לשבור את הקרח 2. פורום פילם,
לשבור את הקרח 2/פורום פילם

שלג דאשתקד

21.11.2019 / 17:03

"לשבור את הקרח" היה סרט כמעט מושלם, שכמותו לא ראינו קודם לכן. "לשבור את הקרח 2", ההמשכון הטרי שלו, גם כן מבוצע לעילא ומהנה לצפייה, אבל הוא הרבה פחות מיוחד ומקורי מקודמו

דירוג כוכבים לסרטים -3 כוכבים. ., עיבוד תמונה
דירוג כוכבים לסרטים -3 כוכבים/עיבוד תמונה, .

כש"לשבור את הקרח" עלה לאקרנים לפני שש שנים, איש לא ציפה שיהפוך להצלחה כל כך גדולה. אחרי הכל, הסרט לא ענה על אף אחד מן הקריטריונים שמאפיינים את רוב להיטי האנימציה בימינו - הוא לא הגיע מבית היוצר של פיקסאר, לא היה המשכון של שובר קופות קודם, והתבסס רק באופן חופשי ביותר על "מלכת הקרח" של הנס כריסטיאן אנדרסן, כך שגם לא נחשב עיבוד של חומר גלם מוכר. נוסף לכך, התסריט העמיד במרכזו שתי דמויות נשיות, משהו שבהוליווד של אותה תקופה לא נתפס כמתכון להצלחה מסחרית.

אך כל זה לא הפריע ל"לשבור את הקרח" להפוך לאחד מ-15 הסרטים המצליחים בכל הזמנים, עם הכנסות של כמעט 1.3 מיליארד דולר, ולצמוח באופן אורגני למעמד של פולחן ותופעת תרבות. הוא גם זכה בשני אוסקרים - האחד בקטגוריית האנימציה והשני כמובן בקטגוריית השיר הטוב ביותר, הודות ל"Let It Go", הלהיט המוזיקלי הכי גדול שצמח מן הקולנוע בעשור האחרון.

הקליפ של שיר הקריוקי האולטימטיבי הנ"ל עומד כרגע על 1.8 מיליארד צפיות ביוטיוב, ולאור כל זה, ההמשכון המתבקש שנעשה ל"לשבור את הקרח" כבר נושא על גבו ציפיות אחרות מקודמו. הוא עלה לאקרנים בארץ וברחבי העולם בסוף השבוע, כשהוליווד לא סתם בונה עליו שישבור קופות, אלא מעזה לקוות שיציל את השוק המדשדש כולו מעוד שנה פושרת.

לשבור את הקרח 2. פורום פילם,
אל דאגה, יש גם תקציר לפרקים הקודמים. מתוך "לשבור את הקרח 2"/פורום פילם

קהל היעד המיידי הוא כמובן כל מי שכבר מכירים ומכירות בעל פה את הפרק הראשון בסדרה, אבל מה לגבי מצטרפים טריים? אז קודם כל, אם משום מה טרם עשיתם זאת, מומלץ לראות את "לשבור את הקרח", שכן הוא סרט כמעט מושלם. אך גם אם חלילה לא הספקתם, תשמחו לשמוע כי אחת הסצינות המוצלחות ביותר של פרק ההמשך כוללת תקציר תמציתי ומשעשע של אירועי הפרק הקודם.

נתזכר אותם גם אנחנו: "לשבור את הקרח" עוסק בשתי בנות למשפחת המלוכה. אלזה, הנסיכה שהופכת למלכה, ניחנת בכוחות שהם בעצם גם קללה. הם גורמים לה להקפיא כל מה שהיא נוגעת בו, ומובילים אותה לברוח ולהתבודד. אחותה המסורה, אנה, יוצאת בעקבותיה, ועל הדרך השתיים לומדות שאסור להתאהב בדייט ראשון, שאחווה בין נשים חזקה יותר מכל גבר, ושאי אפשר להוציא מהראש את "Let It Go".

גם פרק ההמשך מעמיד במרכזו אותן דמויות, ובראשן אלזה, אנה ויקיר לבה כריסטוף, שמנסה שוב ושוב ובצורה פאתטית למדי להציע לה נישואים. ג'ניפר לי וכריס באק, שביימו את הפרק הראשון, אוחזים גם הפעם בשרביט הבימוי, וגם רשימת המדובבות די זהה, ובראשן שוב ניצבות קריסטן בל ואידה מנזל (הסרט מופץ כמובן גם בגרסה מדובבת, בה מחליפות אותן עינת אזולאי, מונה מור ואחרות).

אך למרות כל זה, ייאמר לזכות "לשבור את הקרח 2" כי הוא מנסה להיבדל מקודמו. הפעם, הסרט מתאר כיצד שתי האחיות יוצאות יחדיו בעקבות סוד מן העבר של משפחתן, שעלול לסכן את קיומן ואת זה של הממלכה כולה, והוא משתמש בסיפור הזה כדי ללכת לכיוונים אחרים.

לשבור את הקרח 2. פורום פילם,
לא מחמם מחדש במיקרוגל. מתוך "לשבור את הקרח 2"/פורום פילם

וכך, "לשבור את הקרח 2" פחות רומנטי, ושם פחות דגש על חיי האהבה של אנה, כך שלגברים יש בו מקום מצומצם עוד יותר לעומת הפרק הקודם, אלא אם לוקחים בחשבון את אולף, איש השלג שהופך לחלק בלתי נפרד מפמליית משפחת המלוכה. מתוך הבנה כי מדובר באחת מדמויות המשנה המוצלחות שראינו בקולנוע המסחרי בשנים האחרונות, ניתן לו הפעם תפקיד משמעותי יותר, ובדיבובו האדיר של ג'וש גאד, הוא מיטיב לנצל כל שנייה שלו על המסך, להקסים ולהצחיק, ואחראי לרבים מן הרגעים הכי חביבים כאן.

ואם הסרט מצמצם בהיבט אחד, הוא כמובן מוסיף אלמנטים אחרים. "לשבור את הקרח 2" מוזיקלי יותר מקודמו, וכולל כמות גדולה בהרבה של שירים, ובתדירות גבוהה. חשוב מכך, התוצאה יותר אפית, יותר הרפתקנית וגם יותר קודרת, ואפשר אף להגדיר אותה כפנטזיית הרפתקאות לכל דבר.

הפעם, הגיבורות לא פוגשות רק טרולים, אלא גם שלל ישויות פנטסטיות אחרות, ובראשן יצורים מאובנים, ענקיים וקצת מבהילים. זה גם המקום לציין כי ההמשכון מאתגר יותר מקודמו, ועשוי להבהיל את הרכים בגיל. זו החלטה אינדיבידואלית כמובן, אבל אפשר להעריך שהוא מיועד בעיקר לבני/בנות חמש ומעלה.

נוסף לכך, "לשבור את הקרח 2" גם פוליטי יותר. לא צריך להרחיק לכת כדי להבחין בעובדה הבאה: האמת שהגיבורות חושפות על ההיסטוריה המפוקפקת של משפחתן מהדהדת את העבר האימפריאליסטי הרצחני של ארצות הברית ואת העושק והגזל שביצעה על חשבון הילידים. גם לא צריך להפריז ולומר כי הסרט ביקורתי או חריף במיוחד, ועדיין מעניין להיתקל בתכנים שכאלה בלהיט מסחרי לכל המשפחה הפונה לקהל כל כך רחב.

לשבור את הקרח 2. פורום פילם,
לשבור את הקופות. מתוך "לשבור את הקרח 2"/פורום פילם

כל האלמנטים הללו, שאפתניים ככל שיהיו, לא היו שווים לולא הביצוע שלהם היה מוצלח - ולמרבה השמחה, הוא בהחלט כזה. "לשבור את הקרח 2" עשוי ללא רבב, וניכר כי נוצר בקפידה, בתשוקה ובכישרון. הדמויות חזקות, האנימציה מרהיבה, המוזיקה טובה, הסיפור סוחף, הבדיחות מצחיקות והאלגוריות מוסיפות עוקץ.

למרות כל זה, ואף שהסרט בהחלט מהנה לצפייה, אי אפשר לומר כי הוא משחזר את הקסם של קודמו. גם בגלל שחסר בו מן הסתם אפקט הראשוניות; גם בגלל ש"Let It Go" הוא שיר של פעם בחיים, ולאף אחד מן המזמורים כאן, חביבים ככל שיהיו, אין סיכוי להתקרב לקרסוליו; ובעיקר בגלל שאין בו את הייחוד של הפרק הקודם.

לשבור את הקרח 2. פורום פילם,
פרוזן יוגורט. מתוך "לשבור את הקרח 2"/פורום פילם

לא סתם "לשבור את הקרח" נהיה תופעה משמעותית כל כך. הוא שיחק עם הקונבנציות הכה נדושות של סרטי הנסיכות בצורה מבריקה, מקורית וערמומית, ולקח תבניות מוכרות כדי לעבד אותן מחדש בצורה שטרם ראינו. ההמשכון שלו, לעומת זאת, אמנם מצליח לבדל את עצמו ממנו, אבל לא להציע משהו שלא חווינו כבר בסרטים אחרים. אין כאן שום שיר שנשאר בזיכרון ושום דמות, קו עלילה, אלמנט אמנותי או מסר שלא ראינו בעבר, ולא בהכרח בתוצרים חדשים - הרבה מן האלמנטים הפנטסטיים, למשל, מזכירים את "הסיפור שאינו נגמר" משנות השמונים.

כל זה כמובן לא מבטל את ערכו של "לשבור את הקרח 2". מדובר בסרט מבוצע לעילא, מענג לצפייה, מרים ומעצים - ועם כל זה, אולי באופן בלתי נמנע, הוא גם הרבה פחות מיוחד מקודמו. האם בכל זאת יתעקשו אולפני דיסני להפיק בעתיד המשכון נוסף? מן הסתם, כן, אבל מעבר לשיקולים המסחריים, ברור שעדיף טו לט איט גו.

לשבור את הקרח 2. פורום פילם,
מה שבטוח, לא תסבלו. מתוך "לשבור את הקרח 2"/פורום פילם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully