וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רייב נגד גזים

דפנה ארד

19.12.2006 / 18:11

אר.סי קולה מנכסים תתי-תרבויות לצורך הפיכת המותג שלהם לקול. דפנה ארד נרתעת, משום מה, מרייב שמייחצן רני רהב

הרצון של חברות מסחריות להיתפס בתודעה הציבורית כמגניבות, גזעיות ומעודכנות, הוא אחד הכוחות החזקים בשוק. הן מעסיקות צוותים שיחליטו בשבילן (לא יאמן שאנשים אשכרה מקבלים על זה כסף) "מה הדבר הכי לוהט עכשיו אצל הצעירים". מוטורולה, למשל, מארגנת מדי שנה את הפסטיבל האורבני שלהם, ה"אורבן מוטו מיוזיק" (מלים בלועזית לא מזיקות אף פעם) ברחוב דיזנגוף בתל אביב בהשתתפות אמנים אלטרנטיביים, רקדני ברייקדאנס, סקייטרים, מתחם גרפיטי והמולה גדולה.

הפעם תחת הסכין נמצא מותג המשקאות RC קולה, המארגן הערב מ-21:00 ועד מחר בבוקר, את ה"RC רייב", בהשקעה של שישה מיליון שקלים (חוזרים שנית, שישה מיליון), בהנחיית אורי גוטליב הבאמת קול ועם הופעות של היהודים, בית הבובות, סינרגיה, כלא 6, כוכבי הרצועה ורנו פסקאל (להלן שת"פ מסחרי עם ביפ) שאחריהן תיערך מסיבת ריקודים "אל תוך הלילה". הכל חינם אין כסף, רק תבואו.

אולם כידוע, בעולם הזה שום דבר לא מגיע בחינם. החברה שלעולם תשאף למיתוג החזק של מתחרותיה – לא נזכיר שמות - מנסה כעת להגיע מ"למטה" ולסחוף איתה את הנוער, כאשר מלבד ההופעות בגני התערוכה יפתחו מתחם גראפיטי, מופעי ברייקדאנס, שוק מעצבי אופנה ומתחם פארקור. אלי פייגלין, מנהל השיווק של חברת יפאורה, אמר בהצהרה לעיתונות: "אנו פועלים באופנים ובמישורים שונים במטרה לקרב ולחבר בדרך חווייתית את קהל המטרה למותג RC קולה. לרגל חנוכה, בחרנו לקיים אירוע מיוחד לבני הנוער "RC RAVE" שהינו קהל היעד של המותג RC ולפנות אליהם באופן ממוקד עם פעילות ייחודית ההולמת את ערכי המותג".

דמי חסות

האוקסימורונים באירוע רבים. "[[רייב]]" לא יכול להיות מקדם מכירות של משקה מוגז. הוא יכול להיות נגד הכיבוש, הוא יכול להיות מסיבת אסיד, הוא צריך להיות ספונטני, נגד שלטונות החוק ולא למטרות רווח, הוא לא יכול לקדם מוגז, זה בטוח. אין דבר כזה "מתחם" גרפיטי. גרפיטי היא אמנות רחוב פוליטית חתרנית ואחת מעבירות הונדליזם הכיפיות ביותר -, כתובות מרוססות על רכוש ציבורי כמו רכבות תחתיות וקירות ציבוריים. חוקים מחוקקים נגד פעילות הגראפיטי, שמערער את הסדר והניקיון כמו שהרשויות היו רצות לראות אותו, בכל העולם, ואי אפשר לדחוק אותה ל"מתחם".

מגני התערוכה, בוודאי שלא תבוא הישועה. איך אפשר לערוך במתחם המסחרי הזה משהו באמת חתרני ומגניב, כל עוד מתקיימות שם מדי יום תערוכות של ריהוט-גן, חידושים בתחום הנשק, והגרוע מכל – גני האירועים שנמצאים בלבו של המתחם ומהווים למעשה את המטרה הקיומית על פי הקונצנזוס – תשלום של עשרות אלפי שקלים בעבור חגיגת טקסים של הקמת והרחבת המשפחה.

בני הנוער שבאים לראות בפעם המאה את היהודים לא יודעים שהם שותים בקשית את ערכי המותג. הם רק רוצים לראות הופעה בחינם ואנחנו באמת מקווים שערכי המותג לא יתקעו להם בגרון.

הנקודה האחרונה ואולי המשמעותית מכולן - אירוע חתרני לא יכול להיות מיוחצן על ידי אדון רני רהב, מהאנשים החזקים מאחורי הקלעים במשק הישראלי.

זו לא הפעם הראשונה בהיסטוריה בה חברה גדולה נקשרה לפסטיבל והפכה לספונסרית הראשית שלו - הבירות האיריות מלוות כל פסטיבל מוזיקה אירית וקוקה קולה הזמינה את כל סצינת הרוק הישראלית להופעות על חוף ניצנים בשנים האחרונות, ורבות דובר על כך. מה שכל כך מעצבן במקרה הRC Rave הוא הניסיון לנכס דברים לוהטים כמו אקרובטיות רחוב, פארקור וגרפיטי למען משקה קל.

אם אתם שואלים את עצמכם מדוע האומנים המקומיים עושים יד אחת עם הספונסר המוגז, כדאי לזכור שהמוזיקה בישראל כל כך אביונה, דלה ועניה, כך ששום להקה, זמר או די ג'יי לא יכול להרשות לעצמו לסרב לחברה שתרצה לקנות ממנו הופעה. לא, הוא לא יסרב גם לאוליגרך רוסי וגם לא להופעה מול ועדי עובדים. מי שלא ממיין לא מזיין, וכשאין כסף, אין לאומנים את הפרבילגיה להיות בררניים מול מי שרוצה את סחורתם תמורת כסף.

והקהל? גם לו אין כסף, אז הוא יבוא, ואולי הפרסומים יסנוורו אותו,ואולי הוא יתחיל לשתות קולה אחרת ואולי הוא יתחיל לעשות גראפיטי במתחמי גראפיטי בפסטיבלים, ואולי הוא יכיר עוד בני נוער בהסעות לרייב, אבל כדאי שתמיד הוא יזכור: אין מחיר לחופש.

ויש מי שרק רוצה להופיע

משקאות מוגזים מתים על סינרגיה, אין מה לעשות", צוחק רועי גפן מסינרגיה ומוסיף "אנחנו בסינרגיה מתייחסים רק להזדמנות להופיע. התירוץ להופעה לא באמת מעניין אותנו, אם היה מותג אחר שהיינו חושבים שהוא הזוי כמו " Always" אולי היינו שוקלים מחדש את המותג הזה. אבל זה קולה, זה מגניב, זה של צעירים."

חברי סינרגיה הם בחורים מבוססים עם עבודות יום. גפן, למשל, הוא מנהל תקשורת שיווקית של בזק בינלאומי מה שמאפשר לו ולחבריו להופיע רק בשביל הקהל. " ללהקות חשובה כל הופעה בין אם זו הופעה של חברה מסחרית או מול וועדי עובדים, כמו עברי לידר שמופיע באירועים של בזק בינלאומי. לאמנים יש הזדמנות להרביץ תורה מול כמה שיותר אנשים. ככל שזה יותר גדול הרי זה משובח."

הוא שם לב לקונספט המוזר של הרייב, אבל מעדיף להתייחס להופעה כמשאת נפשו הבלעדית: "אני חושב שכל דבר שמנסים לייצר לו איזושהי מסגרת זה באיזשהו מקום חוטא למטרה אבל צריך לחשוב שיש הרבה מאוד ילדים שבכיף היו עושים גרפיטי, אבל לצורך הענין הם לא התעסקו עם זה אבל אם היית נותנת להם קיר, אני חושב שזה מאוד יפה לתת מקום לאנשים להתבטא, כל אחד יכול לכתוב ולקלל ולצייר מה שבא לו במקום מסודר."

הוא גם מברך על מיקום ההופעה בגני התערוכה " אין הרבה מאוד מקומות שאפשר להופיע בהם מקומות בסדר גודל כזה בארץ. צריך לצאת מהמועדונים שיכולים להכיל 700-800 איש, הופעות בסדרי גודל גדולים אפשר לעשות כמעט רק במקומות כמו גני התערוכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully