וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך הנכונה לקרוא את חשבון החשמל - ולחסוך הוצאות מיותרות

15.4.2018 / 9:00

מה זה מונה, סוג תעריף, סוג קריאה והתפלגות צריכה; מה קורה אם לא משלמים את החשבון בזמן ועל מה בעיקר מתלוננים? המועצה לצרכנות ערכה מדריך מקיף לצרכן החשמל הישראלי

עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: דיווח מהבורסה בת"א למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS)

הוצאות על צריכת שירותים כמו חשמל, גז וארנונה, הן חלק בלתי נפרד מהחיים - אבל אפשר ורצוי למנוע הוצאות מיותרות. במועצה לצרכנות קראו את האותיות הקטנות של חשבונות החשמל כדי לסייע לצרכנים להימנע מטעויות שנובעות מצריכה לא מושכלת או מטעויות, ובעיקר מטעויות של בעלי עסקים.

בשורה התחתונה, חשבונות ברורים מאפשרים להבין את המידע שבהם. על פי נתוני המועצה, בכל מה שקשור לחשבון החשמל הדו-חודשי, הצרכן הישראלי מתלונן בעיקר על דרישת תשלום גבוהה בטענה כי שעון החשמל לא היה תקין בשנים האחרונות.

תלונות נוספות נוגעות לדרישת תשלום גבוהה בטענה שעד כה שולם תשלום בגין הערכה בלבד; אי תיקון שעון חשמל לא תקין; וכן דרישת תשלום אף על פי שבעל החשבון עבר דירה, הודיע על כך וביצע גמר תשלום עבור החשמל.

עוד מתלוננים הצרכנים בפני המועצה בגין דרישת תשלום מהבעלים בגין תקופה שהנכס היה מושכר; דרישת תשלום משוכר שסיים את תקופת השכירות גם שנים אחרי תום השכירות; הודעה מאוחרת על ניתוק חשמל; קלקול מוצרי חשמל בעקבות נפילת מתח; ואי מענה לפניות צרכנים.

על מה מתלוננים הצרכנים לגבי חשבון החשמל? 

דרישת תשלום גבוהה בגין שעון חשמל לא תקין

דרישת תשלום על אף שבעל החשבון עבר דירה וביצע גמר תשלום

דרישת תשלום מהבעלים בגין תקופה שהנכס היה מושכר

דרישת תשלום משוכר שסיים את תקופת השכירות

הודעה מאוחרת על ניתוק חשמל

קלקול מוצרי חשמל בעקבות נפילת מתח. עיבוד תמונה
על מה מתלוננים הצרכנים לגבי חשבון החשמל? דרישת תשלום גבוהה בגין שעון חשמל לא תקין דרישת תשלום על אף שבעל החשבון עבר דירה וביצע גמר תשלום דרישת תשלום מהבעלים בגין תקופה שהנכס היה מושכר דרישת תשלום משוכר שסיים את תקופת השכירות הודעה מאוחרת על ניתוק חשמל קלקול מוצרי חשמל בעקבות נפילת מתח/עיבוד תמונה

אז מה יש בחשבון החשמל?

חברת החשמל חייבת להשיב לכם תוך 21 ימי עבודה, כאשר אם נמצא שהתשובה מצריכה בדיקה מעמיקה, חובה עליה להודיע על כך תוך 21 ימים ולפרט את הסיבות לכך. בשלב הזה אפשר לדחות את התשלום עד לבירור התלונה, אולם אם יימצא כי התלונה אינה מוצדקת, לחשבון תתווסף ריבית

בחשבון החשמל אמורים להופיע פרטי המשלם (שם וכתובת). במועצה מסבירים כי כאשר נכס מושכר, כדאי למשכיר להעביר את חשבון הארנונה, המים והחשמל על שם השוכר, כדי שבמקרה שהשוכר לא ישלם את החשבונות - לא יחויב בעל הבית בגינם.

לשוכר שעוזב את הנכס כדאי לוודא שהחשבונות אכן עברו על שם הדייר הבא או הבעלים. כמו כן, על חברת החשמל להמציא לצרכן אישור בכתב על הרישום תוך 15 יום, כולל פירוט חובותיו וזכויותיו כצרכן רשום. לצורך ביצוע הבקשה, רשאית חברת החשמל לדרוש המצאת חוזה או שטר המאמת את דרישת הצרכן.

בחשבון החשמל מופיע גם מספר חוזה - מספר ההתקשרות בין הצרכן לחברת החשמל. בכל תשלום הצרכן מזדהה באמצעות מספר זה. בנוסף מופיעה תקופת החשבון - התאריכים ומספר הימים שאליהם מתייחס החשבון. נתון נוסף הוא כתובת משרד חברת החשמל המטפל בצרכן.

במועצה לצרכנות מבקשים לשים לב: אם יש לכם השגות לגבי
החשבון, תוכלו לפנות למשרדי חברת החשמל, ושם יבדקו את טענותיכם. החברה רשאית לבקש שתשלחו את תלונתכם בכתב על מנת לברר את מהות התלונה.

חברת החשמל חייבת להשיב לכם תוך 21 ימי עבודה, כאשר אם נמצא שהתשובה מצריכה בדיקה מעמיקה, חובה עליה להודיע על כך תוך 21 ימים ולפרט את הסיבות לכך. בשלב הזה אפשר לדחות את התשלום עד לבירור התלונה, אולם אם יימצא כי התלונה אינה מוצדקת, לחשבון תתווסף ריבית.

אילו פרמטרים מופיעים בחשבון החשמל?

פרטי המשלם
מספר חוזה
תקופת החשבון
כתובת משרד חברת החשמל המטפל בצרכן
סכום המע"מ
התפלגות הצריכה
תאריך אחרון לתשלום
מספר מונה
סוג התעריף וסוג הקריאה. עיבוד תמונה
אילו פרמטרים מופיעים בחשבון החשמל? פרטי המשלם מספר חוזה תקופת החשבון כתובת משרד חברת החשמל המטפל בצרכן סכום המע"מ התפלגות הצריכה תאריך אחרון לתשלום מספר מונה סוג התעריף וסוג הקריאה/עיבוד תמונה

מה זה מונה ואיך אפשר לדלג על קריאה?

עוד פרמטרים שמופיעים בחשבון החשמל: סכום המע"מ והתפלגות הצריכה. במועצה מפצירים בצרכנים לבחון את התפלגות הצריכה, כך שאם היא אינה הגיונית - יש לברר לגביה בשירות הלקוחות. פרמטר נוסף הוא תאריך אחרון לתשלום החשבון וכן מספר מונה. אם המונה אינו משקף את צריכת החשמל, אפשר לבקש בדיקת שעון ללא תשלום.

עוד בחשבון סוג התעריף (ביתי / עסקי) וסוג קריאה (רגילה/ צרכן/הערכה/דילוג). במועצה לצרכנות מסבירים כי מרבית קריאות המונה נעשות על ידי עובדי חברת החשמל, הקוראים את הצריכה במונה. יש אפשרות שהצרכן יקרא את המונה בעצמו וידווח על נתוני צריכתו באמצעות הטלפון.

במקרים שבהם יש קושי לקרוא את צריכת החשמל או אי אפשר להגיע לשעון, נעשית הערכת צריכה המתבססת על דפוסי השימוש של הצרכן. עוד באפשרות חברת החשמל לבצע דילוג ייזום - כלומר לא לקרוא את המונה. דילוג אפשר לבצע רק אחת ל-2 חשבונות, ומכיוון שחברת החשמל גובה בדרך כלל סכום מסוים על קריאת המונה, אם התבצע דילוג ייזום - עליה לזכות את הצרכן על הסכום שהיא גובה עבור פעילות זו.

כמו כן, בחשבון החשמל מופיעים תאריכי קריאה. אם מחיר עבור הקוט"ש (קילוואט-שעה) משתנה במהלך תקופת הצריכה - יבוצעו 2 קריאות. כמו כן, יופיע בחשבון נתון של ימים לחיוב (מספר ימים עבור כל תקופת תעריף), קריאה נוכחית וקריאה קודמת.

מה קורה אם לא משלמים את חשבון החשמל בזמן?

חברת החשמל רשאית להוסיף חוב שלא שולם לחשבון חשמל אחר הרשום על שם הצרכן

רשאית לנתק את החשמל לאחר 7ימים ממועד שליחת תזכורת לתשלום לפני ניתוק

רשאית לבצע הקטנת זרם לאחר 7 ימים ממועד שליחת תזכורת לתשלום לפני ניתוק

רשאית להתקין מונה בתשלום מראש לאחר 7 ימים ממועד שליחת תזכורת לתשלום לפני ניתוק. עיבוד תמונה
מה קורה אם לא משלמים את חשבון החשמל בזמן? חברת החשמל רשאית להוסיף חוב שלא שולם לחשבון חשמל אחר הרשום על שם הצרכן רשאית לנתק את החשמל לאחר 7ימים ממועד שליחת תזכורת לתשלום לפני ניתוק רשאית לבצע הקטנת זרם לאחר 7 ימים ממועד שליחת תזכורת לתשלום לפני ניתוק רשאית להתקין מונה בתשלום מראש לאחר 7 ימים ממועד שליחת תזכורת לתשלום לפני ניתוק/עיבוד תמונה

מה קורה אם לא שילמתם חוב לחברת החשמל?

אם נקבע לכם מראש ביקור טכנאי של חברת חשמל ולא נכחתם בעת הביקור, תידרשו לשלם עבור "עלות ביקור במקום לשווא". אך אם תואם עמכם ביקור והטכנאי לא הגיע ולא הודיע על כך זמן סביר מראש - תישא חברת החשמל בעלות הביקור ותזכה אתכם

במועצה לצרכנות מבקשים לשים לב לנתוני צריכה בקוט"ש - עבור כל תקופת תעריף. במקרים של מחלוקת על כמות החשמל שנקבעה בעקבות הערכת צריכה, אתם רשאים לפנות לממונה לפניות הציבור לצורך הכרעה בעניין. המחיר לקוט"ש, אגב, נקבע על ידי הרשות לשירותים ציבוריים - חשמל (או בקיצור רשות החשמל).

כעת הגענו לשורה התחתונה - סעיף סה"כ לתשלום. נתון שלא כולם יודעים הוא שאם לא שילמתם את החוב במועד, חברת החשמל רשאית להוסיף אותו לחשבון חשמל אחר הרשום על שמכם. כמו כן, היא רשאית לנתק את החשמל, לבצע הקטנת זרם או להתקין מונה בתשלום מראש, וזאת לאחר 7 ימים ממועד שליחת תזכורת לתשלום לפני ניתוק.

ישנו סעיף נוסף שנקרא תשלום קבוע והוא אינו קשור לצריכת החשמל. גובהו נקבע על ידי רשות החשמל. אשר לסעיף חיובים וזיכויים שונים, חשוב לשים לב שאם לא שילמתם חוב, החברה רשאית לדרוש בנוסף לתשלום ריבית פיגורים. אם חברת החשמל חייבת לכם כסף, חובתה לשלמו בתוספת ריבית הפיגורים.

ומה לגבי הגעת טכנאי? אם נקבע לכם מראש ביקור טכנאי של חברת חשמל ולא נכחתם בעת הביקור, תידרשו לשלם עבור "עלות ביקור במקום לשווא". אך אם תואם עמכם ביקור והטכנאי לא הגיע ולא הודיע על כך זמן סביר מראש - תישא חברת החשמל בעלות הביקור ותזכה אתכם.

מה אומר החוק? במועצה לצרכנות מזכירים כי מרבית הכללים הקשורים לחברת החשמל מופיעים בספר "אמות מידה" שרשות החשמל מוציאה מדי שנה. כמו כן, נערכות טבלאות שבהן מופיעים כל התעריפים. לסיכום, אם נתקלתם בבעיה בחשבון החשמל, אתם יכולים לפנות בכתב לכתובת המצוינת בחשבון ואם לא ענו לכם - להגיש תלונה למועצה לצרכנות ולרשות החשמל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully