וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמותת צלול: אלה החופים הכי צפופים ויקרים בקיץ הזה

17.7.2018 / 14:34

באילו חופים לא תמצאו מקום לשבת ליד המים והיכן יגבו מכם 40 שקלים לחניה, 55 שקלים לאבטיח ו-12 שקלים לבקבוק מים קטן? מדד צפיפות החופים של העמותה לאיכות הסביבה

צילום:יותם רונן עריכת וידאו:אביב אירגז

(בווידיאו: דיווח על מדד חופי הרחצה של עמותת צלול במהדורה המרכזית)

הקיץ כבר בעיצומו והטמפרטורות רק עולות. לרגל העונה החמה ערכה עמותת איכות הסביבה "צלול" זו הפעם השביעית את בדיקת הצפיפות בחופים, ובחנה באילו חופים משתלטים משכירי הכיסאות והשמשיות על החוף. על פי הנתונים, בחופים הצוק וירושלים בתל אביב בולטים לרעה בעומס הכיסאות. מנגד, בחוף דדו בחיפה והחוף הכחול בראשון לציון פנויים לחלוטין.

הבדיקה נערכה בסוף השבוע האחרון של חודש יוני בחופי הים התיכון מנהריה ועד לראשון לציון, כולל חיפה, נתניה, תל אביב ואילת. מטרת הבדיקה נועדה להצביע היכן התפרשו זכיינים של הרשויות המקומיות, המשכירים כיסאות ושמשיות, על החוף - באופן שמותיר מעט שטח פנוי למי שרוצים לבלות בים בחינם.

עוד עולה מהנתונים כי חוף ארבע העונות בנתניה סובל גם כן מחוסר במקום פנוי בו ניתן לשבת בחינם בקרבת המים. המקומות הפנויים נמצאים בעורף החוף בלבד, כ-20 מטרים מחוף הים. שטח החוף נתפס על-ידי 3-4 שורות צפופות של שמשיות, כאשר אין אפשרות לשבת בחינם בקו המים.

לדברי המציל במקום, מי שמגיע מוקדם יכול להתיישב קרוב למים או להידחק בין שמשיות הזכיינים ללא הפרעה; אך בעת הבדיקה רק מעט משפחות עשו זאת. עוד התגלה שהזכיין פרש כסאות להשכרה גם מתחת לסככות המיועדות לשימוש חופשי.

חוף בוגרשוב תל אביב. עמותת צלול,
חוף בוגרשוב בתל אביב/עמותת צלול

עוד באותו נושא

מאות שקלים למשפחה: זה חוף הים היקר בישראל

לכתבה המלאה

החופים שבלטו לטובה: בראשל"צ, בת ים, נתניה וחיפה

על פי עמותת צלול, כמעט בכל הערים שבוצעה בהם מדידה, "נרשמה השנה השתלטות עסקים על החופים באופן חריג, בדגש על הערים נתניה, תל אביב, בת ים, ראשון לציון ואילת".

מהבדיקה עולה כי מרבית החופים שנבדקו התאפיינו בשטח קטן מאוד שפנוי מכיסאות, מה שלא הותיר למתרחצים ברירה אלא לשלם או להרחיק לחופים אחרים, לעתים חופים לא מוכרזים ומסוכנים.

עם זאת, ישנם מספר חופים שבלטו לטובה. החוף הכחול בראשון לציון, חוף ירושלים בבת ים, חוף קונטיקי בנתניה וחופים בחיפה.

חופי הים בתל אביב בזמן גמר המונדיאל, 15 ביולי 2018. עיבוד תמונה
כמה יעלה לכם חוף שהכניסה אליו בחינם/עיבוד תמונה

הון קטן בשביל אבטיח, משקה מוגז ומיטת שיזוף

בנוסף, השנה נבחנו גם העלויות השונות שנגבות מבאי החופים, החל מעלות החניה, השכרת השמשייה, הכיסא ומיטת שיזוף ועד עלות בקבוק מים קטן, שליש בירה, אבטיח, משקה מוגז וקרטיב קרח.

מהבדיקה עולה כי המשתזף הישראלי יאלץ להיפרד מלא מעט כסף אם יחליט לקנות אוכל או שתייה או לשכור שמשיה או כיסא. כך למשל, בחוף הצוק תשלמו 55 שקלים על אבטיח, 15 שקלים על פחית משקה מוגז ו-12 שקלים לבקבוק מים.

בחוף הסלע בבת ים תשלמו 30 שקלים על חניה, 25 שקלים על שליש בירה, 18 שקלים למיטת שיזוף ו-12 שקלים לכיסא.

בחוף בוגרשוב בתל אביב תיפרדו מ-16 שקלים לכל שעת חניה, 12 שקלים על מיטת שיזוף, 25 שקלים לשליש בירה ודווקא רק 3 שקלים לקרטיב קרח.

לדברי מאיה יעקבס, מנכ"לית עמותת צלול, "הגיע הזמן לשים סוף לניצול הכספי הציני של החופים על ידי העיריות והעסקים. אנחנו מבצעים את הבדיקה הזו כבר מספר שנים, ולצערנו במקומות רבים המצב רק הולך ומחמיר. על הרשויות לקחת החלטה ולשנות את המצב הקיים כיום בחופי ישראל. שטח החוף, הכה קטן ממילא, נבלע על ידי עסקים פרטיים ונציגי הרשויות, במקביל לגבייה גבוהה וחסרת שחר על שמשיות, כיסאות, מיטות שיזוף וחנייה הן בלתי נסבלות".

היא הוסיפה כי "אם בעבר בילוי בים היה בחינם ולכל אדם, כיום משפחה ממוצעת נאלצת להיפרד מעשרות ומאות שקלים רק מבילוי משפחתי בחוף בים. אנו קוראים לעיריות והרשויות המקומיות ליישם מדיניות חדשה ולהפסיק להתייחס לחופים שלנו כאל נכס שלהם, ולהחזיר את הים לעם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully