וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו את האיש שגר בסוף העולם - ומקבל מצות לפני כולם

4.4.2018 / 8:00

המימונה כבר באופק אבל המצות כאן כדי להישאר, לפחות עד סוף השבוע. בדקנו איזו אריזה מעדיפים הישראלים, כמה מגלגל שוק המצות בארץ ואיך זה קשור לאי פיג'י באוקיינוס השקט

סלי מזון לפסח/צילום: אבי כהן עריכת וידאו: נעה לוי

(בווידאו: השוואת סל מוצרים לפסח של המועצה לצרכנות)

חול המועד בעיצומו: רבבות ישראלים מטיילים ברחבי הארץ, חופשת הפסח עדיין לא הגיעה לקו הסיום - אבל שוק המצות בתנופה אדירה. גם מי שאינו מקפיד במנהגי החג, מנשנש מדי פעם מצה, או לפחות יוצא ידי חובה בערב החג. למרות חלון הזמנים הקצר בו צורכים את המצות, השוק בישראל מגלגל מדי שנה למעלה מ-120 מיליון שקל, והוא עובד בכל ימות השנה. כדי לעמוד בדרישת הקהל המקומי, חלק מתעשיית המצות מכשירה את המפעלים כבר בסביבות ראש השנה, ופס הייצור עובד במשך 6 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה עד ערב חג הפסח.

מי הראשון לקבל מצות? מסתבר שבלב האוקיינוס השקט, על האי ואליס, לא רחוק מהאי פיג'י, מתגורר מישל קוברינר - רופא שיניים יהודי, רווק, כבן 50. קוברינר הוא בן לישראלית לשעבר ואב ממוצא צרפתי, שהיגר למקום לפני כ-15 שנה. הוא היהודי דובר עברית היחיד על האי וכאשר עבר למקום האקזוטי, החליט בכל זאת לשמור על המסורת ולחגוג את חג הפסח כהלכתו.

בעקבות זאת פנה קוברינר לפני כ-10 שנים לחברה הישראלית מצות אביב ויצר קשר עם הנהלת המפעל. מאז הוא מקבל מדי שנה חבילת מצות כשרה בדואר אוויר, חודשיים לפני החג ישירות אליו הביתה. קו התאריך עובר סמוך לאי, לכן זה המקום הראשון אליו נכנס החג - וקוברינר הוא למעשה האיש הראשון בעולם שחוגג את חג הפסח כל שנה.

האיש הראשון בעולם שאוכל מצות 
מצות אביב. יח"צ,
הראשון לקבל מצות, אי שם באוקיינוס השקט. ד"ר מישל קוברינר/יח"צ

מעדיפים אריזות גדולות, לא אוהבים מתוק

למצות יש שוק גם בשאר ימות השנה. כך, למשל, בשנים האחרונות השוק הרוסי והאוקראיני הפך ליעד מבוקש עבור יצרני המצות, רובן אגב אינן כשרות לפסח מבחינה הלכתית. למרות צמיחת השוק הרוסי, היעד המרכזי אליו ישראל מייצאת מצות הוא עדיין ארה"ב, שנשארה דומיננטית גם בתחום המצות שאינן כשרות.

מפעל מצות אביב, שהוקם בשנת 1887, הוא הראשון בארץ שייצר מצות בייצור המוני במכונות אוטומטיות, ועד היום הוא אחד השחקנים המרכזיים בשוק. המפעל מייצא במהלך השנה מצות ל-40 מדינות ברחבי העולם, ליעדים מרכזיים באירופה וארה"ב, אבל גם לנקודות רחוקות כמו טנזניה, זמביה, גאנה, ניגריה, אתיופיה ומצרים.

ואיזה מצות אוהבים בישראל? כ-80% מהישראלים רוכשים את המצות הרגילות והמוכרות, כאשר האריזה הפופולרית ביותר שוקלת 2.5 ק"ג ומהווה 50% מסך קניות המצות של הישראלים במהלך החג. משפחה רוכשת בממוצע בפסח אריזה אחת גדולה, ועוד אריזה של מצות מיוחדות מקמח מלא או עם תוספות שונות. מתוך 20% מהישראלים שרוכשים מצות מיוחדות - 30% מהצרכנים קונים מצה מקמח מלא, 15% קונים מצה עשירה בביצים ורק 5% קונים מצות אורגניות, כך לפי נתוני מכירות המפעל. רק 15% מהישראלים קונים מצה עם שוקולד ו-30% קונים עוגיות יין בחג.

seperator

יש לכם תלונה צרכנית? מוזמנים לפנות לוואלה! עסקים במייל: yael_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully