וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר העוקץ: הטעו קשישים - וישלמו קנס של 10 מיליון שקל

30.5.2018 / 9:00

פרסום ראשון: הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן תטיל את הקנס הגבוה בתולדותיה, כ-10 מיליון שקלים, על חברת הטלמרקטינג לירף שמכרה מוצרים לקשישים ללא ידיעתם. ראש אגף חקירות ומודיעין ברשות: "נחשפו מקרים קשים של ניצול הצרכנים, ברובם קשישים"

עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: כתבת הצרכנות של וואלה! NEWS יעל געתון מדווחת למהדורה המרכזית על הקנס לחברת לירף)

זו כבר הפכה למכת מדינה: נציגי שירות לקוחות וטלמרקטינג של חברות שונות מתקשרים לצרכנים ומנסים למכור ציוד, לשדרג ביטוח, להציע שירותי תקשורת ועוד. פעמים רבות מעמיסים מידע, מטעים ומתקשרים בזמנים לא נוחים גם כאשר התבקשו לא להתקשר יותר. הסיפור הופך מטריד במיוחד כאשר קהל היעד הוא קשישים. לוואלה! עסקים נודע שהרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן תטיל את הקנס הגבוה בתולדותיה, כ-10 מיליון שקלים, על חברת הטלמרקטינג לירף. בין האישומים נגדה, הטעיית קשישים.

הפרשה החלה לפני כשנה, אז הצטברו ברשות עשרות תלונות נגד החברה. באמצעות שירות מכירות טלפוני ואתרי אינטרנט יעודים שאינם פעילים עוד, הציעה החברה לצרכנים אקראיים לקנות מוצרים שונים דרכה כתכשיטים, בשמים, איפור, מכשירי חשמל ועוד. כדי להגביר את המכירות, נציגי שירות הלקוחות פעלו בטקטיקות שונות, רובן שנויות במחלוקת. כך למשל יצרו רושם לצרכן שהוא זכה בפרס, קיבל הטבה, או מתנה לרגל מאורע כלשהו, בתמורה למימוש נקודות של חברת אשראי. כדי לשכנע את הצרכן לשלם, הודיעו לו שעליו לממש את ההטבה באופן מידי בתמורה לדמי משלוח בלבד, אחרת הגמול יבוטל.

כמו כן נציגי שירות הלקוחות של לירף, כך טוענים ברשות, גרמו לצרכן להאמין שהם פועלים מטעם חברות האשראי או בשמן. בשיחה הנציג ניסה להוציא במרמה את מספר כרטיס האשראי של הצרכן, וטען שיש לו את פרטיו, ואף הקריא את 4 הספרות הראשונות של הכרטיס, 4580. חשוב לציין, כל כרטיסי האשראי של חברת ויזה מתחילים באותן הספרות, ובדרך כלל כדי לאשר פרטים מקריאים את 4 הספרות האחרונות.

ברשות להגנת הצרכן אמרו הבוקר שבמקרים רבים מסרו הנציגים את המידע המטעה במכוון כדי להגיע לכדי סגירת עסקה עם הצרכנים, רובם אגב, קשישים: "נציגי החברה טשטשו בפני הצרכנים את מהות העסקה, הכרוכה לרוב בתשלום אלפי שקלים", אמרו. עוד הוסיפו ברשות, שגם אם הצרכנים סירבו להצעות, החברה לא חדלה, "הם פנו פעם אחר פעם, בהפרשים של ימים ספורים ואף דקות בודדות. ברובם המוחלט של המקרים, גם בקשות מפורשות של הצרכנים לחדול מהתקשרויות אלה לא נענו". עוד מציינים ברשות שהחברה השתמשה בשמות פיקטיביים, כמו למשל "לימיטה", "המוקד הארצי", "הבקרה" או אפילו לא טרחה לציין שם. המשותף לכל המקרים - נציגי החברה לא מסרו לצרכן את מלוא פרטי העסקה כנדרש בחוק, לא בשיחה המקדימה ולא בחשבונית לאחר ביצוע העסקה. יתרה מזו, החברה הטעתה את הצרכנים בתנאי ביטול העסקה כפי שמחויב בחוק.

מוקד שירות לקוחות. ShutterStock
נוקטים בשיטות שנויות במחלוקת/ShutterStock

הרשות: "טלמרקטינג פוגעני הוא מכת מדינה"

"מדובר בעיצום הכספי הגבוה ביותר שהרשות הטילה עד כה, הרשות נחושה למצות את הדין עם כל עוסק אשר פועל תוך פגיעה וניצול של ציבור הצרכנים"

בדיקה של וואלה! עסקים מעלה תלונות זהות מהשנים האחרונות גם ברחבי הרשת. גולשים רבים מתארים חוויה זהה, שם החברה אמנם משתנה בין התלונות, אבל הפרקטיקה ושיטות המכירה זהות לכולן ובעיקר המטרה, קשישים: "חברים, אזהרה לכם ובמיוחד להוריכם", כתב גולש, "נציגי חברה בשם לירף יוצרים קשר עם מבוגרים ומציגים עצמם כנציגי חברת האשראי שמודיעים כי מגיעות להם מתנות", סיפר. בהמשך פירט כיצד החברה גרמה לקרובת משפחתו לשלם 5,500 שקל ב-36 תשלומים.

גולשת אחרת שיתפה שזה קרה גם במשפחתה: "סבתא שלי, סבתי (ז"ל), אחת הנשים החריפות והחדות שהכרתי בחיי נפלה קורבן בידי חברת שיווק ישיר", כתבה. "לחברה ההיא קראו, אם אני זוכרת נכון, לירף, והם מכרו לסבתא שלי כל מה שהם רק יכלו - ותמיד בכמויות. כי הגיוני שאשה בת 80+ תזדקק ל-40 (!) מגבות, 5 סטים של מצעים, 3 מערכות סירים ועוד שלל מוצרים".

"מדובר בפגיעה בהיקף רחב מאוד, מאות הפרות כלפי עשרות צרכנים. חומרי החקירה חשפו מקרים קשים מאוד של ניצול הצרכנים, רובם קשישים", אמרה סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, אניטה יצחק. לדבריה סכום הקנס הגבוה מדגיש את היקף ההפרות שהחברה ביצעה, "מדובר בעיצום הכספי הגבוה ביותר שהרשות הטילה עד כה, הרשות נחושה למצות את הדין עם כל עוסק אשר פועל תוך פגיעה וניצול של ציבור הצרכנים".

הממונה על הרשות, עו"ד מיכאל אטלן, הוסיף: "טלמרקטינג לעצמו הוא כלי שיווקי לגיטימי. אבל טלמרקטינג אגרסיבי ופוגעני בכלל, וכנגד אוכלוסיות פגיעות בפרט, הינו מכת מדינה, בישראל כמו במדינות רבות אחרות. כל יחידות הרשות תורמות למאבק להסדרת התחום - במודיעין, באכיפה, בהטלת העיצומים, בליווי המשפטי ובקידום תיקוני חקיקה, במחקר הכלכלי, במחקר ההשוואתי ובזירה התקשורתית. ריכוז המאמץ הגדול בנושא מתחיל כבר לתת את אותותיו וסופו ליצור שינוי דרסטי במציאות העגומה הזאת".

מיכאל אטלן. שאולי לנדנר,
הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עו"ד מיכאל אטלן/שאולי לנדנר
seperator

יש לכם תלונה צרכנית? מוזמנים לפנות לוואלה! עסקים במייל yael_g@walla.net.il

או בקבוצת הפייסבוק "אכלו לי שתו לי"

רוצים את חדשות העסקים ישירות לסמארטפון? עכשיו גם בטלגרם - הצטרפו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully