיכרון בבירת ארמניה, ירוואן, לזכר הרוגי שואת הארמנים. AP
קיר זיכרון לזכר קורבנן השואה הארמנית בירוואן, בירת ארמניה/AP

"הנחנו להכרה ברצח-עם להפוך לצעצוע שאפשר לנפנף בו כשהיחסים עם טורקיה במשבר, ואז לגנוז כדי לא לפגוע בכבודו של ארדואן", אמרה גלאון והוסיפה כי "בניהם ונכדיהם של ניצולים צריכים לדעת איך נראה ונבנה רצח עם, איך מצטברות הטרגדיות זו לזו לזוועה ענקית ומתגלגלת. אבל כאן, בכנסת ישראל, הפרלמנט הנבחר של מדינה שזכרון שואת היהודים עדיין פועם בה, וש'יזכור' משמש בה ציווי מוסרי - לא שמעו על זה".

במהלך הדיון צוטטו דברים של אלי ויזל, ניצול השואה וחתן פרס נובל, שהלך לעולמו בסוף השבוע שעבר, ובשנת 2007 קרא לעולם להכיר בטרגדיה הארמנית. אדלשטיין ציטט מנאום של ויזל בבית הלבן, בו אמר כי "האדישות לסבל מפשיטה מעל האדם את אנושיותו". בדומה, ציטט ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) את ויזל שאמר כי "אני מרגיש שאם המונח 'רצח עם' (ג'נוסייד) היה קיים בימים ההם, אז מה שקרה בארמניה היה נקרא רצח עם. כולם מסכימים שהיה שם רצח המוני, אבל המונח הגיע בשלב מאוחר יותר. אני מאמין שהארמנים הם קורבן, וכיהודי, עלי להיות בצד שלהם".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
טקס זיכרון לרצח העם הארמני, ירבאן, ארמניה, 24 באפריל 2016. AP
טקס זיכרון לרצח העם הארמני, ירבאן, ארמניה, אפריל השנה/AP

שי, שייצג עם ח"כ ענת ברקו (ליכוד) את הכנסת בדיון במלאת 100 שנה לאירועים, אמר כי השתתפותו בשם כנסת ישראל, "היא צעד גדול וחשוב קדימה". לדברי שי, "מדינת ישראל, ביתו של העם היהודי, שבעים שנה אחרי השואה שלנו, יכולה לומר, אכן היה רצח עם בארמניה". שי קרא לפיוס בין טורקיה וארמניה ואמר כי "הגיעה העת לסיים את סכסוך הדמים לתמיד".

השר צחי הנגבי, שהשיב לדברים מטעם הממשלה, אמר כי "הממשלה מייחסת חשיבות עליונה ליחסים הידידותיים עם ארמניה, ובשנים האחרונות מתקיים שיתוף פעולה חזק מן העבר". הנגבי קרא לקיים "דיון פתוח, המבוסס על עובדות, על ידי חוקרים ואקדמאים שאינם מונעים בידי אינטרסים", לפני הכרה מלאה ברצח העם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully