וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרוהן: איך המחלה משפיעה על הפוריות?

בשיתוף העמותה לקרוהן וקוליטיס, בשיתוף העמותה לקרוהן וקוליטיס

27.5.2019 / 10:38

חולים במחלות מעי דלקתיות כמו קרוהן וקוליטיס כיבית, חוששים בנוגע להקמת התא המשפחתי בעקבות השפעת המחלה והטיפול התרופתי על מהלך ההיריון. מתי מומלץ לנשים הסובלות ממחלות מעי דלקתיות להיכנס להריון? מה עשוי להוות מכשול? כל התשובות

אישה בהריון מכינה ציוד ללידה. ShutterStock
באופן כללי, אין הבדל ביכולת הפריון בין נשים אשר חולות במחלות מעי דלקתיות לכאלה שאינן. אישה בהריון/ShutterStock

מטבע הדברים בקרב משפחות בהן יש מישהו שסובל ממחלות קרוהן וקוליטיס כיבית עולות שאלות רבות על השפעת המחלה והטיפול התרופתי על מהלך ההיריון בנשים חולות וכן לגבי השפעות אפשריות על העובר. ראשית, חשוב לציין כי בעזרת טיפול מתאים, מרבית הנשים עם מחלות מעי דלקתיות תוכלנה לעבור הריון תקין וללדת תינוק בריא בליווי הצוות הרפואי.

באופן כללי, אין הבדל ביכולת הפריון בין נשים אשר חולות במחלות מעי דלקתיות לכאלה שאינן. הסיבה לכך היא שהמחלה עצמה איננה גורמת לפגיעה ראשונית בפוריות. יחד עם זאת, ישנן נשים אשר עלולות לגלות בעיות בכניסה להריון. כך למשל, כאשר מחלת קרוהן פעילה תיתכן פגיעה בקליטה כתוצאה מהדבקויות באיזור האגן הקשורות לתהליך הדלקתי באיזור. כמו כן, תיתכן ירידה בחשק המיני וכן עליה בנטיה למצבי דיכאון וחרדה התורמים לירידה בקליטה וביכולת הפריון. לעיתים, מטופלות אלו סובלות מתת תזונה הפוגעת בסדירות המחזור החודשי עד כדי העלמותו במצבי תת תזונה משמעותיים, מה שמקטין את סיכויי הכניסה להריון. יחד עם זאת, הדבר הוא בר תיקון היות שברגע שניתנת התזונה הראויה והמטופלת עולה במשקל, הפגיעה בפוריות לרוב חולפת והפיכה. כנ"ל לגבי המצב הדלקתי הפעיל- כאשר ישנה שליטה על מצב הדלקת הרי שגם כאן מדובר בפגיעה חולפת ולא קבועה בפוריות.

יתר על כן, ישנה קבוצה נוספת של נשים החולות בקוליטיס כיבית שעברו ניתוח של כריתת מעי גס שלמה עם יצירה של פאוץ'. בעבר, כאשר הניתוח נעשה בצורה פתוחה הייתה פגיעה משמעותית ביכולת הפריון בעקבות הפגיעה בחצוצרות. הדבר יכול להשפיע על הסיכוי להרות כתוצאה מהצטלקויות והידבקויות באגן. אולם, מדובר בבעיה שהיא מכנית וניתן להתגבר עליה באמצעות הפריות חוץ גופיות. זאת ועוד, בשנים האחרונות, עברו לניתוחים בשיטה סגורה שבה יש פחות פגיעה באזור האגני וישנם מחקרים המראים שיכולת הפריון שמורה בצורה יפה במטופלות שנותחו באופן זה.

אישה בהריון מחוברת למוניטור עוברי. ShutterStock
יש חשיבות יתרה למעקב בהריון. אישה במוניטור/ShutterStock

מתי מומלץ להיכנס להריון?

טרם הכניסה להריון, ישנה חשיבות יתרה להיוועץ עם הרופא המטפל מכיוון שאיזון המחלה הוא המפתח להריון תקין. הריון עם מחלת מעי דלקתית הוא לא ספונטני. חשוב לתזמן אותו בזמן שהמחלה שקטה, הטיפול התרופתי מתאים והמצב התזונתי תקין, כלומר, אין חסרים תזונתיים כמו B12 וויטמין D. ברגע שיושבים בפגישת הכנה יחד עם הצוות הרפואי ובודקים את כלל הדברים ורואים כי ניתן להיכנס להריון בבטחה ישנם סיכויים גבוהים להבטיח מהלך היריון תקין במרבית המקרים. מהלך ההיריון:

לאחר הכניסה להריון, יש לבצע ניטור למחלה באופן תדיר. כאשר המחלה פעילה בזמן ההיריון הדבר כרוך בעלייה בשיעור ההפלות ולידות מוקדמות. במידה וישנה התלקחות בזמן ההיריון נרצה למצות את הטיפול התרופתי הקיים יחד עם טיפולים תזונתיים. אם ההתלקחות היא בשלב מוקדם של ההיריון נתחיל בטיפולים ביולוגיים בשביל למנוע חשיפה ממושכת לסטרואידים. יחד עם זאת, במידה והיא בחלק השני אז התמיכה תעשה ע"י סטרואידים. לעיתים, צריכה בלעדית של פורמולה יכולה להחליף טיפול בסטרואידים.

במידה וההיריון תקין, מומלץ להיפגש עם הצוות הרפואי אחת לשלושה חודשים ולבצע את כלל הבדיקות - דם, צואה ומשקל. במהלך ההיריון, עוקבים אחר המדדים ורואים שאין חסרים משמעותיים, ואין עדות להתלקחות שבמידה וקיימת הרי היא מטופלת כאמור באופן מיידי. כמו כן, במהלך הפגישה האחרונה, בשליש האחרון להריון, ממליצים על דרך הלידה העדיפה. לרוב, לידה רגילה היא האופציה האידיאלית, אך ישנן שתי קבוצות חולות שבהן אופציית הניתוח הקיסרי עדיפה. הקבוצה הראשונה היא באלו הסובלים ממחלת פרי-אנאלית פעילה, בה סביב פי הטבעת יש יצירה של פתחים לעור מתוך המעי כסיבוך של מחלת קרוהן. יחד עם זאת, במידה והמחלה שקטה לחלוטין ניתן יהיה להמליץ גם לאלו לידה רגילה. קבוצת חולות נוספות היא חולות שעברו ניתוח של כריתת מעי גס שלמה עם יצירה של פאוץ' וזאת על מנת להבטיח את תקינות תפקוד הפאוץ' ולא להסתכן בפגיעה בו שעלולה לקרות במהלך לידה נרתיקית.

sheen-shitof

עוד באותו נושא

האם הפחתת הסטרס יכולה לסייע לחולי קרוהן?

בשיתוף העמותה לקרוהן וקוליטיס
אישה בצירי לידה. ShutterStock
לידה רגילה היא האופציה האידיאלית. אישה בלידה פעילה/ShutterStock

טיפול תרופתי

תחילה, חשוב מאוד שלא להפסיק תרופות בלי להיוועץ ברופא כי התלקחות של המחלה בהיריון בעקבות הפסקה בלתי מבוקרת של טיפול עלולה להיות כרוכה בסיבוכים מיילדותיים שונים. הטיפול התרופתי הוא מדרגי בהתאם לחומרת המחלה, כאמור, חשוב להיכנס להריון כאשר המחלה מאוזנת. כאשר בוחרים בטיפול, חשוב כבר בזמן תכנון ההיריון ככל שניתן, להעדיף שימוש בתרופות המאושרות לטיפול במשך כל תקופת ההריון.

קיימות מספר תרופות ביולוגיות לטיפול במחלת מעי דלקתית במצב בינוני עד קשה, את חלקן אנו נוהגים להפסיק בטרימסטר האחרון של ההיריון ואף מוקדם יותר ויש תרופות שניתן לקבל במהלך ההיריון כולו ולעיתים השונות הזו הנובעת ממבנה שונה של תרופה וממעבר שלייתי שונה בין תרופה לתרופה משפיעה על ההמלצה לטיפול ביולוגי כזה או אחר במהלך היריון.

לגבי הנקה, עם רוב הטיפולים התרופתיים ניתן להניק ורק עם חלק ישנה בעייתיות. לפיכך, מומלץ להיות בקשר עם הרופא המטפל ולשמוע מה מומלץ.

האם המחלה תורשתית?

לא ניתן לדעת באופן וודאי למה המחלות הללו קורות. לרוב, ישנה שכיחות רבה יותר במשפחות בהן יש חולה אחד במחלות מעי דלקתיות וזו כמובן עולה משמעותית אם שני ההורים הם חולים. יחד עם זאת, ישנן גורמים נוספים אשר משפיעים על המחלה כמו חשיפה לאורח חיים המערבי וסטרס. השחקנים הללו גורמים לשינוי בהרכב החיידקי של המעי (מיקרוביום) ולירידה בשונות החיידקית. שינוי זו גורם לעליה בחדירות דופן המעי ולהיווצרות דלקת בדופן מכאן, מובן שישנה נטיה גנטית יחד עם גורמים סביבתיים המשחקים תפקיד בהיווצרות המחלה

לסיכום, חשוב לתזמן את ההיריון בזמן שהמחלה שקטה וכן, להיות במעקב של מרפאה רב תחומית במהלך ההיריון על מנת להבטיח מהלך מחלה שקט ככל האפשר בזמן ההיריון ובכך להגביר הסיכויים לתוצאים הריוניים תקינים. כמו כן, חשוב להיות ערים לכך שיכולה להיות עלייה בהפרעות במצב הרוח בזמן ההיריון ולאחר הלידה בעקבות מחלות מעי דלקתיות.

ד"ר אריאלה שטרית היא מנהלת יחידת IBD MOM למחלות מעי דלקתיות בתקופת הפוריות, המערך הגסטרו-כירורגי, בית החולים שערי צדק, ירושלים.

ממומן על ידי חברת ניאופרם כתרומה בלתי תלויה

בשיתוף העמותה לקרוהן וקוליטיס, בשיתוף העמותה לקרוהן וקוליטיס
  • עוד באותו נושא:
  • קרוהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully