(צילום: דייב שחר, עריכת וידאו: גדי ויינסטוק)
"לא ניתן היה לבנות בניין כזה בשום מקום אחר בעולם", כך אמר היום (רביעי) האדריכל פרסטון סקוט כהן במסיבת עיתונאים לחניכת האגף החדש במוזיאון תל אביב לאמנות. סקוט כהן הוא האדריכל שתכנן את הבניין הייחודי, יחד עם עמיתו הישראלי עמית נמליך. הבניין תוכנן במשך שמונה שנים וחצי ובסך הכל ארכה הבנייה עצמה ארבע שנים. עלות הקמת האגף החדש עומדת על 50 מיליון דולר. במהלך השבוע הקרוב ייערכו סדרה של אירועים במבנה ובסופם, ב-2 בנובמבר, ייחנך הבניין רשמית וייפתח לציבור. בחודש הראשון לפעילותו יוכלו תושבי תל אביב להיכנס בחינם לאגף החדש.
האגף החדש, העשוי בטון וזכוכית, מכפיל למעשה את שטחו של מוזיאון תל אביב לאמנות. עם חנוכתו יוצגו בו שורה של תערוכות, שבראשן התערוכה "שבירת הכלים" של האמן הגרמני אנסלם קיפר. בנוסף תיפתח תערוכת קבע של אמנות ישראלית מאוסף המוזיאון שתתפרס על פני שלושה חללים ותיקרא "המוזיאון מציג את עצמו". אוצרת התערוכה תהיה אלן גינתון, האוצרת הראשית של אמנות ישראלית במוזיאון. כמו כן תוצג תערוכת אדריכלות בשם "חמישה רגעים" המוקדשת למסלולים באדריכלות של מוזיאון תל אביב.
"זה לא פשוט להבין שאמן גרמני פותח את התערוכה הראשונה במוזיאון יהודי, זו היתה אחריות גדולה וזו זכות גדולה עבורי", אמר אנסלם קיפר. קיפר הקדיש מילים חמות למנכ"ל והאוצר המנוח של המוזיאון מוטי עומר, שהלך לעולמו לפני מספר חודשים. "נדיר למצוא אדם כמו מוטי", אמר קיפר. "אחד שחושב שהאמן תמיד צודק". נוכחותו הרוחנית של עומר באירוע היתה גדולה וכיוון שהבניין היה חזונו ובחלקו הגדול תוכנן בשיתוף פעולה ניכר עמו, כל הנוכחים הקדישו לו דברים. "זה היה חזונו ונחישותו של פרופסור עומר שהפכו את הבניין למציאות", אמר ראש העירייה רון חולדאי. "המבנה החדש מהווה אייקון אדריכלי ואמנותי יוצא דופן".
עוד הוסיף חולדאי כי "2012 תהיה שנת האמנות בתל אביב" עם סדרת אירועים שיגיעו לשיא בסוף שבוע שיוקדש לאמנות בחודש מרץ. "האמנות והתרבות הן בראש האג'נדה של העיר".
יש לציין כי פתיחת האגף עומדת בצל מחאת אמנים צעירים נגד מדיניות הצגת היצירות במוזיאון וכן נגד הרכבה של ועדת האיתור לתפקיד מנכ"ל המוזיאון. בין השאר, טוענים האמנים שתקציב המוזיאון קטן מדי ושהיעדר בחירה של מנכ"ל ואוצר ראשי פוגעים בעולם האמנות הישראלי. לאחרונה, נשמעים קולות רבים החוששים מכך שהאחראים על מינוי מנכ"ל חדש הם אנשי ממון העשויים להרוויח מהצבתו של אדם שידאג לאינטרסים שלהם במקום להתפתחות הקו האמנותי של המוזיאון.