אוסקר 2019. לב,
אוסקר 2019/לב

מהפך 2019: האם טקס האוסקר יעשה היסטוריה?

21.2.2019 / 17:00

האם נטפליקס תזכה לראשונה באוסקר לסרט הטוב ביותר? ואולי דווקא מארוול יקבעו את התקדים ההיסטורי? ומה הסיכויים שנראה זכייה נדירה של במאי ישראלי? כל התחזיות לקראת הלילה הנוצץ של הוליווד בתחילת השבוע הבא, שעשוי לרשום כמה ציוני דרך מעניינים

עונת פרסים רבת תהפוכות תגיע לסיומה בלילה שבין ראשון לשני הקרוב, עם המהדורה ה-91 של טקס האוסקר. לראשונה מזה שנים, לא יהיה בו מנחה, אחרי שקווין הארט נאלץ לפרוש בגלל ציוצים פוגעניים שלו מן העבר, ואיש לא רצה להחליף אותו ולהסתכן בכך שיפשפשו גם ברקורד שלו. נוסף לכך, ברוב הקטגוריות המרכזיות גם אין פייבוריטים ברורים. האקדמיה השתנתה בשנים האחרונות ופתחה את שעריה להרבה חברים וחברות חדשות, שהפכו אותה לצעירה ומגוונת יותר. ההגמוניה היא עדיין של גברים לבנים ולא צעירים, אך בהחלט מדובר במועדון סגור פחות מפעם, כך שהתחרות פתוחה מתמיד.

לא ברור מי יהיו הזוכים, אבל כמעט ודאי שחלקם יקבעו תקדימים. "רומא", למשל, יכול לסמן את הפעם הראשונה בה יצירה דוברת ספרדית זוכה באוסקר לסרט הטוב ביותר, וחשוב מכך - להיות התוצר הראשון של נטפליקס המנצח בקטגוריה היוקרתית הזו. "הפנתר השחור" יכול לפתוח דלתות היסטוריות לסרטי גיבורי-על, ואלה רק הדוגמאות הדרמטיות ביותר. מנקודת מבט מקומית, יש גם סיכוי לזכייה נדירה של במאי ישראלי. זאת בזכות המועמדות של גיא נתיב בקטגוריית הסרט הקצר, שהיא באופן מסורתי קשה לחיזוי.

בקיצור, לא קל לנבא מה הולך לקרות באוסקר השנה, בטח לא בקטגוריות שהכי מעניינות אותנו. אך כמובן שזה לא תירוץ להתחמק מן התחזית המסורתית - אז הנה היא כאן לפניכם, והפעם ההמלצה הקבועה "גזרו ושמרו כדי שתוכלו לצחוק עלינו אחר כך" נכונה מתמיד.

הספר הירוק. קולנוע לב,
המנצח הגדול או המאוכזב הגדול? מתוך "הספר הירוק"/קולנוע לב

הסרט הטוב ביותר

מי מועמד? "הספר הירוק", "רומא", "כוכב נולד", "המועדפת", "שחור על לבן", "סגן הנשיא", "הפנתר השחור", "רפסודיה בוהמית".

מי יזכה? "רומא".

למה יזכה? קודם כל, בגלל שיטת האלימינציה. עד לפני כמה שנים, "הספר הירוק" היה זוכה בוודאות. אך קשה לראות את האקדמיה הרעננה והמודעת חברתית של ימינו מעניקה את הפסלון לסרט שנתפס כה מיושן ושנוי במחלוקת. מצד אחר, היא עדיין לא השתנתה מספיק כדי לכבד בו להיט גיבורי-על כמו "הפנתר השחור".

"רומא", לעומת זאת, פוגש את הבוחרים בדיוק באמצע הדרך. מצד אחד, זוהי יצירה "מתקדמת" - דוברת ספרדית, מעמידה במרכזה נשים, עוסקת בסוגיות חברתיות. מצד אחר, עדיין מדובר בדרמה מרגשת מהסוג שבדרך כלל זוכה באוסקר. המכשול היחיד: הסרט, כזכור, הופץ בידי נטפליקס, ועד כה הוליווד לא שמחה להעניק לגיטימציה שכזו לתוצרים שלו. אך העובדה שהדרמה המקסיקאית מלכתחילה קיבלה מועמדות בקטגוריה הזו, ועוד תשע מועמדויות נוספות, מלמדת כי האקדמיה ככל הנראה כבר לא מפחדת לחבק את שירות הסטרימינג.

רומא. נטפליקס,
הזוכה בפרס הסרט? מתוך "רומא"/נטפליקס

הבמאי הטוב ביותר

מי מועמדים? אלפונסו קוארון ("רומא"), ספייק לי ("שחור על לבן"), יורגוס לנתימוס ("המועדפת"), פאבל פבליקובסקי ("אהבה בימים קרים"), אדם מקיי ("סגן הנשיא").

מי יזכה? אלפונסו קוארון ("רומא").

למה יזכה? לפני חמש שנים, קוארון זכה בפסלון הבימוי על "כוח משיכה", אבל פרס הסרט הלך ל"12 שנים של עבדות". השנה, נראה כי פיצול שכזה לא יחזור על עצמו. הקולנוען המהולל הוא דמות אהובה בתעשייה ויש הערכה עצומה כלפי עבודתו ב"רומא". גם העובדה שמדובר בסיפור אישי מגבירה את הסימפטיה כלפיו. נוסף לכך, התחרות אינה קשה - המועמד היחיד שעשוי לנשוף בעורפו הוא ספייק לי, אך האקדמיה תוכל לפרגן לו בפרס התסריט כדי לא להוציא אותו בידיים ריקות. כלומר: באופן מדהים למדי, סביר להניח שזו תהיה הפעם החמישית בשש השנים האחרונות בה מקסיקאי זוכה בקטגוריה הזו, לאחר שגיירמו דל-טורו ("צורת המים"), אלחנדרו גונזלס איניאריטו ("בירדמן", "האיש שנולד מחדש") וגם קוארון עצמו כבר עשו זאת.

אלפונסו קוארון. GettyImages
הזוכה בפרס הבימוי? אלפונסו קוארון עם גלובוסי הזהב שלו מוקדם יותר השנה/GettyImages

השחקנית הראשית הטובה ביותר

מי מועמדות? ליידי גאגא ("כוכב נולד"), גלן קלוז ("האישה"), אוליבייה קולמן ("המועדפת"), יאליצה אפאריסיו ("רומא"), מליסה מקארתי ("?Can You Ever Forgive Me")

מי תזכה? גלן קלוז ("האישה").

למה תזכה? לאורך רוב העונה, הסתמן כי ליידי גאגא היא הזוכה הבטוחה. אבל אז החלו לחלק את הפרסים השונים לקראת האוסקר, למשל גלובוס הזהב וגילדת השחקנים, והם התפצלו בין שתי שחקניות אחרות - גלן קלוז האמריקאית, מן הכוכבות הוותיקות והאהובות בהוליווד, ואוליבייה קולמן הבריטית, שלא היתה מוכרת עד תחילת העשור הנוכחי.

הקרב צמוד, ואנחנו מהמרים על קלוז מסיבה אחת - היא היתה מועמדת לפרס כבר שש פעמים, ומעולם לא זכתה. זו, אולי, ההזדמנות האחרונה שלה, וכיוון שמדובר מלכתחילה בשחקנית מוכרת ומוערכת, סביר להניח כי אפילו חברי אקדמיה שלא טרחו לצפות בסרט יעניקו לה את קולה.

האישה. יונייטד קינג,
הזוכה בפרס השחקנית הראשית? גלן קלוז ב"האישה"/יונייטד קינג

השחקן הראשי הטוב ביותר

מי מועמדים? בראדלי קופר ("כוכב נולד"), ויגו מורטנסן ("הספר הירוק"), כריסטיאן בייל ("סגן הנשיא"), ראמי מאלק ("רפסודיה בוהמית"), ווילם דפו ("ואן גוך: בשערי הנצח")

מי יזכה? ראמי מאלק ("רפסודיה בוהמית").

למה יזכה? בתחילת העונה, ויגו מורטנסן נחשב הפייבוריט. אז עברה ההובלה לכריסטיאן בייל, וכעת נראה שראמי מאלק הוא הפייבוריט הברור. האקדמיה אוהבת להעניק את הפרס בקטגוריה הזו למי שגילם אושיות מפורסמות ומנוחות. נוסף לכך, מתוך הרצון שלה לקרוץ ככל האפשר לקהל הרחב, יש לה רצון לפרגן לשובר הקופות הזה. חשוב מכל: אמנם יש הקוראים להחרים את הסרט ולהתעלם ממנו כיוון שאת רובו ביים בריאן סינגר, החשוד בעבירות מין רבות, אך כיוון שהשחקן התעמת עמו במהלך הצילומים ואף תרם לפיטוריו, הבחירה בו פחות בעייתית.

רפסודיה בוהמית. פורום פילם,
הזוכה בפרס השחקן הראשי? רמי מאלק ב"רפסודיה בוהמית"/פורום פילם

שחקנית המשנה הטובה ביותר

מי מועמדות? רייצ'ל ווייז ("המועדפת"), אמה סטון ("המועדפת"), איימי אדאמס ("סגן הנשיא"), רג'ינה קינג ("הסיפור של רחוב ביל"), מרינה דה טווירה ("רומא").

מי תזכה? איימי אדאמס ("סגן הנשיא").

למה תזכה? זו אולי הקטגוריה הכי פתוחה בטקס כולו. באמת ובתמים שכל אחת יכולה לזכות כאן, אז גם נפעיל את שיטת האלימינציה. ווייז וסטון סובלות מכך שהן משחקות באותו סרט ועלולות לפצל את הקולות של חובביו; קינג מכך שהסרט בהשתתפותה לא כל כך זכה לתהודה והודר מרוב הקטגוריות האחרות; ודה טווירה מכך שהיא בעצמה אינה מוכרת. אז למה אדאמס? מאותה סיבה בה הימרנו על קלוז. היא כבר היתה מועמדת חמש פעמים בעבר ומעולם לא זכתה, ואמנם במקרה שלה סביר להניח שיהיו עוד שפע של הזדמנויות, ובכל זאת מדובר בשחקנית אהודה שלא מוקדם מדי לפרגן לה.

סגן הנשיא. פורום פילם,
הזוכה בפרס שחקנית המשנה? איימי אדאמס ב"סגן הנשיא"/פורום פילם

שחקן המשנה הטוב ביותר

מי מועמדים? סם אליוט ("כוכב נולד"), אדם דרייבר ("שחור על לבן"), ריצ'רד אי.גרנט ("Can You Ever
?Forgive Me") , מהרשלה עלי ("הספר הירוק"), סם רוקוול ("סגן הנשיא").

מי יזכה? מהרשלה עלי ("הספר הירוק").

למה יזכה? בניגוד לקטגוריה הנשית המקבילה, זו הקטגוריה הכי קלה לחיזוי באוסקר הנוכחי. מהרשלה עלי זכה בכל הפרסים המקדימים לאוסקר, ולפי כל התחזיות הוא אמור לשחזר את הישגו מלפני שנתיים, אז גרף את הפסלון על "אור ירח". מדובר באחד השחקנים הלוהטים בתעשייה, ואף כי יש הסבורים ש"הספר הירוק" גזעני, הוא נחשב לאלמנט הכי פחות בעייתי בו, אז אין שום סיבה לא להוסיף עוד אוסקר לארון התארים שלו.

הספר הירוק. קולנוע לב,
הזוכה בפרס שחקן המשנה? מהרשלה עלי ב"הספר הירוק"/קולנוע לב

הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר

מי מועמדים? "Skin", "מרגריט", "אמא", "Fauve", "Detainment".

מי יזכה? "Skin".

למה יזכה? בדרך כלל אנחנו לא מתייחסים בהרחבה לקטגוריה הזו, אז מה נשתנה הלילה הזה? "Skin" אמנם דובר אנגלית ומתרחש בארצות הברית, אבל ביים אותו גיא נתיב, שגם כתב אותו עם שרון מימון, ושניהם קולנוענים ישראלים שבהחלט עשויים להמשיך את הרצף המקומי המוצלח, לאחר שמוקדם יותר החורף נדב לפיד גרף את דב הזהב בפסטיבל ברלין ועלמה הראל פרס מיוחד בפסטיבל סאנדנס.

הקטגוריה הזו מסורתית קשה לניבוי. החזאים מדברים על קרב צמוד בין "Skin", העוסק בצורה אפקטיבית ואינטנסיבית בפשע שנאה, ובין "מרגריט" הקליל יותר. אנחנו נהמר על היוצרים הישראלים - גם בשל כישרונם, גם בגלל שהתוצר שלהם אקטואלי ורלוונטי יותר וגם מתוך פטריוטיות, כמובן. אגב, חשוב לציין כי בשלב מסוים שקלה האקדמיה לחלק את הפרס הזה, כמו גם פסלונים אחרים, בזמן הפרסומות, אך חזרה בה בעקבות מחאה. אז אם נתיב נזכה, נוכל לחוות את הרגע המיוחד הזה בשידור ישיר.

Skin. ניו נייטב פיקצ'רס,
הזוכה בפרס הסרט הקצר? מתוך "Skin"/ניו נייטב פיקצ'רס

והקטגוריות האחרות

קטגוריות התסריט: קטגוריית התסריט המעובד היא אחת מן היחידות בהן יש פייבוריט חד משמעי - "שחור על לבן" של ספייק לי ושותפיו. בקטגוריית התסריט המקורי, אנחנו מהמרים כי "המועדפת" השנון יתעלה מעל "הספר הירוק", שכמעט כל המעורבים בכתיבתו הסתבכו בשל גילויים מביכים מעברם.

הקטגוריות "הטכניות": אלפונסו קוארון, שצילם את "רומא" בעצמו, צפוי לקטוף פסלון נוסף גם בקטגוריה הזו. "המועדפת" ו"הפנתר השחור" הולכים ראש-בראש בקטגוריית התלבושות ועיצוב ההפקה, ואנחנו מהמרים כי סרט גיבורי-העל העשיר והצבעוני יזכה בשתיהן. להיט סופר-הירוז אחר, "הנוקמים: מלחמת האינסוף", יתכבד בפרס האפקטים.

ומה עוד נהמר? ש"רפסודיה בוהמית" ינצח את "סגן הנשיא" בקטגוריית העריכה, אבל הביוגרפיה של דיק צ'ייני תיקח את הפסלון בקטגוריית האיפור.

קטגוריות הסאונד והמוזיקה: האצבע מתפתה להמר על סנסציה ולהתפרע בתחזית כי "All The Stars" של קנדריק לאמאר ידהים בקטגוריית השיר המקורי הטוב ביותר, אך סביר להניח כי הפסלון מצוי בכיסו של "Shallow", הדואט של ליידי גאגא ובראדלי קופר מ"כוכב נולד". קטגוריית המוזיקה המקורית פתוחה הרבה יותר, ואנחנו נהמר, בהרבה חשש, על המנגינות היפהפיות שהלחין ניקולס בריטל ל"סיפורו של רחוב ביל". קטגוריות עיצוב ומיקס הסאונד אמורות להיות מגרש המשחקים של "רפסודיה בוהמית", שעשוי אם כך לצאת מן הטקס עם ארבעה פסלונים.

כוכב נולד. טוליפ מדיה,
הזוכה בפרס השיר המקורי? מתוך "כוכב נולד"/טוליפ מדיה

האנימציה, הדוקו והשפה הזרה

קטגוריית הסרט בשפה זרה נראית סגורה הרמטית, אבל תרשו לנו להמר על הפתעה - המצביעים יניחו כי "רומא" ממילא יזכה בפסלון יוקרתי יותר, ויצביעו דווקא בעד "אהבה בימים קרים" הפולני, שהפעים רבים.

קטגוריית הדוקו נחשבת צמודה ותחרותית הרבה יותר. גם כאן, כמעט כל אחד יכול לזכות, ואנחנו נהמר על "RBG" אודותיה של השופטת רות בֶּיידֶר גינסבורג, כי האקדמיה בדרך כלל נוהגת לפרגן כאן לביוגרפיות סימפטיות.

בקטגוריית סרט האנימציה הארוך, נראה כי לשם שינוי הפרס לא יילך לפיקסאר, המועמדת עם "משפחת סופר-על 2", אלא ל"ספיידרמן: ממד העכביש", שיהיה בכך לאחד הזוכים הכי מגניבים ומיוחדים של הערב.

פיקסאר תתנחם בקטגוריית סרט האנימציה הקצר, בה היא מסתמנת כזוכה בטוחה עם "באו" המצוין. בקטגוריית הדוקו הקצר ניישר קו עם רוב החזאים ונהמר על "Period. End of Sentence". מזל שאנחנו לא מהמרים על כל זה בכסף.

הטקס יועבר בשידור ישיר בלילה שבין ראשון (24.2) לשני (25.2) מ-3:00 ב-yes 1. למחרת הוא יהיה זמין בחינם ב-VOD של yes וב-STINGTV. הגירסה הערוכה והמתורגמת תשודר ב-yes1 ביום שלישי 26.2 ב-21:30.

אהבה בימים קרים. קולנוע לב,
יפתיע בקטגוריית השפה הזרה? מתוך "אהבה בימים קרים"/קולנוע לב

רשימת התחזיות המלאה

הסרט הטוב ביותר: "רומא"

הבמאי הטוב ביותר: אלפונסו קוארון ("רומא")

השחקן הראשי הטוב ביותר: ראמי מאלק ("רפסודיה בוהמית")

השחקנית הראשית הטובה ביותר: גלן קלוז ("האישה")

שחקן המשנה הטוב ביותר: מהרשלה עלי ("הספר הירוק")

שחקנית המשנה הטובה ביותר: איימי אדאמס ("סגן הנשיא")

התסריט המעובד הטוב ביותר: "שחור על לבן"

התסריט המקורי הטוב ביותר: "המועדפת"

הצילום הטוב ביותר: "רומא"

העריכה הטובה ביותר: "רפסודיה בוהמית"

עיצוב ההפקה הטוב ביותר: "הפנתר השחור"

עיצוב התלבושות הטוב ביותר: "הפנתר השחור"

איפור ועיצוב השיער הטובים ביותר: "סגן הנשיא"

האפקטים הטובים ביותר: "הנוקמים: מלחמת האינסוף"

המוזיקה המקורית הטובה ביותר: "הסיפור של רחוב ביל"

השיר המקורי הטוב ביותר: "Shallow" - "כוכב נולד"

עריכת הסאונד הטובה ביותר: "רפסודיה בוהמית"

מיקס הסאונד הטוב ביותר: "רפסודיה בוהמית"

סרט הדוקו הארוך: "RBG"

הסרט בשפה זרה הטוב ביותר: "רומא" (מקסיקו")

סרט האנימציה הארוך הטוב ביותר: "ספיידרמן: ממד העכביש"

הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר: "Skin"

סרט הדוקו הקצר הטוב ביותר: "Period: End of Sentence"

סרט האנימציה הקצר הטוב ביותר: "באו"

הפנתר השחור. פורום פילם,
יקבע שיא זכיות למארוול? מתוך "הפנתר השחור"/פורום פילם
רומא. נטפליקס,
האם כולנו נחלום בספרדית? מתוך "רומא"/נטפליקס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    10
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully