וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משתלם לעבוד בהייטק? לא תאמינו כמה יקבלו עובדי המגזר הפרטי לחג

22.3.2018 / 7:00

לא רק ועדי עובדים - גם העובדים שאינם מאוגדים צפויים לקבל בפסח תווי קנייה. סקר של חברת עוקץ מערכות חושף את שווי תלושי החג - ספוילר: הם יקבלו הרבה פחות מהוועדים

סלי מזון לפסח/צילום: אבי כהן עריכת וידאו: נעה לוי

(בווידאו: השוואת מחירים בין רשתות השיווק לקראת פסח)

רוב השכירים בישראל אינם מאוגדים. אפשר להתווכח על משמעות ההתאגדות, אבל לא על יתרונותיה - וככל שזה נוגע לחגים, תלושי הקנייה של העובדים המאוגדים משמעותית גבוהים יותר. סקר של חברת עוקץ מערכות, המתמחה בפיתוח מערכות טכנולוגיות לניהול וחישוב שכר ומערכות נוכחות חכמות, בדק איזה שי לחג יקבלו עובדי המגזר הפרטי. על פי הנתונים, בעוד שהעובדים המאוגדים יקבלו השנה בממוצע בין 650-900 שקל בתלושי קנייה (ו-6,000-9,000 שקל למנהלים בכירים) - העובדים שאינם מאוגדים מרוויחים סכומים נמוכים הרבה יותר.

מדובר ב-2.673 מיליון עובדים שאינם מאוגדים, מתוך כ-3.5 שכירים סך הכל, כך לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) נכון למרץ 2017. על פי הסקר, גם השנה עובדי הפיננסים וההייטק עומדים בראש המצעד, כאשר עובדי חברות הפיננסים יקבלו 660 שקל בממוצע לחג בתווי קנייה - הסכום הגבוה ביותר מבין העובדים הלא מאוגדים.

הסקר נערך בקרב 276 מעסיקים מהמגזר הפרטי, המעסיקים כ-9,892 עובדים. על פי הנתונים, עובדי מסחר ושירותים יקבלו 270 שקל לחג; עובדי מעבדות וחנויות סלולר יקבלו 230 שקל לחג; בתעשיות המתכת בארץ יחלקו לעובדים שי בגובה 190 שקל; עובדי המוסכים יקבלו לחג 180 שקל; ובתעשיית המזון מעט פחות - 160 שקל. בתחתית הרשימה עובדי השמירה והסיעוד, שיקבלו לחג 100 שקל בלבד, כך על פי נתוני חברת עוקץ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שי לחג/מערכת וואלה!, צילום מסך
כמה מקבלים העובדים הלא מאוגדים כשי לחג? 
	פיננסים והשקעות	660
	היי טק	450
	מסחר ושירותים	270
	מעבדות וחנויות סלולר	230
	תעשיית המתכת	190
	מוסכים	180
	תעשיית המזון	160
	חברות שמירה	100
	סיעוד	100
 	   	
*בשקלים, סכום ממוצע לענף, באדיבות חברת עוקץ מערכות. עיבוד תמונה
גובה שי לחג לפי חלוקה לענפים/עיבוד תמונה

איי-רובוט, מכונת אספרסו או שואב דייסון?

בתחום ההייטק המצב מעט שונה. הסכום הממוצע לתווי קנייה אמנם אינו בין הגבוהים במשק, ועומד על 450 שקל לעובד, אולם הרוב המכריע של החברות אינן מחלקות תלושים - כי אם מתנות "מוחשיות". למעשה, רק 29.5% מעובדי ההייטק יקבלו תווי קנייה; 13% יקבלו שובר גיפט קארד, ו-16.5% יקבלו תווים לרכישת מזון, כך עולה מסקר שערכה חברת הייטקזון, מועדון הצרכנות של עובדי חברות ההייטק. עוד עולה מהסקר ש-5 המתנות הפופולריות ביותר הן איי-רובוט, מכונת אספרסו ניידת נטענת, תיק בובי נגד גנבות, מחבת גריל כפולה ושואב אבק דייסון.

אז כמה הם בכל זאת מקבלים לחג? עובדי חברת מובילאי מדורגים בראש הרשימה ויקבלו מתנה או תלוש בשווי 900 שקל בממוצע. אחריהם עובדי חברת פלאפון שיקבלו 750 שקל בממוצע, עובדי חברת נובה יהנו מ-750 שקל, ואת הרביעייה הראשונה סוגרים עובדי חברת NCR שיקבלו לחג מתנה או תלוש בשווי 530 שקל בממוצע. ומי מקבל את הסכום הנמוך ביותר? עובדי חברת אמן מחשבים, מארוול, ו-SAP שיקבלו כל אחד תלוש או מתנה בשווי 400 שקל בממוצע. מעט מעליהם עובדי חברת טבע טק, סרגון ואורבוטק שיקבלו 450 שקל, ובמקום טוב באמצע, עובדי חברת מייקרוסופט, פיליפס, פיוניר ווובי שיקבלו כל אחד תלוש או מתנה בשווי 500 שקל בממוצע.

"אין מקור בחוק ולא בצו הרחבה שמחייב לתת מתנות לחג, ובעקרון זה נתפס כמחווה של רצון טוב של המעסיק לעובדיו", אומרת בשיחה עם וואלה! עסקים עו"ד שלומית גוטרמן-כספי העוסקת בדיני עבודה. לדבריה, "עם זאת, יש מקומות שבהם אפשר לעגן את זה בהסכם קיבוצי או אישי, ובמקרה כזה השי הופך להיות מחייב".

עו"ד גוטרמן-כספי מוסיפה כי אם בעבר היו נותנים שי צנוע לחג, שהיה מסתכם בבקבוק יין ושוקולד, כיום התייקרו המתנות - והפכו לחלק ממערך התנאים במקום העבודה. לעתים המתנה אף משמשת 'כלי תחרותי' למעסיקים, ומהווה נדבך במיצוב של מקום העבודה מול המתחרים".

"למעלה מ- 70% מהחברות לא מציעות תווי קנייה אלא מציעות לעובדיהן אפשרות לבחור בין מבחר מתנות מוחשיות", מוסיף דגן רונן, מנכ"ל משותף במועדון הצרכנות הייטקזון, "החברות מעדיפות להעניק לעובד מתנה מוחשית, שכן למתנה כזאת יש ערך רגשי גבוה יותר; בעוד שתווי קנייה לרשתות המזון 'הולכים לארנק' ומשמשים לצריכה השוטפת".

לדבריו, פעמים רבות תווי קנייה משמשים תגמול לעובדים שאינם משתכרים בסכומים גבוהים, לשימוש יומיומי, או לחלופין מועברים למטפלת או המנקה, והעובד עצמו לא נהנה מהתווים.

סקירת גובה תלוש/שווי מתנה שנתנו השנה במספר חברות היי טק/תקשורת

שם חברה	
גובה תלוש/שווי מתנה 
מובילאי 	900
מייקרוסופט 	500
SAP	400
פלאפון	750
פיליפס	500
אורבוטק	450
נובה	700
פיוניר 	500
מארוול	400
וובי 	500
סרגון   	450
טבע טק   	450
NCR  	530
אמן מחשבים 	400
	

*הסכומים בשקלים, נתונים באדיבות חברת עוקץ מערכות. עיבוד תמונה
כמה יקבלו לפסח עובדי החברות במגזר הפרטי?/עיבוד תמונה
seperator

יש לכם תלונה צרכנית? מוזמנים לפנות לוואלה! עסקים במייל: yael_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully