וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 30 שנה: נחשף ריאיון נדיר שהעניק לאונרד כהן ל"ערב חדש"

7.11.2017 / 11:30

במלאת שנה למותו של המוזיקאי האגדי, החינוכית חושפת לראשונה מאז שידורו ריאיון נדיר עם לאונרד כהן מביקורו בישראל ביולי 1985. בריאיון לדן מרגלית בתכנית "ערב חדש" הוא אמר: "אני כותב מתוך המסורת היהודית שלי". צפו

צילום מסך

לרגל יום השנה למותו של המוזיקאי הקנדי האגדי לאונרד כהן, חושפת היום (שלישי) הטלוויזיה החינוכית, לראשונה מאז שידורו, ריאיון נדיר עם כהן מביקורו בישראל ביולי 1985. בריאיון לדן מרגלית בתכנית "ערב חדש" מתייחס כהן למניעים ליצירתו, לאופן שבו מתקבלים שיריו בקרב הקהל והתקשורת וגם מתייחס לנקודה היהודית בכתיבתו: "השירים שלי תמיד 'יהודים', הם לא יכולים להיות שום דבר אחר. אני כותב מתוך המסורת היהודית שלי, הלב שלי כרת ברית עם המסורת היהודית".

בריאיון כהן אומר עוד שהוא אף פעם לא ראה את עצמו כזמר מחאה ומספר על כך שהוא לא פועל מעמדה של "יוקרה" אלא ממקום נמוך יותר, מ"הביבים". הריאיון התקיים ב-7 ביולי 1985 ובסופו מוצג קליפ לשירו האלמותי "הללויה".

הריאיון הנדיר הועלה לרשת במסגרת פרויקט הדיגיטציה של ארכיון החינוכית המתנהל בימים אלה ומנגיש מאות תכניות עבר של החינוכית לציבור בערוץ יוטיוב מיוחד בשם "אוצרות החינוכית".

הריאיון המלא:

חודש בלבד לפני מותו, העניק לאונרד כהן ריאיון מיוחד לדיוויד רמניק, עורך הניו יורקר. במהלכו חשף מכתב מרגש במיוחד שכתב לאהובתו מריאן, ודיבר על השלמתו עם המוות המתקרב. "ובכן מריאן, הגיע הזמן שבו אנחנו זקנים כל כך והגוף שלנו מתפרק, ואני חושב שאבוא אחרייך בקרוב", כתב כהן. "דעי שאני קרוב מאוד מאחורייך, מספיק כדי שאם תמתחי את ידך לאחור אני חושב שאוכל להגיע אלייך. את יודעת שתמיד אהבתי אותך בגלל יופייך וחכמתך, אבל אני לא צריך להגיד עוד דבר מכיוון שאת יודעת הכל. כעת אני רק רוצה לאחל לך מסע מוצלח. להתראות חברתי הוותיקה. אהבה אין קץ, להתראות בהמשך הדרך".

את שנותיו האחרונות בילה כהן בביתו בלוס אנג'לס, רזה וכחוש, אך עדיין נאה וחנוט בחליפה. את אלבומו האחרון "You Want it Darker" השלים מהסלון, ממנו ניהל את התכתבויות המייל עם חברו פאט לאונרד, ובנו אדם, שסייעו לו בהפקתו. "במובן מסוים המצב הזה שלי נטול הסחות דעת בהשוואה לזמנים אחרים בחיי", סיפר כהן לרמניק, "הוא איפשר לי לעבוד עם ריכוז גבוה יותר ועם המשכיות, בהשוואה לזמנים בהם פעלתי תחת הלחץ לפרנס את עצמי, להיות בעל ואב. ההסחות הללו עומעמו משמעותית בנקודה זו. המכשול היחיד שעומד בפניי הוא מצב גופי. מסיבה לא מובנת לא איבדתי את צלילותי. יש לי משאבים רבים: בתי וילדיה גרים בקומה מתחת, ובני גר מרחק שני רחובות מכאן. יש לי עוזרת רבת תושייה, יש לי חברים שהתברכתי בהם, אז במובן מסוים מצבי מעולם לא היה טוב יותר".

עוד באותו נושא

מנהלו של לאונרד כהן גילה: האמן נפטר בשנתו אחרי שנפל

לכתבה המלאה
ליאונרד כהן 2014. AP
שנה למותו. לאונרד כהן/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully