וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיקה קולנועית בין הודי לפקיסטנית עוררה סערה

גרדיאן ושירות "הארץ"

8.3.2005 / 10:26

נשיקה היסטורית בסרט חדש שיצא בבוליווד, אמורה הייתה לקרב בין שתי המדינות, אך מעוררת תגובות סותרות: הודו מחבקת, פקיסטן זועמת

אחרי סכסוך בן עשרות שנים, היחסים בין הודו לפקיסטן מתחילים באחרונה להפשיר; ואולם, הם מעולם לא היו כה לוהטים כמו בסרט החדש שיצא מבוליווד, "נזאר" ("מבט"). הסרט, שבו משחקת הכוכבת הפקיסטאנית מירה, מתאר את סיפור אהבתם של שני צעירים, פקיסטנית והודי - והוא מגיע לשיאו בנשיקה סוערת בין מירה לבן זוגה בסרט, השחקן ההודי אשמיט פטל.

הנשיקה ההיסטורית, שמירה תיארה בראיונות לתקשורת כ"נשיקה שפקיסטן נותנת להודו", חיממה את לבו של הקהל ההודי, וזכתה לשבחים גם ממבקרים וממומחים, שאמרו כי היא מסמלת את חיזוק הקשרים בין שתי המדינות. הבימאי ההודי של הסרט, מהאש באט, אמר עם הקרנת הבכורה כי "ראינו פעם את פקיסטן בתור האויב הגדול שלנו, אבל עכשיו זה השתנה מאוד. אם בעבר הנבלים בסרטי בוליווד היו לעיתים קרובות מרגלים פקיסטניים או מוסלמים, עכשיו צריך להחליף את הדימוי: הרעים האמיתיים הם אלו שגורמים לאי צדק חברתי".

אבל לרוע המזל, קיצוניים ופקידי ממשלה בצד הפקיסטני הרסו את החגיגה. משרד התרבות בפקיסטן מאיים בהליכים נגד מירה בגלל הנשיקה, ועשוי אף להטיל עליה קנס. "מעשיה של מירה היו נגד הערכים האיסלאמיים", אמר בראיון גורם רשמי במשרד. "שחקנים פקיסטנים הנוסעים לחו"ל הם שגרירי המדינה ואסור להם להפיץ וולגריות". משפחתה של מירה קיבלה אף איומי מוות.

הצנזורה בפקיסטן אוסרת על הצגת נשיקות בסרטים, אם כי ריקודים ורמזים מיניים הם מרכיב קבוע בהפקות של "לוליווד", תעשיית הסרטים של פקיסטן שפועלת בבירה התרבותית לאהור. בתגובה לסערה שעורר הסרט בפקיסטן, אמרה מירה שנזאר הוא "סרט יפה בין שתי מדינות. אין בו שום וולגריות. הם הורסים את חיי בלי שעשיתי שום דבר". לדבריה, היא פנתה לנשיא פרווז מושארף בבקשת הגנה. "חיי משפחתי בסכנה, אבל איני רוצה לומר יותר", אמרה.

בעיני אחדים בפקיסטן, ההתכתשות סביב הנשיקה מעידה על פער הדורות המתרחב במדינה. "אנשים מבוגרים יותר אומרים שזו חרפה לראות נערה מוסלמית טובה מנשקת בחור הינדי", אומר שקיר חוסיין, עיתונאי בן 29. "אבל זה ממש לא מזיז לנו, הצעירים יותר". לנשיקה הקולנועית אין שום סיכוי לחצות את הגבול לפקיסטן, לפחות לא רשמית. לבתי קולנוע פקיסטניים אסור להקרין סרטים הודים, אבל רבים צופים בהם בדי.וי.די פיראטיים ובטלוויזיה בכבלים.

לסיפור הנשיקה עשוי להיות סוף עצוב: לפי השמועות, ייתכן שמירה תיאלץ לעבור לגלות בהודו, בדובאי או בלונדון. אבל בינתיים, יש תקווה נוספת ליחסי אהבה חוצי גבול: באחרונה פתח העיתון "טיימס אוף אינדיה" מדור חדש, "אהבה מעבר למדינה" שמו, שבו מתפרסמות מודעות שידוכים משני עברי הגבול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully