60 שנה לפיטורים של פיט בסט מלהקת הביטלס. GettyImages
60 שנה לפיטורים של פיט בסט מלהקת הביטלס/GettyImages

מופלא הסמוך לאיש

עודכן לאחרונה: 18.8.2022 / 15:31

השבוע לפני 60 שנה חברי להקת הביטלס הודיעו לפיט בסט שהוא מפוטר. זו הייתה הפתעה, לאור העובדה שהוא היה החבר הכי פופולרי בלהקה. בתוך כמה שנים הם יהפכו ללהקה הגדולה בעולם, והוא ינסה להתאבד. כיום, כשהוא בן 80, הוא עדיין מחכה לוויסקי אחרון עם פול מקרטני

אם תראו אותו ברחוב כנראה שלא תזהו אותו. גבר אנגלי בן 80. שיער לבן מלא לראשו, שפם לבן מתחת לאפו הוורדרד, ועיניים בהירות וטובות. קוראים לו פיטר. פיט לחבריו. השבוע בדיוק לפני 60 שנה קרה לו משהו ששינה לחלוטין את העולם כפי שאנחנו מכירים - וזו גם הסיבה שאתם כנראה לא מכירים את הפרצוף של פיט.

לפני שישים שנה, פיט היה מתופף בלהקה די אנונימית מאיזו עיר נמל באנגליה. היא גיבשה לעצמה קהל מעריצים (ובעיקר מעריצות) מקומי מכובד - אבל עדיין חיפשה חברת תקליטים שתסכים להוציא לה אלבום. לבסוף, נציג של חברת תקליטים אנגלית גדולה הקשיב להקלטות של הלהקה ואמר שיש לה הרבה פוטנציאל, אבל כדאי, לפחות בהקלטת האלבום, להחליף לה את המתופף בנגן אולפן מקצועי.

המפיק המדובר, אחד ג'ורג' מרטין, הבהיר כי אין בעיה שפיט, שהיה אהוב הקהל, ימשיך לנגן עם הלהקה בהופעות. הלהקה שמחה כמובן לקבל את החדשות שמתעניינים בהם ב-EMI, אבל כששמעו שמציעים להם להביא מתופף אחר להקלטות הם החליטו פה אחד - לפטר את פיט מהלהקה. זו הייתה הפתעה בעיקר מכיוון שלא היה שום ספק שהוא החבר הכי פופולרי בלהקה, לפחות בקרב המעריצות.

60 שנה לפיטורים של פיט בסט מלהקת הביטלס. GettyImages
הביטלס בהופעה במועדון בליברפול ב-1961. משמאל לימין: ג'ורג' הריסון, ג'ון לנון, פול מקרטני ופיט בסט/GettyImages
"היינו מרוצים מפיט, הוא נתן עבודה טובה בהופעות", הסביר לימים פול מקרטני, "אבל הוא לא היה חלק מאיתנו. אנחנו היינו השלישייה המטורללת והוא היה החבר השפוי".

הסיפור האמיתי היה שהם לא אהבו את פיט, יש שיטענו שהם אפילו קינאו בו - הוא היה חבר הלהקה היחיד שהיו מזהים ברחוב, היחיד שהבנות צורחות את שמו בהופעות - אבל משהו מנע ממנו להפוך להיות חלק מ"ארבעת המופלאים". הוא לא היה חלק מהבדיחות הפנימיות, לא היה מבלה עם חברי הלהקה והפך למין "זאב בודד".

העובדה שטכניקת התיפוף שלו הייתה מוגבלת למדי, בוודאי לא הוסיפה לו נקודות, אבל בדיעבד כולם הסכימו שזו לא הייתה הסיבה לפיטורים. "היינו מרוצים מפיט, הוא נתן עבודה טובה בהופעות", הסביר לימים פול מקרטני, "אבל הוא לא היה חלק מאיתנו. אנחנו היינו השלישייה המטורללת והוא היה החבר השפוי". ההבדל הפך לויזואלי, כשג'ון פול וג'ורג' הסתפרו באותה תספורת "מופ טופ" מפורסמת, אך פיט סירב להצטרף אליהם והשאיר את השיער הפרוע שלו.

מונה בסט, אמא של פיט, הייתה המנהלת הבלתי-רשמית של הלהקה בימיה הראשונים. היא הקימה במרתף הבית שלה את "מועדון הקסבה", שם ערכו הביטלס כמה מההופעות הפומביות הראשונות שלהם. בנוסף היא ניהלה את העניינים הכספיים, סגרה להם הופעות ועזרה ביחסי הציבור. באופן טבעי, מנהל הלהקה הרשמי, בריאן אפשטיין, פחות אהב את ההתנהלות הזאת, כמו גם החברים האחרים שחששו שמונה מקדמת את בנה על חשבונם. בריאן מעולם לא כינה אותה בשמה, ונהג להתייחס אליה בתור "האישה הזאת".

60 שנה לפיטורים של פיט בסט מלהקת הביטלס. GettyImages
הביטלס בתמונה נדירה באמסטרדם, באוגוסט 1960. משמאל לימין: סטו סאטקליף (הבסיסט המקורי של הביטלס), פול מקרטני, ג'ורג' הריסון ופיט בסט/GettyImages
בזמן הפגישה הטלפון של בריאן צלצל. זה היה פול מקרטני: "נו, עשית את זה?", הוא שאל. בריאן הדיפלומט הגיב: "אני לא יכול לדבר כרגע אדוני, פיטר בסט יושב אצלי כרגע במשרד".

ב-16 באוגוסט 1962 הזמין בריאן את פיט בסט למשרד שלו. זה היה מהלך עסקי קר רוח, אף אחד מחבריו ללהקה לא רמז לו דבר. "ג'ון, פול וג'ורג' רוצים אותך מחוץ ללהקה", אמר בריאן במפתיע, "הם טוענים שאתה לא מנגן מספיק טוב בשבילם". בסט הגיב: "מה, לקח להם שנתיים של הופעות משותפות כדי להבין שאני לא מנגן מספיק טוב?". בזמן הפגישה הטלפון של בריאן צלצל. זה היה פול מקרטני: "נו, עשית את זה כבר?", הוא שאל. בריאן הדיפלומט הגיב: "אני לא יכול לדבר כרגע אדוני, פיטר בסט יושב אצלי כרגע במשרד".

הפיטורים של בסט היו סופיים, אבל ללהקה היו עוד שתי הופעות מתוכננות. פיט הופיע וניגן בהן. דווקא ברגע השפל שלו, הוא התנהג כמו מקצוען. זה רק גרם לפרידה להיות יותר כואבת.

במקומו של פיט הצטרף לביטלס מתופף מקצועי ומנוסה בשם רינגו. הייתה על זה ידיעה קטנה במקומון. הפגנות קטנות התארגנו בליברפול, ומעריצות קראו: "PETE FOREVER, RINGO NEVER". אחד המעריצים אפילו תקף באגרופים את הגיטריסט ג'ורג', שיצא מהאירוע עם פנס שחור בעין. פיט עצמו היה שבור, לא בגלל הפיטורים כמו מהדרך שבה הם נעשו. אף אחד מחברי הלהקה לא דיבר איתו ישירות, הכל נעשה מאחורי גבו.

60 שנה לפיטורים של פיט בסט מלהקת הביטלס. GettyImages
להקת "פיט בסט פור" ב-1964. פיט בסט מימין למטה/GettyImages
הוא החל לעבוד כסבל בנמל ליברפול, והעמיס כיכרות לחם למשאיות בתמורה ל-8 פאונד בשבוע. במקביל, הוא ראה את הביטלס הופכת ללהקה המפורסמת בעולם.

בסט הצטרף לכמה להקות אחרות, ואף הקים להקה משלו בשם "פיט בסט פור", אבל כמו אלפי להקות שקמו בשנות השישים, אף אחת מהן לא באמת הצליחה. ב-1965 הוא ניסה את מזלו בארה"ב, והקים את ה"פיט בסט קומבו". הלהקה הוציאה אלבום אחד בשם "בסט אוף דה ביטלס", משחק מילים שגרם ליותר מדי צרכנים מבולבלים לרכוש את התקליט בטעות, במחשבה שמדובר באלבום אוסף חדש של הביטלס.

ניסיונותיו של בסט להצליח כמוזיקאי כשלו. הוא החל לעבוד כסבל בנמל ליברפול, והעמיס כיכרות לחם למשאיות בתמורה ל-8 פאונד בשבוע. במקביל, הוא ראה את הביטלס הופכת ללהקה המפורסמת בעולם. בתוך הלהקה השם המפורש "פיט בסט" הוזכר ביראת כבוד. בכל פעם שהחברים התווכחו על איזה נושא (וזה קרה הרבה), בריאן היה מזכיר להם שהם צריכים להודות לאלוהים על כך שהם עדיין בלהקה ולא עובדים בנמל יחד עם פיט בסט. התזכורת הזאת תמיד מילאה אותם בענווה.

60 שנה לפיטורים של פיט בסט מלהקת הביטלס. GettyImages
תזכורת שממלאת את חבריו לשעבר בענווה. פיט בסט חותם למעריצי ביטלס/GettyImages

ב-1968, מתישהו בין יציאת סרג'נט פפר לאלבום הלבן, פיט בסט, שהיה כבר אבא לשניים, ניסה להתאבד. בשלב הזה הוא כבר ויתר לחלוטין על קריירת המוזיקה, ותבע את חבריו לשעבר על הוצאת דיבה בעקבות ריאיון שנתנו בו נרמז כי בסט צרך סמים בתקופתו עם הביטלס. התביעה הייתה על סך של 18 מיליון פאונד, אך נסגרה בעסקה מחוץ לבית המשפט על סכום פעוט בהרבה.

הוא עבד בלשכת האבטלה בליברפול כפקיד, ועזר לאנשים שפוטרו מעבודתם למצוא את דרכם בחיים. כמה אירוני, כמה עצוב. לקח לו כמעט עשרים שנה בהן עבד בשירות הציבורי, אבל לבסוף בסט מצא דרך ליהנות מהתקופה שלו עם הביטלס. הוא הקים את "פיט בסט בנד" ויצא לסיבוב הופעות בו ביצע את השירים המוקדמים של הביטלס, ובעיקר חלק עם הקהל את הזכרונות שלו מהימים לפני שפוטר מהלהקה שתהפוך לגדולה בעולם.

60 שנה לפיטורים של פיט בסט מלהקת הביטלס. GettyImages
נשאר עם הזכרונות. פיט בסט בהופעה של "פיט בסט בנד"/GettyImages

השנים עברו, ופיט השיג פרספקטיבה שונה לחיים. הונו של רינגו סטאר מוערך כיום 350 מיליון דולר, אבל פיט בסט מתעקש שהוא לא היה רוצה להחליף איתו מקומות. "אנשים חושבים שאני בטח מריר כלפי הביטלס, אבל אני לא. אני מרגיש מאוד מבורך בחיים שלי. אלוהים רק יודע עם אילו לחצים ומתחים היו צריכים להתמודד הביטלס. הם הפכו לסחורה ציבורית, וג'ון שילם על כך בחייו". הוא מנגן עם הלהקה שלו בעיקר שירים מהסיקסטיז, וכן גם שירים של הלהקה ההיא. "בכנות, הם היו באמת כל כך טובים, כל כך שונים, כל כך אמיצים. השירים שלהם עומדים במבחן הזמן", הוא מודה בצניעות.

ב-1995, כשהביטלס פרסמו את סדרת האנתולוגיה שלהם - שכללה ספר, סדרת טלוויזיה ושלושה אלבומים כפולים - נחשפו הקלטות מוקדמות של הלהקה יחד עם פיט בסט. התמלוגים הפכו אותו לאיש עשיר. הוא הרוויח מסדרת האלבומים המצליחה הון מוערך של 4 מיליון פאונד. באיחור של יותר משלושים שנה, בסט חזר להיות מפורסם באנגליה. באחת מהפסקות הפרסומות בסדרה, הופיע תשדיר של בירה קרלסברג בכיכובו, תחת הכותרת: "מסתבר שזאת הבירה הפיט בסט בעולם". באנגלית זה נשמע יותר טוב.

דמותו של בסט והפיטורים שלו מהביטלס יהפכו להיות מהסיפורים הכי מזוהים עם הצד האפל של הרוקנ'רול. בשנת 1995 עלה המחזמר "בסט!" באנגליה ואירלנד, שמציג גרסה אלטרנטיבית לסיפור של בסט בו הוא זה שהופך לכוכב, בעוד הביטלס הופכים לאנונימיים. סרטים כמו "ספיינל טאפ" ו"הראטלס" עשו פארודיות על הפיטורים של בסט, בעוד "הרוקר", סרטו של ריין ווילסון (דוויט מ"המשרד") מ-2008, הוא ממש גרסה מודרנית של הסיפור. פיט בסט אף משתתף בתפקיד אורח בסרט.

בשנת 2011 החליטה עיריית ליברפול להפוך את בסט לחלק רשמי מהסיפור של הביטלס, והחליטה לקרוא לאחד מכבישי העיר על שמו. בנוסף, רחוב ילדותו שונה ל"דרך הקסבה", על שם המועדון הקטן שאמא שלו הקימה בשביל הלהקה שהוא לעד יהיה חלק בלתי נפרד מהסיפור שלה.

60 שנה לפיטורים של פיט בסט מלהקת הביטלס. GettyImages
"פול מקרטני, אני ובקבוק וויסקי". פיט בסט עדיין מחכה/GettyImages

סטו סאטקליף, ג'ון לנון וג'ורג' הריסון הלכו לעולמם, והותירו את פיט בסט ופול מקרטני כשרידים האחרונים של ההרכב המקורי של הביטלס, מהימים בהמבורג ומועדון הקאברן. בריאיון מקיף לעיתון "הטיימס" הלונדוני מ-2008, בסט נשמע מאושר בחלקו. הוא נשאל מה יעשה אם מקרטני ישבור שתיקה לאחר עשרות שנים ויזמין אותו להצטרף אליו כמתופף אורח בסיבוב ההופעות שלו. "הייתי אומר לו 'תודה, אבל לא תודה'. אחרי הכל, אני לא הייתי רוצה לנטוש את חברי הלהקה הנוכחית שלי ולעשות להם את מה שעשו לי לפני כל כך הרבה שנים".

ג'ון לנון הודה פומבית שהפיטורים של בסט היו "צעד פחדני" מצדם. הריסון, שהצדיק את הפיטורים מבחינה מקצועית, התנצל בפניו על הדרך שהם בחרו להיפרד ממנו. ופול מקרטני? הוא היחיד שלא השיג קלוז'ר עם בסט. בריאיון לעיתון הטלגרף ב-2018 נשאל פיט בסט אם הוא מרגיש שמקרטני חייב לו התנצלות והוא ענה: "תשאלו אותו".

המתופף לשעבר טוען שהוא קיבל רמזים ממקרטני שהוא מעוניין להיפגש, אך מפגש כזה טרם התרחש. "הדלת תמיד פתוחה. אני לא הצד האשם", מסביר בסט בשלווה, "אם הוא רוצה להיפגש במקום פרטי או פומבי, זו החלטה שלו. שנינו אזרחים ותיקים עכשיו. קל לנחש כמה שנים עוד נשארו לנו על הכוכב הזה. בוא ניפגש לדבר. פול מקרטני, אני ובקבוק וויסקי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully