וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה מזמינים ערבים לתקשורת? כדי לדבר על טרור, פשיעה ואלימות

5.2.2018 / 14:17

בחינה של נושאי הסיקור סביבם הופיעו הדוברים הערבים בשנה האחרונה, מלמדת כי שלושת הנושאים המרכזיים ביותר, המהווים יחדיו 48% מכלל נושאי הסיקור, עוסקים כולם בהיבטים שליליים באופיים. וגם, באיזה תכניות תראו הכי הרבה ערבים ואיפה לא תראו בכלל?

אחמד טיבי בפגוש את העיתונות. צילום מסך
עלייה של 12% בשיעור המרואיינים. ח"כ אחמד טיבי/צילום מסך

בחינה של נושאי הסיקור סביבם הופיעו הדוברים הערבים בשנה האחרונה, מלמדת כי שלושת הנושאים המרכזיים ביותר, המהווים יחדיו 48% מכלל נושאי הסיקור, עוסקים כולם בהיבטים שליליים באופיים - בטחוני וטרור, אלימות ופשיעה ונושא הסכסוך. מנגד, אין נושא אזרחי אחד שהצליח לתפוס מעבר ל-10% מנתח הסיקור הכולל. הנושא האזרחי הבולט ביותר היה בתחום התרבות, אומנות, בידור וספורט, אך גם כאן הייתה השפעה מסוימת של שיח הסכסוך הביטחוני סביב המאבק של משרד התרבות מול תיאטרון אלמידאן ואמנים ערבים שונים. כך עולה מסיכום מדד הייצוג של שנת 2017 שבחן את היקף הסיקור והראיונות של הערבים בטלוויזיה וברדיו במהלך השנה ובדק את התפלגות הנושאים עליהם דיברו עם המרואיינים הערבים ואיזה סוג של מרואיינים בחרו להזמין. את המחקר ערכה יפעת מחקרי מדיה עבור עמותת סיכוי והעין השביעית.

בפילוח השיח למספר מצומצם של נושאי אב - על פי חלוקה לשיח בעל אופי ביטחוני מול אזרחי - עולה כי השיח הביטחוני הוא המוביל עם 51% מנתח הדוברים הערביים שהופיעו בשנה האחרונה, ואילו השיח האזרחי עם 38% בלבד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
2017: תמהיל נושאי הסיקור במסגרתם הופיעו דוברים ערבים/מערכת וואלה!, צילום מסך

"החדשות" - ירידה אפילו בהשוואה ללפני פיצול ערוץ 2

גם ערוץ 10 מתאפיין בנתח שיח גדול יחסית לנושא האזרחי בפריים טיים. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא שילוב כתבות מגזין במהדורות החדשות המרכזיות העוסקות בחברה הערבית

כמו כן, במבט על נושאי הסיקור לפי רצועות שידור, מתגלה הבדל ניכר בתמהיל השיח לאורך היום, כאשר נושאים הקשורים לשיח אזרחי בולטים יותר בשעות הבוקר והולכים ומצטמצמים לקראת הפריים טיים. במקביל, חלה לאורך היום עלייה בשיח הביטחוני כאשר בפריים טיים נושאים אלה מגיעים לשיא על חשבון השיח האזרחי. מגמה זו ממשיכה גם לרצועות הלילה.

ממבט עומק על רצועת שידור הפריים-טיים בלבד (20:00-22:00), ניתן ללמוד על הבדל משמעותי בין הערוצים השונים בנוגע לנושאי הסיקור האזרחיים מול הביטחוניים, כאשר הסיקור הנמוך ביותר של הנושא האזרחי ברצועת הפריים טיים הוא ב"חברת החדשות" שלאחר הפיצול ואילו הגבוה ביותר הוא בערוץ 1. למעשה ערוץ 1 הוא כלי התקשורת היחיד שבו הנושא האזרחי עלה בדומיננטיות שלו על הנושא הביטחוני השנה.

גם ערוץ 10 מתאפיין בנתח שיח גדול יחסית לנושא האזרחי בפריים טיים. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא שילוב כתבות מגזין במהדורות החדשות המרכזיות העוסקות בחברה הערבית, אם דרך כתבות רוחב כדוגמת סדרת הכתבות על נושא תרבות הצעירים בחברה הערבית (חן ליברמן) או דרך המגזין "קרוב לבית" המתמקד בעיקר בנושאים אזרחיים (לדוגמה מהדורות החדשות ששודרו מעכו ונצרת).

יחד עם זאת, יש לזכור שרוב הצופים צורכים את שידורי "חברת החדשות" המשדרת כיום בפריים טיים בשני ערוצים במקביל (קשת 12 וקשת 13). בשידורים אלה הנושא האזרחי מהווה נכון להיום 16% בלבד, הנתון הנמוך ביותר בזמן פריים טיים מבין הערוצים השונים. מדובר באחוז נמוך אפילו בהשוואה לשידורי "חברת החדשות" לפני פיצול ערוץ 2. ממצא זה מעיד כנראה על הצורך של "חברת החדשות" להשאיר אצלם את הצופים לאחר הפיצול על חשבון הפחתה בסיקור נושאים אזרחיים. במידה ומגמה זו תימשך, עשויה להיות לכך השפעה דרמטית על האופן שבו מוצגים דוברים ערבים בזמן צפיית שיא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
2017: אחוז הייצוג של סדר יום אזרחי - לפי תכנית/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לונדון את קירשנבאום" ו"סדר יום" מככבות

בראש הדירוג ניצבות 3 תוכניות בפער עצום מכל היתר – "חדשות השבת" ו"יומן" של ערוץ 1 ו"לונדון את קירשנבאום" בערוץ 10. ברדיו ניצבת התכנית "סדר יום"

שקלול של נתח הסיקור האזרחי של התכניות במדד העומק מול אחוז הייצוג הכללי שלהם מלמד על אחוז הייצוג האמיתי של נושאים אזרחיים לפי תכנית. במבט על הטבלה ניתן לראות כי בראש הדירוג ניצבות 3 תוכניות בפער עצום מכל היתר - "חדשות השבת" ו"יומן" של ערוץ 1 ו"לונדון את קירשנבאום" בערוץ 10. ברדיו ניצבת התכנית "סדר יום" בראש הדירוג של ייצוג סדר יום אזרחי.

בנוסף, ניתן לראות כי נתח סיקור אזרחי גדול אינו ערובה לייצוג אזרחי של דוברים ערבים. כך לדוגמה תכניות כמו "המגזין" , "שש כלכלי", "תכנית חסכון" ו"חשבון יומי" התאפיינו בנתח סיקור אזרחי גדול (50% ומעלה) - כלומר כאשר נתנו במה לדובר ערבי, ברוב המקרים היה זה סביב נושאים אזרחיים. אך מכיוון שהייצוג הכללי של תכניות אלה נמוך מאוד (המחושב לפי כמות הדוברים הערבים ביחס לכלל הדוברים בתכנית) - הרי שהייצוג הכולל של דוברים ערבים סביב נושאים אזרחיים אף הוא נמוך מאוד. דווקא לתכניות כאלה הייתה יכולה להיות תרומה חשובה לאיזון התמהיל בין סדר היום האזרחי לביטחוני בייצוג דוברים ערבים.

וידאו ממונולוג הפתיחה של ירון לונדון מלונדון וקירשנבאום. צילום מסך
בפער עצום מהשאר. ירון לונדון/צילום מסך

עלייה בייצוג מומחים בקרב רוב כלי התקשורת

השוואה בין כלי התקשורת מלמדת על כך שרשת ב', ערוץ 10, כאן ב' וגל"צ הצליחו להציג בשנה האחרונה אחוז מומחיות גבוה מהממוצע, ואילו יתר כלי התקשורת הציגו אחוז נמוך ממנו

במהלך שנת 2017 חלה עלייה של 181 מומחים בהשוואה לשנת 2016 ומספרם עמד על 889 מתוך 4,616 דוברים ערבים שהופיעו במדיה המשודרת, כלומר אחוז המומחיות גדל ל-19.3% בהשוואה ל-17.7% בשנת 2016. גם בנטרול ההשפעה של הערוצים המפוצלים קשת 12 ורשת 13 (שלא פעלו בשנה הקודמת) מדובר עדיין בעלייה של 157 מומחים בהשוואה לשנה קודמת ונרשם אחוז מומחיות גבוה יותר העומד על 19.1% מסה"כ הדוברים הערבים.

השוואה בין כלי התקשורת מלמדת על כך שרשת ב', ערוץ 10, כאן ב' וגל"צ הצליחו להציג בשנה האחרונה אחוז מומחיות גבוה מהממוצע, ואילו יתר כלי התקשורת הציגו אחוז נמוך ממנו. אחוז המומחיות הנמוך ביותר נרשם ב"חברת החדשות", רק 10% מהדוברים הערבים שהופיעו במסגרת שידוריה הופיעו על תקן מומחים (יש לציין כי מדובר על חודשיים בלבד בסוף שנת 2017).

בהשוואה לשנה הקודמת ניתן לראות עלייה בייצוג מומחים בקרב רוב כלי התקשורת, למעט כאן 11 שאחוז המומחים בשידוריו דווקא ירד ב-2 אחוזים. זאת גם הסיבה שהוא ממוקם השנה במקום האחד לפני אחרון מבחינת ייצוג מומחים ערבים, עם 12% בלבד.

מבט על נושאי הסיקור בהם הופיעו מומחים ערבים מלמד על הבדל משמעותי בין תמהיל הנושאים הכללי שבמסגרתו הופיעו דוברים ערבים בשנת 2017, לבין תמהיל הנושאים שבו הופיעו מומחים ערבים בשנת 2017.

בשלושת הנושאים הבולטים ביותר במסגרתם הופיעו דוברים ערבים בשנה האחרונה - בטחוני וטרור, אלימות ופשיעה ונושא הסכסוך - אחוז הופעת המומחים הערבים הינו נמוך באופן מובהק. גם בנושא הפוליטי המדורג רביעי מבחינת בולטות הנושאים - אחוז המומחים הערבים הוא נמוך מאוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully