החברים של נטאשה - "שני סיפורי אהבה קטנים"
מיכה שטרית וארקדי דוכין פרצו לרוק הישראלי בתור נביאי הזעם והכאב של ישראל השנייה, אלו עם האמא החולה והאבא חסר האונים. יוסי אלפנט גילה להם את תל אביב ב"שינויים בהרגלי צריחה", אלבומם השני והמפורסם, שבתוכו, לא ברור איך, נשתל השיר הדביק והמיותר הזה. "מהכאב הזה לא נמות", שר דוכין שם, "אבל גם לא נחיה בשקט", ונראה שהוא התכוון בעצם להשפעה של השיר עצמו.
אל תפספס
רמי וריטה - "שבועה"
למי שתהה אז כן, מדובר בעסקת פשרה שנועדה לצמצם את ההכרח להשתמש גם בשיר של רמי וגם בשיר של ריטה בכתבה זו. בנוסף, לתלמידי הכלכלה שביניכם זה מה שקורה כששני תאגידים המומחים בתחומם משלבים כוחות לכדי מכה אחת מהממת וקטלנית שהדרך היחידה לצאת ממנה היא גירושים.
אל תפספס
אורי פיינמן - "נערת הכפר"
אורי פיינמן לשירי הצ'יז הוא כמו האייפוד לנגנים האישיים: שדרוג אבולוציוני שכמובן שאפשר להתקדם ממנו, אבל אחריו שום שיר מהתחום לא נשמע אותו הדבר. לא סתם פיינמן היה לאליל נערות כשפרץ אי שם בסוף שנות ה-80: היה לו את הקול, המראה והחומרים (שירים של אהוד מנור, יואב גינאי וכו') שהפכו את שיריו לרומנטיקה מהסוג שמדהים להאזין לה כיום ולתהות על מה בדיוק מתלוננים ביחס לדביקות של המוזיקה המזרחית?
אל תפספס
קובי פרץ - "כמה אהבה"
למעשה, המוזיקה המזרחית השתלטה לא רק על המיינסטרים, שוק הרינגטונים וכל תוכניות הטלוויזיה של הזכיינית רשת; כוכבי המוזיקה המזרחית הם למעשה סמן הצ'יז הרשמי של הפופ בישראל, עם ראש חץ של שני פרצים קובי ומשה. "כמה אהבה" של קובי, אולי להיט הצ'יז הגדול ביותר בישראל בחמש השנים האחרונות, נושא דגל של תרבות שלמה שעוד תלך ותימרח.
אל תפספס
שלום חנוך - "קרן שמש מאוחרת"
אחת הסיבות שאנשים המשיכו לאהוב את שלום חנוך במשך שנים, היא שלשירי האהבה שלו כן היתה איכות אחרת, חלקלקה, שנמנעה מקיטש והימרחות. "קרן שמש מאוחרת" הוא דוגמה יוצאת דופן דווקא בגלל שהוא קיטשי ולכאורה מטופש, אבל הוא כן סימן לצ'יז איכותי. עצם הביטוי, "קרן שמש מאוחרת", הוא הברקה לשונית כזו שגם אם העיבוד המוזיקלי של השיר לא בדיוק שורד את מבחן הזמן, עדיין מדובר ברגע מפתח ברוק הישראלי הרומנטי.
אל תפספס
אביב גפן - "אהבנו"
בדומה למה שנכתב על מורו ורבו לעיל, גפן הצטיין במהלך השנים בשירי אהבה שדיברו בגובה העיניים לציבור מאזיניו בתחילה בני הנוער ("שנינו שווים" המקסים, למשל) והמבוגרים לאחר מכן ("לילות לבנים" המרשים). בדרך, בתקופת הביניים של הקריירה שלו, השחיל גפן את "אהבנו", שיר מקושקש שמונע מהדרמה קווין שגפן תמיד היה, ובין הנער הפרוע שחושב שאם אתה צורח שומעים אותך טוב יותר. גפן כבר לא נוטה לבצע את השיר הזה בהופעות, וטוב שכך.
אל תפספס
גלי עטרי - "השיר שיביא לך אהבה"
איך מזהים שיר צ'יז של זמרת? נסו לחשוב בכמה בת מצוות שמעתם אותו. "השיר שיביא לך אהבה" הוא רק סמל אחד מהרפרטואר של מלכת הבת-מצוות בעברית, שכולל גם, כמובן את "חזקה מהרוח" ואת "רק מה שאת אוהבת" ועוד. אגב, אם עד היום חשבתם שמדובר באותו שיר באמת שאינכם לבד.
אל תפספס
משינה - "בואי וניפול"
לכאורה, לא צריך יותר ממשפט אחד כדי להסביר עד כמה עוגת הגבינה הזו עפה לפנים "בואי נתעלס על עור של ברדלס". תקראו את זה שוב, ועוד לפני שתגיעו לפזמון ("כשאת עושה לי אהבה", כן?), נסו לחשוב על "אהובתי", אחד מהשירים הרומנטיים הכי מדהימים שנכתבו בעברית. יש שם לתחושה שמציפה אתכם כרגע. מבוכה קוראים לה.
אל תפספס
דויד ברוזה - "מתחת לשמיים"
בדומה לפער שבו הימין ייקח את הבחירות הבאות בישראל, כך "מתחת לשמיים" מקדים את מתחריו במירוץ לתואר השיר הצ'יזי בתולדות המוזיקה הישראלית. התואר אגב, לא הוענק לשיר עם יציאתו, אי שם בתחילת שנות ה-90; המילים שכתב מאיר אריאל (נתון שעדיין מדהים אנשים רבים) אמנם היו התשובה הטקסטואלית לזיעתו של כורה פחם צ'יליאני, אבל רק כשהגיע קליפ ההופעה המפורסם במצדה, זה שערוץ 2 הקרין לא פחות פעמים מפרקי "היפים והאמיצים", "מתחת לשמיים" הפך רשמית לנייר הלקמוס שחוצה אוכלוסיות בישראל ומאבחן בין סוגי זוגות ואוהבי מוזיקה ישראלית.
אין הרבה שירים ישראליים שיכולים להגיד משהו על כל נושא שבעולם. "מתחת לשמיים" מצליח להגיד כל כך הרבה דברים על ישראליות, אהבה ישראלית ומוזיקה ישראלית, שרק על כך מגיע לו להיזכר לדורי דורות.