וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצחק קדמן על "בית ספר למוסיקה": "ילדים בריאליטי זה דבר מגונה"

שני גורקביץ'

7.12.2011 / 6:17

מנכ"ל המועצה לשלום הילד תקף בחריפות את "בית ספר למוסיקה" וטען כי מדובר בתוכנית המנצלת קטינים כדי להעלות רייטינג. "אסור לעשות לילדים מה שעושים בתוכניות האלה", אמר

"בית הספר למוסיקה" חורכת את טבלאות הרייטינג ומותירה מאות הורים עם מבטים מזוגגים, אבל יש לפחות אדם אחד שהיא מדירה שינה מעיניו - מנכ"ל המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן. "אנחנו חושבים שזה גימיק, וניצול הקטינים כדרך להעלאת רייטינג", תוקף קדמן בשיחה עם וואלה! תרבות את השתתפותם של ילדים בתוכניות ריאליטי.

מתמודדת בת שמונה ש"מראה לו את התחתונים" בשיר "בני בני ילד רע" או ילדים מאוכזבים שלא נבחרו כזוכי הפרק הם רק חלק ממה שמספקת לנו "כוכב נולד לזאטוטים". המצלמה והעורכים אמנם חוסכים מהצופים את מבטי האכזבה, או את הילדים שלא צלחו את האודישנים – אך אין משמעו שהילדים הללו לא היו שם. כל אלה ועוד מעוררים את דאגתו של קדמן.

"שיתוף ילדים בתוכניות ריאליטי זה דבר מגונה שצריך להימנע ממנו באופן גורף", טוען קדמן. לדבריו, "שילוב ילדים בתוכניות ריאליטי כל כולו נועד להיות תעלול של העלאת הריגושים אצל הצופה. ילדים, בעלי חיים ובחורות מעורטלות ידועים כמגבירי ריגושים וכמושכי תשומת לב, וכפי שאני לא רוצה לראות דב רוכב על אופניים בקרקס או בחורה חצי מעורטלת על מכסה מנוע של מכונית כדי למכור רכב, כך אני לא רוצה לראות ילדים כמגבירי ריגושים אצל קהל הצופים".

אודישן שלו מנשה. רונן אקרמן,
משתמשים בילדים כדי לייצר ריגושים? צוות המורים של "בית ספר למוזיקה"/רונן אקרמן

מה בדיוק מעלה את הרייטינג בהצגת תחרות שירה של ילדים?

"בתוכניות הריאליטי כולן יש אלמנט מאוד בולט של מציצנות, אנחנו רוצים להציץ לוילה או לחדר המיטות ולראות מה קורה שם, או לאנשים שמתפלשים בבוץ ונופלים בדרך למיליון. אנחנו לא רוצים שיציצו לילדים. אני חושב שצריך להניח לילדים להיות ילדים, אני חושב שאסור לעשות לילדים מה שעושים בתוכניות האלה - יום אחד לרוממם אותם כלפי מעלה ולגרום להם לחשוב שהם מלכי העולם, כשיום אחר הם צונחים, וככל שהנסיקה הייתה גבוהה יותר, כך המכה שהם מקבלים כשנחבטים אחר כך בקרקע המציאות, קשה יותר. הריאליטי נגמר מתישהו וגם הכוכב נגמר מתישהו".

קדמן מציין כי המועצה לשלום הילד מודעת לחלקם של ההורים באישור ההשתתפות בתוכנית. "זה נכון, לא חטפו אף ילד מהבית כדי לשתף אותו בתוכנית ריאליטי", הוא אומר. "למרבה הצער, בחלק מהמקרים ההורים הם מי שדוחפים את הילד לזה – כי לא חשוב מה יכולת הלמידה שלו, כמה הוא חברותי או מה הוא תורם לסביבה – בחלק מהמקרים מה שחשוב הוא האם הילד שלך מפורסם והאם הוא הופיע בטלוויזיה או לא".

עם זאת, לדבריו, חלקם של ההורים לא פוטר את הגופים המשדרים או הרגולטור מהאחריות. "אני חושב שמי שמפיק, משדר, יוזם, עורך ומבצע את כל התוכניות האלו לא יכול להסתתר מאחורי גבם של ההורים שטועים בשיקול הדעת. לגופי שידור ציבוריים יש אחריות גדולה יותר מלהביט מעבר לכתפיים של ההורים ולהגיד 'ההורים הסכימו ולא אכפת לי'". קדמן מדגיש עם זאת, כי הטיעון הזה תקף לגבי כל תכניות הריאליטי, "גם אלו ששודרו, וגם אלו שבהליכי תכנון שונים כמו 'מאסטר-שף לילדים', ומחר בטח תהיה 'הישרדות לילדים' כמו בארצות הברית ורעיונות נוספים. לא מדובר על תוכנית אחת או שתיים, אלא על טרנד מגונה, מיותר ופוגעני. הגע הזמן שנעשה דברים שלא מתחשבים רק באחוזי הרייטינג. היום נזהרים אפילו לא לנצל חיות מחמד לצרכי תצוגה וראווה ואני חושב שהילדים ראויים ליחס לא פחות מאשר חיות המחמד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"גם הכוכב נגמר מתישהו", צביקה הדר מתוך "בית ספר למוזיקה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם המצב מדאיג אתכם כל כך אתם גם פועלים בעניין?

"פעלנו בעניין לא מעט, ולפני כמה חודשים הייתה ישיבה של ועדת זכיות הילד של הכנסת בנושא, לפי בקשתנו. למרבה הצער הגישה שלנו שאמרה 'בואו נוציא את הילדים מהריאליטי' לא התקבלה, לא על ידי המשדרים ולא על ידי אנשי הרגולציה, וגם חברי הכנסת חשבו שזה קיצוני מדי ולא התאחדו מאחורינו". קדמן מציין בדרך אגב שהיום, אותם חברי כנסת מדברים בטון שדומה יותר למה שהוא אמר כבר אז. לדבריו, ההישג היחיד של אותה ישיבה הוא מסמך של הרשות השנייה, בו הוטלו מגבלות שונות על שיתוף ילדים בתוכניות ריאליטי. "זה אמנם ממזער נזקים אבל בעינינו זה לא פתרון", אומר קדמן, "זה שהרגולטור החליט להטיל סייגים כאלה ואחרים זה לא מספק בעינינו".

אז אם עכשיו חברי הכנסת כבר מבינים את הבעייתיות שבנושא, האם לא תוכלו לפעול שוב?

"אין סיכוי, וזה לא רצוי שנגביל את זה באמצעות חקיקה, כי התערבות של חקיקה בתקשורת היא לא דבר רצוי – היום זה ריאליטי ומחר זה יעבור למחזות אחרים. אנחנו קיווינו שלא נצטרך לפעול באמצעות חקיקה אלא שהגופים המשדרים ישימו לעצמם סייגים. בינתיים זה לא הלך, ואנחנו נמשיך לדחוף".

קדמן מספר שהחשש לגבי הילדים אינו נחלתה של המועצה לשלום הילד בלבד, ומציין כי סקר של מרכז המחקר של הכנסת מצא שרוב הציבור מתנגד לשיתוף ילדים בתוכניות ריאליטי. עם זאת הוא טוען שהציבור לא פועל בנושא בצורה שבאמת תביא לתוצאות. "אנחנו מקבלים לא מעט פניות מהציבור הרחב, ואני אומר לכולם שזה יופי שהם מתלוננים, אבל הציבור הזה לא צריך לנקות לעצמו את המצפון בזה שהוא כותב לנו מכתב – תאמרו את זה בקול רם, תאמרו את זה עם יד על השלט המזפזפ, תאמרו את זה במכתב לרגולטור. הכל זו שאלה של רייטינג, אם הציבור יתמרד ולא ירצה לקנות את הסחורה אז זה ייעלם. אם הוא יסתפק במבט, ואז צקצוק בשפתיים - אנחנו לא נגיע לשום דבר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בקרוב גרסת הילדים. "מאסטר שף"/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות הכל, בסופו של דבר יש הורים שכן בוחרים לשלוח את הילדים שלהם ללמוד בבית הספר של הריאליטי. מה היית מייעץ להם בכל זאת?

"אל תקריבו את האינטרסים לטווח הקצר על חשבון הטווח הארוך של מה שזה יעשה לילד. לא שלא צריך לקדם ילדים מוכשרים, אבל יש מספיק דרכים לעשות את זה, יהיו להם מספיק שנים להיות כוכבים בזכות עצמם. תניחו להם להיות ילדים, תנו להם את הזכות לחוות את הילדות ואל תדחפו אותם למחוזות שיש בהם כדי להגשים את החלומות שלכם.

"לא בכדי חלק גדול מהילדים שעוברים את הדבר הזה אומרים שזה לא שירת אותם, שהם מצטערים שהם עשו את זה. כמו זיקוקין דינור זה בוהק ונוצץ לזמן קצר, וזה גם נעלם מהר ומותיר אחריו שובל של ריח שרוף ועשן שנמוג באוויר. זה לא שווה את זה, גם לא בשביל להשוויץ לשכנים".

מקשת נמסר בתגובה כי צר להם על דבריו של יצחק קדמן. "'בית ספר למוסיקה' הינה תכנית שפותחה כשלנגד עיני יוצריה בראש ובראשונה טובתם של הילדים המשתתפים ובה והחינוך לאהבת המוזיקה הישראלית", מסרה הזכיינית. "אין מדובר בתכנית ריאליטי אלא בתכנית כישרונות שבמרכזה מפגשים בין ילדים למוזיקה ישראלית וחשיפת המשתתפים בה והצופים בבית ליוצרים שהם נכסי צאן ברזל בתרבות של כולנו. התגובות כלפי התכנית מלמדות אותנו שתוך זמן קצר הפכה לתכנית אהובה שהן המשתתפים בה והן הצופים בבית מכירים בחשיבותה".

יואב צפיר, יוצר "בית ספר למוסיקה": לא רואים אף ילד שמפסיד
”בית ספר למוסיקה”: מי דחף את הילדים להשתתף?
יצחק קדמן נגד השתתפות ילדים בתוכניות בערוץ 24
גם אתם חושבים שילדים בריאליטי זה דבר מגונה? דברו על זה בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully